Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Vad gäller vid olycka, försäkringsersättningar

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Vad gäller vid olycka, försäkringsersättningar

    Efter många års pendlande har det tillslut hänt, det man (tyvärr) väntat på. En bil drog in i bak på min bil när jag stannade för bilen framför pga kö på E4 genom sthlm igår.

    Tänkte kolla om det finns några tips på vad göra.

    Jag har anmält, motparten anmält, fått prel ok på att motparten är vållande.

    Bilen intryckt ca 1cm vid bakluckan (draget var infällt, men tryckt in så luckan sitter ca 1cm längre in än vanligt). Lite ont i nacke, fått "dokumenterat" på lättakut men ingen åtgärd. Jag är inte sjukskriven.

    Ett trassel med försäkringar, då vagnskada, delkasko ligger i olika bolag (bilen < 1år gammal, ingen saab mao). Dessutom är mitt olycksfall inte i samma bolag som delkasko (men som vagnskadan), resa från jobb då ev ytterligare förs inblandad.

    Första besked från verkstad, 6 veckor till skadebesiktning och troligen ytterligare 6-8 veckor innan de kunde ta in bilen (stora aukt verkstaden). Hittat en liten aukt.verkstad som besiktigade direkt, trodde de kunde få in bilen inom ett par veckor och ca 1-2 veckor att laga.

    Dragkroken funkar inte, jag har behov av drag, oftast på helger. Eftersom bilen enl f-bolag är trafiksäker (hur de nu kan bedöma det då det var innan jag besiktigat den) så får jag hyrbil först när jag ställer bilen på verkstan, och jag får inte göra det innan verkstan kan påbörja rep. Killen som besiktigade förstod dilemmat, och bekräftade - drag kan inte användas, men annars är bilen trafikduglig men han sa att det är fbolag som avgör. Just denna månad har jag endel som kräver släp.

    Har lagt i princip hela dagen idag på att sitta i telefonkö, sitta på lättakuten, besiktiga bilen och resan till akut och verkstad.

    Vad kan jag begära av försäkringen?
    - den tid (och kostnader) jag lagt och kommer lägga på detta, dvs ca 1 dags lön?
    - hyrbil med dragkrok, från när?
    - måste jag erlägga extra milkostnad / hyreskostnad på hyrbil, det är en "personalbil", så jag betalar förmånsvärde mm? Iofs kommer bilen gå färre mil, och jag har en viss extrakostnad för ev övermil och kan ev få nedsättning på "undermil", men jag misstänker jag får betala mer per mil för hyrbilen...

    Jag vill inte lägga ut mer personliga uppgifter och ev redigerar jag bort posten (hoppas på förståelse för det), då det kanske är negativt att spekulera om försäkringsfrågor om det är negativt för mig, men tar gärna några tips, ev per PM om det kan vara känsligt. Tacksam därav att ni inte citerar denna text i svar...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    Det är ju det här som är nackdelen med att bli påkörd. Hur gärna man än vill att det ska vara motparten som betalar "allt" så kommer du får stå för en del själv också och det blir då allt som inte din försäkring täcker.
    Allt ditt besvär i allting är det ingen som står för överhuvudtaget.

  3. #3
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 935
    Medlem#
    12120
    Det beror på, den som inte är vållande ska hållas skadelös, sen att det inte alltid funkar så i praktiken är ju en annan sak.

    Exempelvis tid att sitta i telefon osv tror jag blir svårt, hyrbil kan man få om man kan visa att man behöver bilen.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    Väldigt vanligt att man får whiplash skador när man blir påkörd. Men läkare har kollat nacken redan? tänkte bra att få det tidigt dokumenterat om så är.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    667
    Inte för det hjälper dej men jag var förvånad hur lite som ingick i "skadeslös" när jag blev påkörd bakifrån för något år sen(också på motorvägen). Jag hade helförsäkring med "extra allt" och motparten var försäkrad i samma bolag (100% vållande).

    En hyrbil gick överhuvudtaget inte att få, trots att min bil var skrot och jag behövde köra ungar till skolan. Inte en spänn för alla extra utgifter som detta orsakade. Det enda "skadeslösa" var att jag inte behövde betala självrisken

  6. #6
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 935
    Medlem#
    12120
    Det är i det fallet en nackdel att den vållande är försäkrad i samma bolag, då vill dom ju förstås inte ersätta när dom får betala själva.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #7
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Beror uppenbarligen helt på vilket FB det är. Jag fick ett dörruppslag på parkeringen, med känd förövare (jag satt i bilen när ungen i grannbilen slängde upp sin bakdörr distinkt). Fick hyrbil när jag lämna in bilen hos verkstaden direkt på plats. Enda jag betalade var 25 % av hyrbilskostnaden och bränslet. Saab helförsäkring (IF).

    Så det verkar som att olika bolag, har olika nivå av service.
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    Hyrbil får man om man har det tillägget i sin egen försäkring.

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    ...börjar inse hur kassa försäkringarna är...

    Det verkar finnas hyrbilsersättning i min försäkring, men bara när bilen står på verkstad eller är HELT okörbar. Då kan man få en hyrbil, men det tillkommer diverse kostnader.

    Eftersom jag betalar en månadskostnad och förmånsvärde för min bil och jag inte är vållande så tycker jag att jag inte borde få en högre kostnad alt inte få köra runt i en trasig bil, men så verkar det inte vara...

    Jag har ställt frågan om nu bilen är trafiksäker, kan jag då koppla släp och köra? Vem ska stå för ev böter om polisen anser det inte vara trafiksäkert. Skulle bilen gå igenom bilprovningen om jag körde dit den idag? Jag ska besiktiga min släpvagn, tror jag måste under nästa månad, vågar jag köra den efter denna krockade bil? Tror fan jag ska göra det bara för att testa...

    Nu verkar det dessutom som elen i bakluckan inte funkar fullt ut, och det innebär att om bromsljus inte funkar så betraktas bilen inte som körbar. Då kanske jag MÅSTE ställa bilen direkt...

    Men å andra sidan, att då betala en del av hyrbilen i kanske 12 veckor blir troligen minst 10-15.000 kr (det verkar olika om hyrbilsförsäkringen tar det, då är det 25% av totalkostnaden, eller trafikförsäkringen hos motparten, då är det 1/3 av milkostnaden, plus självriskeliminering, då självrisk på vissa moment på hyrbilen är 100.000 bör man ha detta).

    Om jag inte tar hyrbil kan jag få bussbiljetten betalt om jag kan motivera resan, alt få 25kr / dag i stilleståndsersättning (generöst, det ger ju inte ens en enkel resa på SL).

    Det verkar som man inte får betalt för omaket att hämta, lämna, besiktiga, vänta på läkarmottagning osv - all tid detta tar som jag annars kunde lagt på att jobba eller på nåt vettigt. Rena kostnader kan man få, om verkstad ligger långt bort tex. så får man milersättning (det roliga är att den är givetvis lägre än milkostnaden på en hyrbil).

    Nu har jag goda förhoppningar att den lilla verkstan har mycket snabbare att repa bilen än stora märkesverkstan, då kanske detta blir ett mindre problem.

    Om prognosen på rep blir 3 månader så tror jag fan att jag köper mig en 9-3SS med dragkrok... Det kostar ju lika mkt som en hyrbil i 3 månader.... Så får man dessutom en roligare körupplevelse än en surgolf...

    1 användare gillar detta inlägg


    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    Japp det är så här det fungerar. Du kan trösta dig med att nästa gång du är vållande så behöver inte du betala "allt" för motparten. Det är liksom lika för alla och vid ev skada så är det ens egna försäkringar som täcker ens egna skador och behov. (hur puckat det än må vara)
    Vill man däremot verkligen ha ersättning ja då blir det ett civilmål mot motparten. Om denne kört rattfull, varit grovt oaktsam eller liknande så kanske man kan få till ett skadeståndsmål.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 140
    Medlem#
    8758
    Ehh, om man inte är vållande ÄR det ett skadeståndsmål. Det är motpartens försäkringsbolag som ska betala, ens eget försäkringsbolag är bara medhjälpare, ersättningen följer lag - förhandlingen är alltså under hot av ett skadeståndsmål.

    Grunden för nästan alla skadeståndsärenden är faktiska kostnader.

    Grunden för beloppen är skäligt - dvs. det man lagt ut för att åtgärda skadan ska basera sig på rimligt handlande och vara hänförbart till skadan.

    Motparten får åtgärda skadan på annat sätt än pengar - men samma sak där, men man har ingen skyldighet att acceptera om det inte är ett skäligt sätt att göra det.

    Hyrbilskostnad för en motsvarande bil med avdrag för vad det skulle kosta att köra sin egen i den mån det begränsar ens eget användande tills dess att skadan hanterad på ett eller annat sätt följer av det. Om man går till domstol är det open-and-shut, och det vet försäkringsbolaget. Detta med intyg att man behöver den är mest ett sätt för bolagen att spara pengar, normalt sett så släpper dom detta om man skäller lite på dem - i annat fall kan man skicka räkningen i efterhand. Schablonmässigt så anses ofta en egens kostnad vara 1/4-del eller så av hyrbilskostnaden.

    Bekymret här verkar vara att det inte är TS som är formellt skadelidande - det är företaget som är part.

    Ärendet måste troligen drivas av någon som för företagets talan, undantaget personskadedelen.

    Företaget bör i princip kunna ta ut hyrbil med dragkrok när det behövs och skicka räkningen på 3/4-delar till motpartens försäkringsbolag.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Långmilare, det var ett bra svar, det stämmer bra med vad jag kommit fram till när jag fortsatt gräva...

    En kollega hade vart med om exakt samma scenario på olycka för drygt 4 månader sen i samma modell av bil. I breven stod att motpartens FB skulle betala, det hade skickats fakturor och krediteringar mellan bolagen (motparts fb, kaskobolag och vagnsskadebolag, finansbolag och vårt företag) men slutat med att det kom en faktura på 16.000 (tror jag det var) från hyrbilsfirman som sen skulle dras på lönen. Dock säger FB han inte ska betala den. Det är ännu ej utrett 2 månader efter bilen är reparerad.

    Troligen KAN jag inte välja att ta hyrbil via min egen försäkring utan ska gå på motpartens, även om jag kan tycka att det borde gå att ta på vilket som och sen reglera så jag får det mest förmånliga alternativet.

    Det jobbiga tycker jag är att jag själv måste reda ut detta och får merkostnader utöver min normala månadskostnad. För att hålla mig skadelös borde det vara enkelt, jag har betalat min arbetsgivare och betalar ett förmånsvärde på den för att köra en bil privat, det tillför mig inte ett mervärde att få en hyrbil, då jag inte får del av min nuvarande bils värdepåverkan. Får jag betala mera per månad är jag ju inte skadelös. Om jag får en bil som inte har de funktioner jag betalat för (dragkrok och bagagelucka) så lider jag en skada. Min kombi med dragkrok är dyrare för mig per månad än en bil utan detta.

    FB sa att de noterat att jag har behov av dragkrok, men man måste göra ett val, jag får inte ha min skadade bil tillgänglig OCH ta en hyrbil, då måste jag ställa bilen helt och ta hyrbil för hela tiden.

    Kollegans bil tog 4 veckor för verkstaden att laga (alltså tid på verkstad, inte total tid från skada till klar, det var drygt 2 månader). Verkstäderna har längre köer nu än normalt pga halkan tidigare i år, var nån dag massor av bilar kraschade i sthlm. Därav det troligen skulle ta 4 månader för mig...

    Det trista är att jag måste "ta risken" att ta ut en hyrbil själv och riskerar att få betala själv om det inte är "skäligt".

    Vem som är part är för mig oklart, jag har ju lidit skadan och varit med om olyckan och är den som är brukare av leasingbilen, men visst, 3 försäkringsbolag och ett finans/leasingbolag och mitt företag så är det inte solklart. För att krångla till det ytterligare så är ju även min olycksfallsförsäkring och företagets olycksfallsförsäkring (då jag var på väg hem från jobbet) inblandat. Det kan ju vara så att min hemförsäkring även är inblandat men det tror jag inte. Några av bolagen är ju samma men den som tecknat försäkringen är olika.

    Den, tycker jag, enda rimliga lösningen vore att mitt företag som erbjuder de anställda denna bil mot löneavdrag skulle ta på sig att ersätta med hyrbil och sen reglera detta mot respektive bolag utan att kostnad läggs på mig som anställd. Men det innebär ju troligen en viss extrakostnad som de väl velat slippa. Eftersom vi troligen har tusentals fordon i företaget är det kanske flytande försäkringar dessutom... Har förstått att det är det på de fordon som inte är rena personal / förmånsbilar, de med "gamla tjänstebilsavtal" får allt betalt, men det blev för dyrt, så de bytte till detta som alla anställda kan få. Endast de som kör mycket i tjänsten alt är väldigt höga chefer får bil enl "gamla avtal".

    Min gamle far har erbjudit sig att låna ut sin bil med dragkrok, men det känns fel att jag ska åka 6 mil enkel och låna bil varje gång jag behöver drag och stå för detta själv och nöta på min farsas bil, speciellt om det ska pågå i 4 månader.

    Jag håller tummarna för att de tar in bilen om en vecka och fixar på 2 till, även om det nog är ett önskescenario. Husrenovering och fritidsaktiviteter beroende av släp sätts på paus. Det är för mig en rejäl skada, är det 2-3 veckor så kan jag låna farsans bil en helg, ta hyrbil när bilen är på verkstad i 2 veckor, det är väl ok. Men 4 månader är f-n inte OK att hålla på så...

    1 användare gillar detta inlägg


    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

Liknande ämnen

  1. En olycka händer så lätt
    Av Bosse99 i forum Allmänt
    Svar: 67
    Senaste inlägg: 2016-03-22, 17:54
  2. Is-olycka :(
    Av Vassle i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-01-23, 16:06
  3. Ännu otäckare olycka.
    Av borkas i forum Allmänt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2005-12-28, 22:15
  4. Otäck olycka med Saab 900..
    Av T16_AeRo i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-08-14, 17:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •