Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Projekt rädda 9-5 Aero MY04 SS

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604

    Projekt rädda 9-5 Aero MY04 SS

    Hej på er!
    Har idag blivit med min andra 9-5. Den kom fint levererad med transport, med större delen av motorn i kupén & bagaget
    saab3.jpgsaab1.jpgsaab2.jpg

    Det som tilltalade mig är (bortsett från att den kostade kaffepengar) att den är nära på fullsmetad, 3 år nyare än den jag har & nära på nyskick innuti!
    Nackdelen är givetvis att man just nu måste vara minst 2 personer för att knuffa den & att utsidan är av mycket stort hjälpbehov! Med bara 4 ägare så har jag svårt att förstå hur man lyckas få den till detta stadiet...

    När jag rotar igenom allt råkar jag f.ö. även hitta ett certifikat från Nordic med steg 3 från nyregget!
    Min tanke från start var egentligen bara att slakta den på alla roliga delar, främst inredning. Men samtidigt så känns det som man borde rädda denna... Även om listan blir lång...
    Vad ska jag göra!? Med en minst sagt begränsat budget...!

    ULX802 om nån känner igen stackarn
    Senast redigerat av Karlqvist den 2018-05-24 klockan 15:44.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    Byt kolvar och stakar och njut

  3. #3
    Grundladd Aero_Mikes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    332
    Medlem#
    8312
    Vilken dum fråga, man räddar väl alltid en Saab. Kämpa på säger jag

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Motorn är ju halvt ute, så inget o fundera på Bara dra igång

    2 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Ser fin ut för att få till kaffe pengar plus på biltransport. Som Tomsan skriver byt kolvar o stakar och få en klockren bil.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Motorn är ju halvt ute, så inget o fundera på Bara dra igång
    Jag förstår inte varför jag tror att detta skulle resultera i en objektiv bedömning
    Det jag inte ens har hunnit säga än är att på en pall bredvid står en B235e motor som "verkar" okej och vid komp har 12, 12, 12, 11.5. Med det vet jag fortfarande inte. Begynnande rost finns på varenda ställe du vänder blicken! Öppna en dörr & du ser nåt längs med kanten. Jag tror på riktigt att tidigare ägare hyrt en båtplats för denna lilla diamant.
    Till det måste båda framskärmar + kofångare lackas om.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    jag är 9-5 aero frälst och har en kombi o en sedan MEN blir nog inga fler 9-5 pga det du skriver rost. synd på en annars så snygg o trevlig bilmodell.

  8. #8
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Nu låter jag nog negativ... MEN har suttit lite i samma sits mer än en gång kan jag säga...

    Vad är målet med bilen? Rent generellt finns det ingen ekonomi i att laga bilen, det är om du tycker det är roligt möjligen som det kan vara lönt att göra om du själv skall behålla den och åka i många år. Då kan du få ihop en driftsäker bil för antagligen samma pengar som en färdig och fungerande bil kostat på Blocket men som då säkert också kräver lite servicejobb för att rulla vidare problemfritt men ändå är fullt fungerande och besiktad.

    Har bilen stått länge? Utomhus? När var den sist besiktad? Vad var det för anmärkningar då?

    Kontrollera noga bilens helhetsskick och ev övriga saker som behöver åtgärdas före besiktning, t ex rostiga bromsrör, tankband, bussningar osv är inte kanske så dyrt men tidskrävande. Rostlagning och lack är också dyrt om det är så att du eftersträvar något annat än bruksskick med lite smårost här och var.

    Bedömning av vad "rost" innebär är väldigt personligt, det lilla man ser på bilderna så ser den ju OK ut men det är inga vidare bilder för att bedömma skick så sett.

    Det är väldigt jobbigt och ha lagt massa tid (och pengar) och inse att det finns fler fel som man inte visste om från början, då tappar i alla fall jag personligen suget totalt så jag ser alltid till att göra en budget/lista med vad som behöver åtgärdas innan jag gör nånting alls i denna typ av fall.

    Mvh en som tagit sig ann projekt som såg ut att vara små i början men tog oändligt mycket mer tid och pengar och resulterade i en liktförbannat svårsåld bil
    Senast redigerat av joH900 den 2018-04-19 klockan 00:12.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Helt huvudet på spiken!
    Hjärnan är inte helt överens med saabälskaren i mig
    Däremot finns kvitton med lite typiska saker som åtgärdats de senaste åren. Tex bromsrör & Xenon givare etc.
    Men det lutar nog ändå åt att försöka få i motorn jag har & ta det därifrån. Då kan man ju åtminstone köra till nån som kan ta en närmare till på rost osv. Och den lär bli lättare att sälja om jag skulle vilja det.
    Det lär bli intressant & lärorikt åtminstone. Har aldrig gjort nåt så avancerat innan!
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Är det kolvhaveri? Att laga med motorn kvar i bilen minskar arbetet en hel del.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Är det kolvhaveri? Att laga med motorn kvar i bilen minskar arbetet en hel del.
    Tack för tipset Hyvens, men staken gick genom blocket! Får väl se hur topp & turbo klarade sig. När man kollar ned i cylinder 2 så ser man kolven i sin helhet men med en fin spricka rätt igenom. (Glömde ta bild)

    Här är bild på mina sötnosar
    saab1.jpg

    Här har mitt lilla projekt fått början till en "uppställningsplats"
    saab2.jpg

    Här är motorn jag förhoppningsvis ska få den körbar med.
    saab3.jpgsaab4.jpg

    Den är provkörd & har ok komp. Dålig budget gör det tyvärr inte möjligt med smidda kolvar etc, men jag kommer åtminstone ta bort sump & ventilkåpa för inspektion & grundlig rengöring. Till detta kommer även nya packboxar.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  12. #12
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Ögla ligger nere vid domkraften. Fram skruvar du i den precis framför lyftpunkten. Inte tittat bak alls... De gånger jag bogserat har jag lagt runt dragkroken

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Sundsvall/Timrå
    Inlägg
    650
    Det sitter väl en liten plastlucka till vänster om högra baklyktan.
    Bakom den har du nyckelhålet för att öppna bakluckan.

  14. #14
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Bogseröglan bak på og9-5 sitter ju där dragkroken monteras. Så det blir ju i.s.f. dragkroken som får användas för bogsering.

    Vill minnas att cylindern på bakluckorna försvann på MY04.

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Bogseröglan bak på og9-5 sitter ju där dragkroken monteras. Så det blir ju i.s.f. dragkroken som får användas för bogsering.

    Vill minnas att cylindern på bakluckorna försvann på MY04.
    Japp cylindern försvann på -04’orna. Vet att det iaf på kombibilarna går att öppna inifrån genom att trycka in sig i bagaget inifrån kupén, öppna den ena (förarsidans) luckan i bagageluckans klädsel och sen dra i en vajer. Har skälv lyckats låsa bagageluckan utan kräm i batteriet
    Senast redigerat av loket900 den 2018-04-26 klockan 22:55.

  16. #16
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Ska finnas en vajer på höger sida i bagaget. (färd riktning) kanske lite gömd. Men har inte för mig det. (kan ha vänt på det. Men skall finnas)

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Suck, skulle redigera mina inlägg via mobilen men de bara raderades

    - - - Uppdaterad - - -

    Men ni har helt rätt. Det är en MY04 så den har försvunnit. Dock så tror jag vajern du nämner är nödöppning till tanklock. Den finns även på min 01a.

  18. #18
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Vajern i facket på högersidan i bagaget är för nödöppning av tankluckan.

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg


  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Vajern i facket på högersidan i bagaget är för nödöppning av tankluckan.
    Vajern i facket på passagerarsidan är nödöppning av tankluckan ja.

    Vajern (sitter ihop med låsmekanismen) bakom ”klädselluckan” på bagageluckans insida går att dra i för att få upp bagageluckan. Det är den vajern som dras av motorn när man öppnar med knappen i förardörren. Fick däremot plocka ner hela bagageluckans klädsel för att kunna komma åt låset och ”aptera” det för låsning när man stänger luckan igen, annars blir den öppen. Iofs inte alla som låser luckan igen efter man öppnat den på det sättet jag beskrivit

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Efter att ha lusläst WIS så kan jag bekräfta att det finns nödöppning på kombi. OCH sedan i USA & Canada, för det är tydligen risk för att man låser in sig själv i bagaget om man bor där! Haha!
    Men i Sverige är vi med sedan efter 04 hjälplösa, hehe.

Liknande ämnen

  1. Svar: 41
    Senaste inlägg: 2014-08-14, 15:01
  2. Skrota, sälja eller rädda min 9000 CD Aero?
    Av frostyman i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-04-14, 22:03
  3. Serva eller skrota
    Av Speakern i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-18, 16:22
  4. Skrota eller EJ?
    Av Presho i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-09-13, 13:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •