Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Hjulskruvar som sätter sig som s*tan

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882

    Hjulskruvar som sätter sig som s*tan

    Bytte till sommarfälgarna på gamle 9-3an förra veckan men kom till insikt ganska snart att det vibrerar i ratten rätt mycket i 100-110 km/h. Det gjorde det inte med vinterdäcken så skruvade bort sommardäcken igen för att lämna in på balansering (dom hade inte tid att ta emot hela bilen)

    Märkte dock att skruvarna satt något djävulskt! Fick använda ett järnrör på säkert 130 cm som hävarm på ”fälgkorset” men även då fick jag ta i. Satt säkert med 600Nm.... eller nåt.

    När det väl lossnade sa det ”pang”, en rejäl smäll.

    Det är Saabs fulaste alufälgar det handlar om (15” 3 ekrad fotboll typ).

    Någon som har något bra tips för att inte få dom till att sätta sig så extremt? Jag drog dom ganska hårt vid bytet förra gången men inte så jäkla hårt. La lite motorolja på gängorna men det verkar vara att skallen fastnar i själva fälgen?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  2. #2
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    Dra med rätt moment och/eller byt till hjulskruvarna som har krage runt skallen (finns hos maptun/speedparts).
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Tack! Har du någon länk möjligtvis?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  4. #4
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    OG900/9000 satte sig alltid något så in i *******.

    Minns när jag momentdrog alla skruvarna, drog en snabb provkörningsrunda på 1-1,5km. Kom hem och skulle ha av hjulen igen.
    Precis omöjligt. Var fälgkors och rör på 1,5 meter o sen bara hänga sig på. Small som ett skott när de släppte.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Ja precis så är det.

    Intressant att veta vad det är som gör det? Värme från bromsarna..? Känns inte troligt kanske...

    Grejen är att jag även varit med om lösa hjulskruvar på denna bilen (kommer inte ihåg om jag glömde känna på dom efter bytet men antagligen) så man är ju lite nojig för det också haha


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  6. #6
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Någon som har något bra tips för att inte få dom till att sätta sig så extremt? Jag drog dom ganska hårt vid bytet förra gången men inte så jäkla hårt. La lite motorolja på gängorna men det verkar vara att skallen fastnar i själva fälgen?
    Rengöra gängorna, borsta rent navet med stålborste så det inte ligger någon rost eller smuts mellan nav och fälg, ingen smörjolja och dra till rätt moment har fungerat för mig. För högt moment gör att den just sätter sig, för lågt moment (eller smuts emellan) att de skruvar ur sig på alu-fälgar. Rätt gjort med rätt moment så behöver bultarna inte heller efterdras (eftersom bultarna behåller spänkraften), om man nu vågar låta bli att kontrollera... Och så slipper man sprickor i bulthålen.

    3 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Rengöra gängorna, borsta rent navet med stålborste så det inte ligger någon rost eller smuts mellan nav och fälg
    Det är en god vana (rentav självklarhet) att alltid göra detta när man har loss ett hjul.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  9. #9
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Smörjer alltid med alu-fett eller MoS2-fett (slutat med kopparfett pga potentiellt problem med alu, även om jag aldrig råkat ut för det) och momentdrar lite lägre än angivet pga lägre friktion. Aldrig haft några problem, lossar lätt när de ska (dvs med nyckel och inte under färd). Gängorna håller för evigt. Glöm inte konan då det är lika ofta som den kärvar rejält pga korrosion från allt vägsalt mm.
    Senast redigerat av MultiMan den 2018-04-17 klockan 00:50.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    En lång krafthylsa och ett slag med släggan rakt på hylsan sen lossnar dom mest irriterande bultarna.

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Jag skulle vilja säga att det bästa tricket är att inte dra åt så förbaskat. Jag kör med elektrisk mutterdragare, inget fantastiskt, typ Clas Ohlson. Den orkar inte dra loss bultarna, men där använder jag ett fälgkors med en stolphammare som förlängare. Sen drar jag med knackaren tills jag ser att den inte snurrar mer. Brukar inte efterdra för det behövs inte enligt min erfarenhet, om man inte slarvat vill säga.
    Det som irriterar mest är ju de som sätter sig som berget, men min erfarenhet säger att det är när man haft bilen på verkstad och muttrarna är dragna med den grövsta luftknackaren verkstaden kunde hitta, typ.
    Samma borde gälla hemma: dra inte för hårt. Har man problem med det kan man väl köra med momentstav?

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    400
    Medlem#
    10015
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Jag skulle vilja säga att det bästa tricket är att inte dra åt så förbaskat. Jag kör med elektrisk mutterdragare, inget fantastiskt, typ Clas Ohlson. Den orkar inte dra loss bultarna, men där använder jag ett fälgkors med en stolphammare som förlängare. Sen drar jag med knackaren tills jag ser att den inte snurrar mer. Brukar inte efterdra för det behövs inte enligt min erfarenhet, om man inte slarvat vill säga.
    Det som irriterar mest är ju de som sätter sig som berget, men min erfarenhet säger att det är när man haft bilen på verkstad och muttrarna är dragna med den grövsta luftknackaren verkstaden kunde hitta, typ.
    Samma borde gälla hemma: dra inte för hårt. Har man problem med det kan man väl köra med momentstav?
    Du är inne på rätt spår, Ända rätta som finns är att skaffa en momentnyckel och dra rätt moment. punkt slut.

    Alltid när jag haft bilen på verkstad och dem haft hjul borta så lossar jag dem hemma och drar med momentnyckel, för är alltid lika förundrad över hur svårt det kan vara att göra rätt, eller latheten att orka bry sig..

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    Fast det är sällan mutterdragarens fel att det dras hårt utan montörens.............om inte den begriper nåt så spelar det ingen roll vad denne håller i för verktyg. Problemet med de flesta däckverkstäder är att de tar in vilka apor som helst under däckbytessäsongerna. Har ju själv jobbat på en större däckverkstad och ibland undrar man om de sov sig igenom hela fordon...........en del har liksom inte det där i huvudet.

    Fast jag håller med om just 9000, när jag jobbade på verkstad och när 9000 var ganska vanlig så var det just dessa som det alltid satt nåt grönjävulskt på. Man fick nästan alltid börja med skaft och dra lös dem med. Nyare saab har jag inte upplevt detta på så där kan man nog säga att sitter det fast, ja då har nån dragit för hårt.

  14. #14
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Detta med att sova sig igenom fordon...
    Bekant som har verkstad tog emot prao från lokala gymnasiet, sista året på fordon.
    De funderade väl lite vad de skulle sätta pôjken på, men började med att be honom tömma oljan ur en bil som stod upphissad.
    Några minuter senare går en av mekarna förbi och ser grabben stå med en fast nyckel på oljepluggen: fram - tillbaka - fram - tillbaka.
    Han fick inte göra mer på egen hand...

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #15
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Jobbar man på däcksverkstad är man nog INTE bilmek, för en bilmek kan ju få ett bättre betalt mekjobb.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det som irriterar mest är ju de som sätter sig som berget, men min erfarenhet säger att det är när man haft bilen på verkstad och muttrarna är dragna med den grövsta luftknackaren verkstaden kunde hitta, typ.
    Samma borde gälla hemma: dra inte för hårt. Har man problem med det kan man väl köra med momentstav?

    Vågar nog påstå att dom flesta som byter själva drar hårdare än de satta 110 Nm. Testa att dra med momentskaft istället för fälgkors så kommer första chocken. Glöm dock inte att efterdra, annars kommer chock 2 att däcken lossnar
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Fast om de lossnar tyder det på att det inte är tillräckligt bra rengjort. Stålborste krävs på navet. Har missat det någon gång, och lösa bultar kommer som ett brev på post (eller vad man nu ska säga nuförtiden).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    90
    Medlem#
    9074
    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist Visa inlägg

    Vågar nog påstå att dom flesta som byter själva drar hårdare än de satta 110 Nm. Testa att dra med momentskaft istället för fälgkors så kommer första chocken. Glöm dock inte att efterdra, annars kommer chock 2 att däcken lossnar
    Jag har alltid använt momentnyckel (Biltema eller Clas Ohlson) på min Saab, + 5 Nm d.v.s. 115 Nm och ja om inte precis en chock så blev jag förvånad över hur lite det är jämfört med att dra "på känn" som jag gjort på tidigare bilar med plåtfälgar
    Jag kunde med lätthet släppa skruvarna med den korta nyckeln som tillhör bilen
    Har aldrig behövt efterdra skruvarna men efter första skiftet kolla jag på skruvarna lite då och då, den lilla originalnyckeln fick också ligga i kupén för säkerhets skull
    SAAB 9-5 Vector-Griffin 09 sedan 2,0t BioPower, Polar White

  19. #19
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Rätt bult med lös kona samt dra med moment eller använd momentstav till mutterknackaren så ska det inte vara några problem att lossa bultarna

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Hur funkar momentstsvar egentligen?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

Liknande ämnen

  1. För långa hjulskruvar OG9-5
    Av Anders_SAAB i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2020-10-20, 18:06
  2. Problem att lossa hjulskruvar OG9-5
    Av zalmon i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 60
    Senaste inlägg: 2017-05-15, 11:30
  3. Hjulskruvar som inte rostar?
    Av Göran Larsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-04-14, 20:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •