Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Tankade E85, p0171 och bilen är svårstartad NG9-3 BioPower

Trådad visning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    87

    Tankade E85, p0171 och bilen är svårstartad NG9-3 BioPower

    För någon månad sedan började bilen (i signatur) gå ner i begränsad prestanda och några felkoder dykte upp, enligt den lokala auktoriserade saab-verkstaden var det troligtvis ECU och eventuellt spjällhuset som var trasigt. De ville börja byta ECU och gjorde det åt mig med en omprogrammering, tyvärr förlorade jag ju då sin optimering... Bilen gick bra i några dagar innan begränsad prestanda dök upp igen, men eftersom motorlampan inte tändes tyckte de att det var onödigt att ta in den, för de trodde inte att de skulle hitta några felkoder, utan bad mig att komma förbi när det hände och om de har öppet. Nu har det inte hänt efter det.

    I lördags bytte jag till sommardäcken, och passade på att byta drivmedel till E85 från BF95. På vägen från macken märker jag att bilen rycker lite lätt vid gaspådrag, känns som att den begräsas eller inte får tillräckligt med bränsle, ungefär 10 minuter efter tankningen tänds en motorlampa, p0171. Igår var bilen otroligt svårstartad och i morse totalvägrade den, till slut var batteriet så slut att det började klicka och instrumenten började gå bananas. En kompis kom med starthjälp och då fick jag igång bilen utan problem, däremot gick den väldigt ryckigt påväg till jobbet.

    Det känns som att det kan vara kopplat till den nya ECUn och programmeringen av den, har aldrig förut haft problem att köra på E85, även vid minusgrader, men nu när jag testar det med nya ECUn går det helt åt helvete... Kanske de lagt in fel mjukvara? Vad tror ni experter?

    Bilen i fråga är den i signaturen. Saab 9-3 Vector 2.0t BioPower -09
    Senast redigerat av Moderator den 2018-04-16 klockan 10:06. Anledning: Signaturen kan ändras och inlägget få helt annan innebörd, bilinfo i text är lämpligt.
    Saab 9-3 Vector 2.0t BioPower -09

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Svårstartad 9-3 1.8t BioPower -08
    Av turbo2,0t i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2021-04-28, 07:05
  2. Felkod P0171 på ng9-3 BioPower (konverterad)
    Av SirMacke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2014-12-11, 10:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •