Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: Tankade E85, p0171 och bilen är svårstartad NG9-3 BioPower

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    61
    Medlem#
    8733
    Antar att den verkstaden inte har kunskapen som behövs för att flasha om styrdon

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    9-3 SC 1.8t -06, MapTun steg 1 som bara går och går
    BMW 330e iPerformance -20

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    87
    Citat Ursprungligen postat av OveS Visa inlägg
    Antar att den verkstaden inte har kunskapen som behövs för att flasha om styrdon
    Det är en Saab-auktoriserad verkstad, så de bör ju ha den kunskapen får man hoppas. Men jag börjar tvivla...
    Saab 9-3 Vector 2.0t BioPower -09

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    87
    Nu när bilen stått över två veckor på tröttnade jag lite och åkte förbi verkstaden igår för att höra mig för lite mer. Den jag pratade med sa något om att styrdonen de fick tag i kunde inte programmeras för etanol, och båda kom från en 1.8-motor. De har problem att hitta ett styrdon som de tror ska passa min bil. Jag får väl lita på vad de säger.

    Kikat runt lite själv och hittade den här på Maptun som jag berättade om för verkstaden: https://www.maptunparts.se/motordela...trionic-8.html
    Står alla bensinmotorer, innefattar det även BioPower?
    Saab 9-3 Vector 2.0t BioPower -09

  4. #24
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Svar ja.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    87
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Svar ja.
    Ja, då får jag hoppas att verkstaden gör som jag säger och köper ECUn från Maptun då, så man får något som funkar för de verkar inte ha mycket koll själva...
    Saab 9-3 Vector 2.0t BioPower -09

  6. #26
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Känns spontant inte som att den verkstaden vet vad de gör...

    Ring och hör med Nordic, Maptun och Speedparts om de kan hjälpa dig med att skicka en förprogrammerad box till dig. Vet att någon har fått styrbox förprogrammerat och skickat till sig från t ex Nordic, vilket har funkat fint. Men vet inte om de har den servicen som standard eller om det är någonting som de personerna har snackat sig till. Men det kan ju vara värt att lyfta luren och kolla.

    Kan ingen av de tre ovan skicka till dig så har de annars ett bra äventyrsbad i Örebro.. Nu vet jag inte hur pass körbar din bil är i nuvarande skick men det kanske är värt att ta de milen till Örebro/Maptun så att någon som vet vad de gör får fixa bilen medan du plaskar runt där. Blir ibland idiotförklarad över att vi åker från Söderhamn till Örebro för att göra större/mer avancerade åtgärder på bilen men jag tycker det är värt det för att jag inte är övertygad om de lokala "Saab" verkstäderna vet vad de gör, eller gör det de ska riktigt. Har till exempel låtit Maptun fixa Haldex-servicen när jag kommit på att lokala Saab-auktoriserade verkstäder av någon anledning inte har med Haldex-oljefiltret på kvittot (med andra ord fuskat och bara bytt olja men inte filter). Resonerar så att en roadtrip med familjen till en vettig verkstad som har möjlighet till lånebil under tiden de mekar är värt de extra tusenlappar det innebär mot för att få ett haveri för femsiffriga belopp för att någon fuskare inte gjort det de ska.

    Tror också att du har ett par Gävlebor här på forumet som eventuellt har kunskap och utrustning att kunna hjälpa dig också men du får kanske kolla runt i lokaldelarna för att hitta dem.

    Mvh/

    4 användare gillar detta inlägg


    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #27
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 624
    Medlem#
    10853
    Det var väl värt för mig att åka till Maptun över dagen för kedjebyte, fick pengar över trots resekostnad och steg 1. Kan tänka mig att de fixar bra pris på annat krångel också. Se till att de har lånebil åt dig!
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    87
    Nä, de vet uppenbarligen inte vad de gör. Efter lite research så hittade jag en verkstad i en liten ort 5 mil bort som jag ringde till. De hade en kille som mekat Saab i 20 år och han hade bra koll på saker och ting. Tyvärr hade de inte köpt nödvändiga uppgraderingar för att kunna programmera bilar efter MY07, kanske är lika med verkstaden bilen står på bara det att de inte har koll på det.

    Har mailat lite med Maptun och de kan skicka en förprogrammerad box till mig, vilket lockar mer än att sätta sig i bilen och åka dit när den går ner i begränsad prestanda och spottar ut diverse felkoder :P

    En annan lösning är ju om han som trimmade bilen hemma i sitt garage kanske kan slänga in mjukvaran i nya ECUn och på så sätt få det att fungera, tror han har tillgång till tech2 också för att gifta in nya ECUn med. Bör ju vara samma procedur?
    Saab 9-3 Vector 2.0t BioPower -09

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    87
    En liten update. Har hämtat hem bilen för de lyckades inte på verkstaden. Nu sitter den gamla ECUn i bilen och jag har inte fått en enda felkod eller begränsad prestanda på över en vecka nu konstigt nog, innan var det nästan dagligen den krånglade. Kanske så enkelt att det var kontakten som oxiderat lite och blev ren nog när ECUn togs ut och stoppades tillbaka? Får vänta och se vad som händer med bilen.
    Saab 9-3 Vector 2.0t BioPower -09

  10. #30
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Det händer ibland att kablarna drabbas av avbrott (detta kan framför allt ske om det blir en skada på isolationen så det kan komma in vatten och kabeln korrodera sönder) eller att pressningen av kontaktdon gått snett så att elektrisk kontakt tappas med tiden, så var observant på var kablaget gymnastiserats vid övningarna.

    Rent allmänt så tenderar problem där tennpläterade kontaktytor kan oxidera (normalt pga. för lågt yttryck) att ge fel som (åter) yttrar sig efter någon månad upp till ett år. Dvs, återkommer felet om någon månad eller så är kontaktering klart misstänkt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Svårstartad 9-3 1.8t BioPower -08
    Av turbo2,0t i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2021-04-28, 07:05
  2. Felkod P0171 på ng9-3 BioPower (konverterad)
    Av SirMacke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2014-12-11, 10:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •