Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 49

Ämne: 9-3 Aero V6 B284 -06 köpråd

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Har sett många klagomål om brister i form av skramlande och sönderfallande inredning. Men trots egen erfarenhet av tre st ng 9-3 (MY 2008 och senare) har jag aldrig upplevt fenomenet själv. Inredningen i min kombi som nu gått nästan 19 000 mil är hur fräsch som helst och knarrar aldrig. De som upplever bilen har svårt att tro att den gått så långt. Bakre stötdämparna var däremot inte mycket att hurra för, tog slut alldeles för tidigt. Bytte till ett Hirsch-kit och har hurrat över det sedan dess
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Amatör Visa inlägg
    Har sett många klagomål om brister i form av skramlande och sönderfallande inredning. Men trots egen erfarenhet av tre st ng 9-3 (MY 2008 och senare) har jag aldrig upplevt fenomenet själv. Inredningen i min kombi som nu gått nästan 19 000 mil är hur fräsch som helst och knarrar aldrig. De som upplever bilen har svårt att tro att den gått så långt. Bakre stötdämparna var däremot inte mycket att hurra för, tog slut alldeles för tidigt. Bytte till ett Hirsch-kit och har hurrat över det sedan dess
    Jag är personligen bara väldigt känslig för missljud. Inget har i mitt fall gått sönder, men det har tidigare knarrat en del på dåliga vägar.

    Största störningen i dagsläget är nog de två barnstolar som finns bak i bilen. De skramlar och har sig en del när de är tomma. Klart irriterande.
    Nu Subaru Outback 2.5i Summit med CVT 2016. FÖRR Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero XWD AT 2008 Laserröd med eSID2.

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    46
    Hmm ok om jag nu summerar en del av det som sägs om bilen och motorn.
    1.De vanliga 9-3 felen som knarrande inredning ,slutsteg och sedvanlig rost mm inga konstigheter det är en 9-3.
    2. 06- halva 07 mer eller mindre skottsäker motor.
    3.ganska bränsle törstig men go körrkännsla och rapp i respons med steg 1.
    4.dyr i skatt och försäkring.
    5.Den jag skall titta på har manuell låda och det vill jag ha men var svår att hitta(antar att dom flesta valde automat som ny)
    6.Pris 46000 med 14000 på mätaren känns som överkant då det är privat kanske 42-43000 borde ligga närmare eller?
    7.Såg att maptuns steg 1 ligger på 290 hk och 460 men om jag fattat rätt så skall kopplingen även palla bsr 285 och 480 utan problem.

    Summa så verkar det vara en go bil med körglädje för ett vettigt pris om man får ner den några tusen.
    Håller ni med?

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    352
    Har haft min V6:a i 10 år nu, enda jag bytt under huven är batteriet, Bränsleförbrukningen är en ickefråga, ligger under litern mellan tankningarna under barmarkssäsongen. (man. FWD)
    På lagliga långkörningar brukar nollställd färddator hamna på 7,3L/100km vid målet.
    Att jag behållit denna bil så länge beror främst på motorn, finns ingen annan nyare bruksbil i rimlig prisklass med flercylindrig motor.
    Kör BMW M340i -21
    Tidigare bilar värda att nämna: 9-3SS Aero V6T 290hk/460Nm, 9000 AERO-96, 9000 2,3T-91, 9000T-88aut, 900T16-87.

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    Fungerar all el samt acc och karossen är fräsch samt inredningen i bra skick och skapliga sommar o vinterdäck då är 46000 ett rimligt pris men sätter någon 46000 så är han nog medveten om ett par tusen i prutning. Lägg lågt bud då hamnar du nog där du tänkt. Lycka till

  6. #26
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    När det gäller pre-07 skall man ju vara medveten om att elektroniken är lite känsligare. Det går heller inte på något enkelt sätt fixa eftermarknadsgrejer om man tröttnar. Vill man ha eSID är det dyrare och jobbigare att installera osv.
    Pre-07 har en mer saabig inredning och instrumentering, men har sina sidor.

  7. #27
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Jag minns första gången jag satt i ng9-3 vid provkörningen att jag tyckte att inredningen såg väldigt o-saabig ut, typ opel. Sen har vi allt knirret och den billiga känslan i all plast. Att elektroniken är känslig är ett understatement. Framfjädrarna går ofta av tidigt på ng9-3 men de är ju inte så svåra att byta.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Kraven har alltid varit högt ställda på SAAB, från alla håll och kanter. Kanske därför det är så bra bilar Förväntar man sig perfektion är det bäddat för besvikelser. Dåliga bakdämpare tror jag på, då jag varit med om det själv. Dåliga framfjädrar - N/A och inget problem: har alltid bytt dem för mindre luft i hjulhusen. Mer plastiga och knarriga än "andra bilar" - stämmer inte alls med mina erfarenheter. Utmärkta möjligheter att byta plastinteriör mot läder - ja! Känslig elektronik - har jag inte märkt - gällde tidiga ng 9-3? Suboptimalt rostskydd av skärmar kring hjulhus - måste jag gå med på. Men har ingen aning om huruvida det är bättre eller sämre än på andra bilar. Hur stor är risken att råka ut för dåliga kamkedjor efter 2008, för ng 9-3 V6, - högst oklart! Men många som verkar insatta är inte oroliga och många har kört länge och väl utan detta problem. De absoluta sanningarna lyser med sin frånvaro...

    Eller kanske skulle man säga de relativa sanningarna, eftersom det är statistik som saknas. Helt klart är iaf att inte alla råkar ut för t ex dålig kamkedja, även om det är lätt att hamna i den tron när man läser på forumet, som ger negativa exempel men ingen statistik.
    Senast redigerat av Amatör den 2018-04-19 klockan 17:33.
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    Med tanke på hur många trådar det finns härinne samt på andra forum Ang just problem med trasiga eller sträckta kamkedjor på 9-3 med b284 så talar det sitt tydliga språk samt även många annonser på blocket om bilar som säljes pga trasiga kedjor. Har även varit i kontakt med maptun pga ville kolla pris på byte av kedjor inför kommande köp av 9-3. Så det behövs ingen statistik utan problemet är ett faktum och vill bara att TS har det i åtanke vid ev köp

  10. #30
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Gyllis Visa inlägg
    Med tanke på hur många trådar det finns härinne samt på andra forum Ang just problem med trasiga eller sträckta kamkedjor på 9-3 med b284 så talar det sitt tydliga språk samt även många annonser på blocket om bilar som säljes pga trasiga kedjor. Har även varit i kontakt med maptun pga ville kolla pris på byte av kedjor inför kommande köp av 9-3. Så det behövs ingen statistik utan problemet är ett faktum och vill bara att TS har det i åtanke vid ev köp
    Är inte riktigt lika orolig som dig, bara en del som hörs och syns. Resten då?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Gyllis Visa inlägg
    Med tanke på hur många trådar det finns härinne samt på andra forum Ang just problem med trasiga eller sträckta kamkedjor på 9-3 med b284 så talar det sitt tydliga språk samt även många annonser på blocket om bilar som säljes pga trasiga kedjor. Har även varit i kontakt med maptun pga ville kolla pris på byte av kedjor inför kommande köp av 9-3. Så det behövs ingen statistik utan problemet är ett faktum och vill bara att TS har det i åtanke vid ev köp
    Har också varit i kontakt med Maptun och upplevde att de tyckte problematiken var överdriven. Att problemet finns står ju klart och det kan vara bra att känna till. Däremot är dess omfattning okänd, eftersom statistik saknas. På forumet är det lätt att göra sig en helt ogrundad och felaktig uppfattning om risker utifrån den kraftiga bias som råder här, d v s man talar om problem och inte om det som fungerar. Också bra att känna till

    Om en kedja T EX håller i genomsnitt i 15-20 000 mil och kostar 20-30 000 att fixa och bilen i övrigt upplevs som mycket åtråvärd och prisvärd i förhållande till alternativ, kan det innebära att ett köp är motiverat. Utan statistik blir bedömningen betydligt svårare. Det skulle f ö vara mycket intressant med en gissningslek bland de som anser sig insatta här: vad är den förväntade livslängden för kamkedjan på en ng 9-3 V6 efter 2007,5?
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  12. #32
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Att kamkedjor slits på olika sätt är ju fakta.

    I fallet med B284 & A28 motorerna. Vad är grundproblemet? Beror det på de långa serviceintervallen att oljan degraderas så slitaget på kedjan blir för stort? Eller spelar det ingen roll om man så byter olja varje kväll, p.g.a. undermålig kvalitet på kedjan som gör att den bara "klarar ett visst antal varv" innan den blir för lång?

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Att kamkedjor slits på olika sätt är ju fakta.

    I fallet med B284 & A28 motorerna. Vad är grundproblemet? Beror det på de långa serviceintervallen att oljan degraderas så slitaget på kedjan blir för stort? Eller spelar det ingen roll om man så byter olja varje kväll, p.g.a. undermålig kvalitet på kedjan som gör att den bara "klarar ett visst antal varv" innan den blir för lång?
    Min känsla, utan att vet det, är att det beror på flera faktorer. Tidigare bilar med kraftigare kedjor och en dubbel kedja mellan bankarna och vevaxeln verkar vara i princip helt förskonade från problem. Sedan tog man bort den dubbla kedjan och gjorde kedjorna klenare/smalare. Det verkar också fungera okej ibland, men marginalerna är sämre. Mao känsligare för "förlängda serviceintervall". Dessutom verkar det finnas en eller flera batchar med kedjor som rasar ganska snabbt oavsett service. Har läst om kuggning efter några tusen mil.

    Det vore intressant med info om exakt när tillverkningen av de skottsäkra motorerna upphörde (till och med vilket tillverkningsnummer). Vilka bilar (tillverkningsnummer) som är drabbade av riktigt dåliga kedjor m.m.

    Jag tar inte gift på att det som står skrivet ovan är sant. Det är bara den uppfattning som jag fått av att googla runt.
    Nu Subaru Outback 2.5i Summit med CVT 2016. FÖRR Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero XWD AT 2008 Laserröd med eSID2.

  14. #34
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    Vad menar du med resten då RZ om det nu var menat till mig ?

  15. #35
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Gyllis Visa inlägg
    Vad menar du med resten då RZ om det nu var menat till mig ?
    Alla andra ägare av V6:or, dom som är nöjda hörs ju inte.

    1 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  16. #36
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    Nej såklart inte men likväl när 9-3 fram till 03 samt 9-5 fram till 04 ägare som råka ut för oilsludge så är det självklart bara dom som råka ut för det som skriver.

  17. #37
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    Även BMW och Audi har haft/problem med dåliga kedjor men tror precis som Kristian skriver att dom gjorde kedjorna klenare säkerligen en prisfråga samt vikt. Så är inget specifikt problem för 9-3 utan helt enkelt kedjorna är sämre idag än dom som typ satt i 9000 det var kvalité iaf. Så kommer forsätta kika efter en 9-3 då körkänskan var klockren samt Nice drag i motorn.

  18. #38
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Kan man byta själv så kostar ett kedjekitt runt 6000:-
    På dom tidigare så är dom 2 övre kedjorna vanliga med normala kugghjul, på dom senare så är kedjan mer blockformerad och kuggarna är mer kantiga på dreven.
    Vad jag förstått så är den senare typen mer tystgående.
    Diverse kinesiska tillverkare säljer kitten för mellan 1200-3000:- men med tanken på arbetet så känns det inte som lönt att snåla.
    Jag är väldigt ensam om min åsikt men jag förespråkar kamrem framför kedja p.g.a att man vet att man måste byta och följa en viss intervall samtidigt som kostnaden ofta är låg.

  19. #39
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    Kan vara beredd i dagens läge att tycka kamrem är att föredra

  20. #40
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Gyllis Visa inlägg
    Även BMW och Audi har haft/problem med dåliga kedjor men tror precis som Kristian skriver att dom gjorde kedjorna klenare säkerligen en prisfråga samt vikt. Så är inget specifikt problem för 9-3...
    Helt riktigt, detta är en bransch problematik i att "spara sig ut tillverkningskostnader". VW/Audi/Seat/Skoda med kamkedje TSI motorer är riktigt dåliga. Har en kollega som inte han med två 3000mila servicear då kedjan kuggade efter ca 5000mil & ny motor fick monteras.
    En artikel,
    http://www.mestmotor.se/automotorspo...-slutar-salja/

    Finns väl en anledning till att vw koncernen började med kamrem igen 2014.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •