Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: Vad är min 9-5 bilen värderad? (Inlösning)

  1. #1

    Vad är min 9-5 bilen värderad? (Inlösning)

    Hej!

    Man lyckas få bilen snuddad på sidan av en idiot...och jag mistänker att summan för att reparera bilen kommer gå över de folksam tänker gå med på för att fixa den...Så jag tänkte se hur mycket man ska gå med på då jag inte riktigt vad jag kommer å vad jag kan pruta upp priset med.

    Bilen är en:
    9-5 Sedan 2005
    2.0t med td04-15t
    19400 mil
    Aero koppling
    3 tums downpipe och twinpipe från maptun
    Utrustad med alla tillval förutom ventilerade säten(ja taklucka finns)
    Nya bromsar samt större ok

    Jag har kvitto från de 3 senaste åren på runt 50 000kr på reservdelar å service som tex: helsatsen, kopplingen,polybussningar samt bytet etc
    Senast redigerat av amazinjoey den 2018-04-15 klockan 22:11.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Årsmodell?

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Årsmodell?
    Sen 05a, så pre-facelift men biopower

  4. #4
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Bild på skadan?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Bild på skadan?
    20180413_183708 (2).jpg

    20180413_183608.jpg


    Stöttfångaren, framskärm, innerskärm,däcket, bärarm är skadade och troligtvis styrleden och kanske subframen, då ratten är 180 grader för att åka rakt...Ratta åt höger går men inte åt vänster mer eller mindre

    Vinkeln på förardäcket är dessutom väldigt off , runt 20 grader, gnisslar som fan när man kör å luktar bränt gummi
    Senast redigerat av amazinjoey den 2018-04-16 klockan 00:12.

  6. #6
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Hej!

    Man lyckas få bilen snuddad på sidan av en idiot...och jag mistänker att summan för att reparera bilen kommer gå över de folksam tänker gå med på för att fixa den...Så jag tänkte se hur mycket man ska gå med på då jag inte riktigt vad jag kommer å vad jag kan pruta upp priset med.

    Bilen är en:
    9-5 Sedan 2005
    2.0t med td04-15t
    19400 mil
    Aero koppling
    3 tums downpipe och twinpipe från maptun
    Utrustad med alla tillval förutom ventilerade säten(ja taklucka finns)
    Nya bromsar samt större ok

    Jag har kvitto från de 3 senaste åren på runt 50 000kr på reservdelar å service som tex: helsatsen, kopplingen,polybussningar samt bytet etc
    Service får du ta bort, det är en ren driftkostnad. Men alla förbättringar i typ motor och bromsar höjer värdet. Möjligen har bolaget synpunkter på att du har byggt om den till en "Aero" som antagligen kostar mer att försäkra, men det är inte säkert. Grejen är att du betalar försäkring för en 2.0t och rimligen då får ersättning för en sådan.

    Nu är det dock inte speciellt vanligt att svensson bygger om sin bil som du gjort. Så de bryr sig antagligen inte. Och snabbare omkörningar samt bättre bromsar höjer värdet, men minskar faktiskt risken för skada. Så jag tycker du skall ta ditt inköpspris och lägga till alla förbättringskostnader (turbo ok, men ej olja filter) eftersom det är en gammal bil är värdeminskningen inte så stor. Så kör med det som värde.

    Sidan består till stor del av dörrar, som kostar 400kr/st och en skärm är oxo billig, så frågan är vad det kostar att reparera?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Service får du ta bort, det är en ren driftkostnad. Men alla förbättringar i typ motor och bromsar höjer värdet. Möjligen har bolaget synpunkter på att du har byggt om den till en "Aero" som antagligen kostar mer att försäkra, men det är inte säkert. Grejen är att du betalar försäkring för en 2.0t och rimligen då får ersättning för en sådan.

    Nu är det dock inte speciellt vanligt att svensson bygger om sin bil som du gjort. Så de bryr sig antagligen inte. Och snabbare omkörningar samt bättre bromsar höjer värdet, men minskar faktiskt risken för skada. Så jag tycker du skall ta ditt inköpspris och lägga till alla förbättringskostnader (turbo ok, men ej olja filter) eftersom det är en gammal bil är värdeminskningen inte så stor. Så kör med det som värde.

    Sidan består till stor del av dörrar, som kostar 400kr/st och en skärm är oxo billig, så frågan är vad det kostar att reparera?
    Mechanum som skall räkna ut kostnaden att reparera den, sen får bolaget välja vad som är värt för dem...Så räknar med att de pressar den tyvärr För att fixa själv lär de inte kosta så mycket och går i tankarna att göra de beroende hur mycket skadan är och vad ersättningen blir om man behåller bilen
    Senast redigerat av amazinjoey den 2018-04-16 klockan 00:14.

  8. #8
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Såg bilderna nu. Mera VF front/sida. Ser inte så dyrt ut, men min gamla Chrysler såg ungefär likadan ut och den blev skrot. pga för dyr rep.

    Du får höra med bolaget och se vad de säger innan du tar beslut.

    Bilen är antagligen värd mer för dig än för någon annan så det är en poäng att behålla den istället för att kasta 50kkr i sjön!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Mechanum som skall räkna ut kostnaden att reparera den, sen får bolaget välja vad som är värt för dem...Så räknar med att de pressar den tyvärr För att fixa själv lär de inte kosta så mycket och går i tankarna att göra de beroende hur mycket skadan är och vad ersättningen blir om man behåller bilen
    Ja det ÄR ju din bil och du bestämmer, inte bolaget!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Såg bilderna nu. Mera VF front/sida. Ser inte så dyrt ut, men min gamla Chrysler såg ungefär likadan ut och den blev skrot. pga för dyr rep.

    Du får höra med bolaget och se vad de säger innan du tar beslut.

    Bilen är antagligen värd mer för dig än för någon annan så det är en poäng att behålla den istället för att kasta 50kkr i sjön!

    - - - Uppdaterad - - -

    Ja det ÄR ju din bil och du bestämmer, inte bolaget!
    Jo sant! Har en aerostöttfångare liggandes hemma, och en nära vän har en reservdelsbil(04) liggandes på gården som har delarna jag behöver, så fixa de själv lär jag göra om inte framvagnen är skev

    2 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Ja då är det väl det Mechanum skall kolla åt dig. Bäst att säga till dem att du anser det viktigt att veta om den är skev. Fast det ser ju lovande ut, eller? Annars räknar de bara på en svindyr rep och lack av skärmen och stoppar där.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Kontrollera främre fästet för länkarmen. När det ser ut sådär på bilden så tror jag att den har slitits loss från subframen, och då blir det byte av subframe också. Syna hjulhuset noga efter skador på rambenet mm, dvs innanför innerskärm och yttre plåtskärm.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Ja då är det väl det Mechanum skall kolla åt dig. Bäst att säga till dem att du anser det viktigt att veta om den är skev. Fast det ser ju lovande ut, eller? Annars räknar de bara på en svindyr rep och lack av skärmen och stoppar där.
    Jag hoppas det bara är bärarmen och styrväxeln men vi får se Blev snuddad på däck och stöttfångare men kraften av träffen har nog gjort mer skada än man kan se,...

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Kontrollera främre fästet för länkarmen. När det ser ut sådär på bilden så tror jag att den har slitits loss från subframen, och då blir det byte av subframe också. Syna hjulhuset noga efter skador på rambenet mm, dvs innanför innerskärm och yttre plåtskärm.
    Will do! @Fidel sa samma att subframen är nog skadad, lite segt då man har bytt alla bussningar till poly...

  14. #14
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Man brukar få exakt noll extra för ändringar i stil med ombyggnationer och förbättringar, det beror på det som Mr.O är inne på, du betalar en premie anpassad för en standardbil, och då är det det du får ersättning för.

    Dom kommer bara att titta på vad du får betala för motsvarande bil begagnad. Motsvarande som årsmodell, miltal, skick och originalutrustning.

    Folk som lägger ner mycket på ombyggda bilar brukar teckna speciella försäkringar för detta, då med anpassad premie.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  15. #15
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Folk som lägger ner mycket på ombyggda bilar brukar teckna speciella försäkringar för detta, då med anpassad premie.
    Berätta mer, var finns denna specialförsäkring?
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  16. #16
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Bilsport & MC har en del. Har dock inga detaljer.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  17. #17
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Ja det finns nog flera, jag läste på om nån fölrut, TROR det var bilsport&MC, då kom dom och gjorde en besiktning och värdering på plats först, och kom sedan fram till ett försäkringsvärde tillsammans med ägaren, och därefter en premie på detta, sen fick man som ägare även välja om man skulle reparera själv eller lämna bort.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Berätta mer, var finns denna specialförsäkring?
    Det är även hos traditionella försäkringsbolag möjligt att visa upp bilen om man anser att den är finare/mer värd än genomsnittsbilen av samma modell. Då dokumenteras dess skick och/eller förbättringar som ökar försäkringsvärdet - i vissa fall justeras premien också.

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Och har man färska kvitton måste det väl också vara till hjälp.

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Tyvärr lär de nog bara gå på listpriset på bilen och det är ju inte många korvören. Nå tusen upp om man kan visa att den var i ett exceptionellt skick men rena underhållskostnader ersätts inte om man så lagt ner 300k den senaste veckan.

Liknande ämnen

  1. Inlösning eller lagning?
    Av Turbo_Danne i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-08-25, 17:11
  2. "Hittade" bil - värderad till 66 miljoner kronor.
    Av LM i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-04, 10:18
  3. Inlösning av bil (Länsförsäkringar)
    Av Flattbeat i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-05-13, 17:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •