Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 37 av 37

Ämne: Vad är min 9-5 bilen värderad? (Inlösning)

  1. #21
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 918
    Medlem#
    12120
    Dom brukar inte ens vilja ersätta däck även om dom är helt nya med kvitto, det anses som förbrukningsartiklar. ..Är dom snälla kan man få plocka av dom.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  2. #22
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Dom brukar inte ens vilja ersätta däck även om dom är helt nya med kvitto, det anses som förbrukningsartiklar. ..Är dom snälla kan man få plocka av dom.
    Hur är det med nybyggt koppling, avgas å bromsar? Dessa är inte mer än 2 månader gamla...

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #23
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 918
    Medlem#
    12120
    Ganska säker på att dom tycker det är saker som behövs för att bilen ska funka, och därmed ersätts det ej.

    Möjligen kan man förhandla upp ersättningen lite om man hävdar att en bil med nybytta grejer går dyrare på blocket men det är nog rätt lite.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #24
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Ganska säker på att dom tycker det är saker som behövs för att bilen ska funka, och därmed ersätts det ej.

    Möjligen kan man förhandla upp ersättningen lite om man hävdar att en bil med nybytta grejer går dyrare på blocket men det är nog rätt lite.
    Får se Närmaste ligger på 40k men lär fixa den själv om de inte gör det, enligt mechanum var de stöttfångare, bärarm, styrled å spindeln. så hoppas den fixar ska nog snacka till mig en aerofångare då de är billigare än vanliga roligt nog

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #25
    Vad skadebesiktaren skrev upp som behövs fixas:

    -Bärarm
    -Spindel
    -Fjäderben
    -Styrled
    -Stöttfångare
    -Framskärm

    Han trodde dock inte subframen var skadad men han gjorde bara en utvändig besiktning av bilen och körde inte upp den på liften...Nu får vi se va de ligger på och vad försäkringen säger

  6. #26
    Fick brev från försäkringsbolaget idag, 22 000kr ville de ge mig för bilen för inlösen...Så jag åkte och hämtade idag så blir de fixa den själv Ska försöka kontantreglera, tyckte priset var väldigt lågt för en fullutrustad 9-5a, enda jag saknar är ventilerade stolar och Aeromotorn...

  7. #27
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 918
    Medlem#
    12120
    Fast du kan nog förhandla upp priset en hel del om du kan visa att motsvarande bilar går dyrare, första budet är typ alltid lågt.

    2 användare gillar detta inlägg

    RZ, Vfr

    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #28
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Men motsvarande ligger oftast inte högre då det är en 2.0 och även om det sitter annan turbo o koppling så generar det nog inget mer då dom jämför med andra 2.0 med liknande mil.

  9. #29
    Det han sa till mig är att de går på modelbeteckningen, då min står linear så tar de den som linear(basutrustad) och räknar allt annat eftermonterat...Dvs enligt dem så är taklucka,elsäten etc är eftermonterad...För att motbevisa det så måste jag ta fram dokumentet på beställningen av bilen med vilka tillval som var valda...

  10. #30
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Helt otroligt ska man skratta eller gråta... ett jäkla trams från försäkringsbolaget för att komma så billigt undan det går.

  11. #31
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Bara att stå på dig. Utrustning från fabrik får du ju fram från thesaabsite.com
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  12. #32
    Väntar fortfarande på försäkringen...Bilen är dock mer eller mindre fixad!
    1000Kr för bärarm med bussningar
    400kr för 4L växellådsolja
    100kr för växellådskåpa
    100Kr för begagnat däck
    200Kr för montering av däck på fälg å på bil
    Innerskärm fick jag gratis
    350Kr för framvagn inställning
    Aerostöttfångare för 800kr har jag för mig (köpte den för lääängesen)


    Kvar är bara hitta framskärm i samma färg Lite skillnad mot mechanums 44 000kr...

    8 användare gillar detta inlägg



  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    476
    Tycker du ska förhandla dig till bilen + pengar. Gjorde så förra året då jag fick en 24 meters långtradare i sidan på vår grymt påkostade 9-3 SC. Ingen vinstaffär direkt men klart bättre än ren lösen.
    Saab 9-5 Aero SS -04
    Saab 9-3 Aero SC -08
    Mercedes E55 AMG - 06
    Finbilen: Ford Scorpio 2,9 V6 GLX -94

  14. #34
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 918
    Medlem#
    12120
    Om det går, jag försökte och det var TVÄRSTOPP.. dom bara vägrade, jag kunde välja mellan inlösen, eller behålla bilen och inte få en spänn i ersättning.

    Det var alltså min lågmilade få-ägares 9-5 2.3t '01 som en bärgare i tyskland knäckte hela fronten på, bilen avr helt körbar men front och grill var hoptejpade med silvertejp, ny front+grill+lite annat samt lack blev dyrare än värdet på bilen, alltså valde försäkringsbolaget att skrota den.

    Jag kände ju lite att bilen var fullt körbar och jag kan vänta in en 9-5 i rätt färg på nån närliggande skrot och köpa loss front/grill och smacka på själv så har jag en fin bil igen, men då FB inte ville betala ut nån ersättning alls då, och jag lyckades förhandla upp ersättningen till en i mitt tycke hyfsad nivå så valde jag med sorg i hjärtat att låda dom lösa in den, lade till en bunt pengar till och köpte mej istället den nuvarande fyra år nyare Aeron.

    En annan trist sak var att bilen var en f.d tjänstebil på saab, och hade bara använts av den saabanställda, som sedan hade köpt loss den för att ge den till sin son som knappt använt den, tills jag köpte den, jag var alltså tredje brukaren och fjärde ägaren.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  15. #35
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Om det går, jag försökte och det var TVÄRSTOPP.. dom bara vägrade, jag kunde välja mellan inlösen, eller behålla bilen och inte få en spänn i ersättning.

    Det var alltså min lågmilade få-ägares 9-5 2.3t '01 som en bärgare i tyskland knäckte hela fronten på, bilen avr helt körbar men front och grill var hoptejpade med silvertejp, ny front+grill+lite annat samt lack blev dyrare än värdet på bilen, alltså valde försäkringsbolaget att skrota den.

    Jag kände ju lite att bilen var fullt körbar och jag kan vänta in en 9-5 i rätt färg på nån närliggande skrot och köpa loss front/grill och smacka på själv så har jag en fin bil igen, men då FB inte ville betala ut nån ersättning alls då, och jag lyckades förhandla upp ersättningen till en i mitt tycke hyfsad nivå så valde jag med sorg i hjärtat att låda dom lösa in den, lade till en bunt pengar till och köpte mej istället den nuvarande fyra år nyare Aeron.

    En annan trist sak var att bilen var en f.d tjänstebil på saab, och hade bara använts av den saabanställda, som sedan hade köpt loss den för att ge den till sin son som knappt använt den, tills jag köpte den, jag var alltså tredje brukaren och fjärde ägaren.
    Verkligen och ruskigt otrevliga! Jag har fått fix med de mesta på bilen just nu, styrleden var lite glapp i så de ska fixas innan framvagnsinställningen Hade gärna köpt något annat om jag lyckades hitta något i lika bra skicka och utrustning! Men det är svårt att hitta speciellt med sedan + takluckkravet

  16. #36
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Om det går, jag försökte och det var TVÄRSTOPP.. dom bara vägrade, jag kunde välja mellan inlösen, eller behålla bilen och inte få en spänn i ersättning.
    Jag antar att du bytt försäkringsbolag , du får gärna ange vilket så vi kan undvika det bolaget.

  17. #37
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 918
    Medlem#
    12120
    Ja, jag bytte faktiskt försäkringsbolag på grund av hur dom hanterade ärendet, för dom klantade sej på flera sätt, dom tyckte exempelvis att jag skulle driva ärendet SJÄLV mot tyskarna, dom tappade bort dokumentationen jag skickade (eller snarare, påstod att dom inte hade den, men "hittade" den igen då jag påpekade att den var inskickad) och slutligen skrotade dom bilen innan att jag hade sagt okej till det. Jag fick pengarna först när jag påstod att jag pratat med advokat och att han trodde på en stämning, då kom pengarna på kontot samma eftermiddag, trots att det varit omöjligt att batala ut i nästan ett år då.. (I själva verket hade jag bara pratat med nån juridiskt kunnig som förvisso trodde vi skulle kunna vinna.)

    Det var länsförsäkringar stockholm.

    Blev riktigt irriterad när jag sa upp försäkringarna en efter en (på förfallodagarna) och varje gång frågade dom varför, och jag förklarade, varvid man fick nåt i stil med "Men det hade vi ju kunnat lösa!", nej, dom kunde ju inte det, och jag sa UTTRYCKLIGEN att om dom inte löste det så byter jag bolag eftersom det är mitt enda vapen.. Att sen komma och ifrågasätta det beslutet gjorde mej irriterad.

    Jag sa ju flera gånger när dom trilskades att "Jag har ett hus, två barn, fyra bilar och en MC försäkrade hos er, fixar ni inte det här så flyttar jag allt", men tydligen spelade det ingen roll. Någon kallade det dessutom hot, jag svarade då med att det bara var information, för jag började tappa allt förtroende, vilket ju också var fallet.

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av GlennB den 2018-05-25 klockan 10:03. Anledning: komplettering
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Inlösning eller lagning?
    Av Turbo_Danne i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-08-25, 17:11
  2. "Hittade" bil - värderad till 66 miljoner kronor.
    Av LM i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-04, 10:18
  3. Inlösning av bil (Länsförsäkringar)
    Av Flattbeat i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-05-13, 17:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •