Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Bältesvarnaren varnar trots tomt säte NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Vårgårda
    Inlägg
    5

    Bältesvarnaren varnar trots tomt säte NG9-3

    Verkar som sensorn i passagerarstolen pajat.Varningslampan lyser trots tomt säte och plingandet gör en vansinnig. Får köra med bältet fastsatt tills vidare.
    Hur fixas detta? Var sitter sensorn? (Sportstolar med helläder om det skulle vara någon skillnad). Något annat möjligt fel?
    _______________________
    Saab 9-3 TiD SC Vector -07

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Det är en foliegivare mellan klädsel och skumdyna i bakkant.
    Fredrik J

  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Inte så att något, pryl av något slag, ligger i sätet och trycker?

    Gissar att du har koll på såna enkla saker, men bland ser man inte dom enklaste saker...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Vårgårda
    Inlägg
    5
    Sent om sider tackar jag för tipsen.
    Naturligtvis var felet av det enklare slaget som jag borde kollat innan man alarmerar andra. Kanske kan andra lära av detta och kolla det följande:
    Under stolen sitter diverse kablar. Ett par av dessa går till sätesvärmen och har en koppling som går att ta isär. Den hade gått isär och då blir det ju lite dålig kontakt. Tryckte ihop den och allt funkade igen.
    Får väl säga att den borde inte hängt som den gjorde, har inte ofta passagerare i baksätet men nu hade jag haft det. Antagligen har sladden, som hängde och slängde, lyckats kroka i foten på den som satt där och dragits isär.
    Nu mera sitter kabeln lite bättre upphängd.
    _______________________
    Saab 9-3 TiD SC Vector -07

  5. #5
    Vilken kabel är det?
    Har nämligen samma problem i en 9-3 ss Aero, sportstolar vitt läder + svart typ.
    Hittade en i bakkant av stolen, grön kontakt, kan det vara den?
    Isåfall är det inte lika lätt problem som för dig då den kontakten sitter berget

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    110
    Det är den gröna som är till sensorn. Testa att haka av klädseln från dom vita pinnarna i bakkant under stolen. Och tryck sedan fram den lösa delen mellan sätet och ryggen och försök köra in handen och se om du kan känna något avvikande. Den sitter under värmedynan som är klistrad på skummet. Själva sensorn sitter fast men den tejp som sitter precis bakom sömnen i mitten av dynan. Väldigt trångt att komma åt så var mycket försiktig särskilt om du har sportklädseln.

  7. #7
    Okej tack för beskrivningen !
    Det märkliga är att idag när jag startade så fick jag ingen varning? :O

    Vet inte om det har med problemet att göra men samtidigt som det här bältesproblemet (som nu verkar ha försvunnit) så blev bilen svårstartad.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Bältesvarnare varnar trots tomt säte (vid kyla) NG9-3

    Hej,

    Har en Saab 9-3 2.0t -03 där bältesvarnaren för passagerarsidan varnar trots att ingen sitter i sätet. Det hjälper inte att spänna fast bältet utan den varnar ändå. Problemet uppstår bara när det är kallt ute och så snart bilen har blivit tillräckligt varm slutar den varna.
    När bilen väl är varm och varningen slutat och någon sätter sig i passagerarsätet utan bälte startar inte heller varningen.

    Antar att det kan vara något glapp eller liknande men det jag undrar är om någon varit med om något liknande eller har någon idé om var problemet kan ligga?

    Mvh

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    32

    Samma problem!

    Hej! Galet men jag fick samma idag! 9-3 SC 08, linear, 17800 mil. Bilen var sjukt svårstartad och sen började bältesvarnaren på hö fram pipa. Stängt av och startat om och om igen men inget hjälper förutom att knäppa bältet...
    Nån idé, någon?

  10. #10
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Lade - / kontrollér - / ev. skift batteriet.

    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Låter som riktigt dåligt batteri. Kör du korta sträckor hinner batteriet aldrig laddas upp, speciellt kalla vintrar.
    Se till att koppla på en batteriladdare någon gång i veckan, så räcker batteriet länge.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Inlägg
    30
    Medlem#
    -

    Bälteslampan lyser NG9-3

    Har en Saab 9-3 Sportsed 2003. På passagerarsidan lyser ständigt bälteslampan när bältet inte används, vilket man enkelt löser genom att spänna fast det om man färdas utan sällskap.

    Men, hur löser man det? Sitter något under sätet som man kan koppla ur eller fixa med?

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    En kontakt i sitsen som känner om det är någon passagerare där. Plocka isär och inspektera eller byt stol.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Inlägg
    30
    Medlem#
    -
    Är den lätt att komma åt och går den bara att koppla ur?

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    335
    Du får häkta av en bit av stolsklädseln tills du kommer åt givaren som har formen av ett "Y".

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    335
    Hade visst foto. Beklagar bildstorleken men sitter med mobilen.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #16
    Grundladd Risigs avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    116
    Medlem#
    -
    Jaha, där åkte jag på samma fel efter ett par dagars ägande av bilen. Passagerare fram varnar fast ingen sitter där... Försökte få loss klädseln med stolen kvar i bilen men sitter duktigt i framkant.
    Saab 9-3 1.8t Kombi 2006

  17. #17
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Kommer man inte åt kontakten, så man kan koppla isär och koppla bort denna premiumfunktion om man mot förmodan kan vara utan den?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  18. #18
    Grundladd Risigs avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    116
    Medlem#
    -
    Nån som vet vilken kontakt exakt det är? Så jag inte drar ut nått allvarligt som airbag i stolen mm..
    Saab 9-3 1.8t Kombi 2006

  19. #19

    Bältesindikering/givare

    Hej.

    Har också problem med bältesindikering på pass sidan, måste ha bältet i även om ingen sitter där.
    Har testat att dela på ett par kontakter under sätet, men det hjälper inte:-(
    Jag har letat runt men hittar inget som kan leda mig rätt, om jag ska byta givare eller vad jag kan göra. Och hur givaren ser ut?
    9-3 1,8i 2004 YS3F

    Mvh Fredrik

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Sensorn är av folietyp och sitter tejpad på skumdynan under värmedynan. Den kan bli skadad av punktlast i sätet något man rent generellt ska vara försiktig i. Klassiskt är att man står med ett knä i sitsen när man dammsuger...
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. SID varnar för trasig lampa, trots att den är hel???
    Av kimbjo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-08-14, 14:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •