Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Höger bakhjul låst OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Höger bakhjul låst OG9-3

    Tjena,

    Sitter med en OG 9-3 vars högra bakhjul har låst sig och då jag är ganska grön på att meka själv så söker jag lite råd.

    Felsökning jag har gjort hittills:
    Tagit bort hjulet och såg att både oket och skivan var väldigt rostiga, testat vrida på bromsskivan så den inte är fast rostad i oket vilket den inte verkar eftersom den går att röra lite åt båda hållen utan att det tar i.

    Jag gissar att det har rostat fast inuti skivan typ handbromsen eller något då handbromsen inte tar något när man drar i den men det är bara min gissning.


    Så min fråga är då kan det vara någon annan anledning varför hjulet är låst och vilka verktyg behövs för att ta bort oket samt bromsskivan om man måste göra det?


    Mvh Eskil

  2. #2
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Okhållaren sitter i två stora bultar från insidan, kommer inte ihåg exakt storlek men skulle gissa på 18 eller 19mm. Du kan även lossa oket från okhållaren genom att skruva ur glidpinnarna men det brukar vara enklare att lossa hela okhållaren.

    Bromsskivan sitter bara i hjulbultarna samt en liten låsskruv, insex eller torx. Det är väldigt lätt att dra sönder den skruven så var beredd på att du kan behöva borra ur den.
    Dock brukar det vara ett rent helvete att få loss skivan om den suttit ett tag eftersom backarna från handbromsen nöter ett spår i skivan och "håller emot" när man försöker dra loss skivan. Förbered dig på att du kommer att behöva renovera handbromsen, det är inte sällan det blir skrot av grejerna när man drar isär det.

    På baksidan av skivan finns en liten arm som handbromsvajern ska vara fäst i. I denna arm ska det sitta en fjäder som drar tillbaks armen när man släpper på handbromsen. Kolla så att denna arm verkligen går tillbaks, annars ligger din handbroms i hela tiden. Det är inte ovanligt att denna arm rostar ihop på lite äldre bilar.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Haynes Gör-det-själv handbok Saab 9-3 1998 till aug 2002 brukar kosta ca 300 kr och är till stor nytta för både mer och mindre ovana mekare som äger en og9-3.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Innan du börjar riva saker, känn/inspektera på handbromsvajern vid oket. Det är inte ovanligt att det kommer in skräp/fukt innanför handbromsvajerns hölje (i synnerhet när damasken är skadad) vilket gör att vajern inte dras tillbaka som den ska när man släpper på handbromsspaken. Det kan även ge en känsla av att handbromsen inte tar när man drar åt spaken nästa gång.

    En bra check är att be en kompis dra och lossa spaken i kupén medan du kollar på vajern vid oket: Rör den sig som den ska?
    Senast redigerat av jellybear den 2018-04-13 klockan 18:50.

Liknande ämnen

  1. Bensinläckage vid höger bakhjul OG9-5
    Av John Eriksson i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2018-01-12, 01:49
  2. Svårlokaliserat ljud från höger bakhjul...
    Av Martinskager i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-09-19, 17:16
  3. dunkande ljud-höger bakhjul
    Av ANDREAS H i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-09-28, 21:35
  4. Perkeringsbroms tar ej höger bakhjul
    Av fuhj i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-04-10, 19:19
  5. höger bakhjul sitter fast!
    Av _Naset_ i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-12-23, 17:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •