Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Oljefilm utanpå oljetråg NG9-3 2.8T

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -

    Oljefilm utanpå oljetråg NG9-3 2.8T

    Hej!

    Jag har noterat att oljetråget på min spis är fuktig av olja utvändigt. Har så varit sedan föregående oljebyte. Det är väldigt lite, men på något sätt så träffar lite olja avgasröret vilket ger lukt. Det vill jag gärna slippa och i samband med senaste bytet av olja härom veckan så försökte jag hitta källan till ett eventuellt läckage. Det är ju aldrig lätt att felsöka på 284:an i 9-3:ans motorutrymme då det är trångt som f*n.

    Hur som helst så hittade jag ingen olja högre upp än överkant på tråget. Fuktigast var det kring oljekylaren på framsidan av tråget. Ser inga synliga skador eller uppenbart läckage. Oljefilterhållaren är torr.

    Anslutningen till oljenivågivaren var också fuktig, men inte heller här är det något uppenbart läckage.

    Oljekylaren och nivågivaren sitter på var sin sida om tråget. Så det är alltså fuktigt både på framsidan och baksidan om tråget.

    Jag torkade rent hela tråget och efter ca 5 mil ser det fortfarande förhållandevis torrt ut.

    Med hänsyn till att bilen vanligtvis rör sig framåt när den körs så borde läckande olja sprida sig bakåt. Mao är det fuktigt fram på tråget så borde läckaget finnas där. Frågan är då vad som läcker. Kopplingarna ovan på hållaren till oljekylen förefaller vara torra och täta.

    Har någon av er upplevt oljeläckage på 284:an någon gång?

    Mvh

    Kristian
    Senast redigerat av KristianS den 2018-04-18 klockan 16:03.
    Nu Subaru Outback 2.5i Summit med CVT 2016. FÖRR Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero XWD AT 2008 Laserröd med eSID2.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Lite bilder skulle nog hjälpa.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Bilder kommer under kommande vecka om jag inte redan har löst det. Då kommer det bilder och ett facit istället.

    Jag har kört ytterligare ett antal mil. Total ca 15 mil sedan "avtorkning". Nu går det att se olja på trågets lägsta punkter (bland där avtappningspluggen sitter) och på skyddsplåten för oljekylaren. Ska montera bort skyddsplåten under kommande vecka för att se om jag kan hitta någon ledtråd.

    Tätningen till avtappningspluggen byter jag när jag byter olja, så läckaget bör inte komma därifrån.

    Mvh
    Kristian
    Nu Subaru Outback 2.5i Summit med CVT 2016. FÖRR Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero XWD AT 2008 Laserröd med eSID2.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Har under kvällen lyft upp bilen för att komma åt bättre. Fortfarande inte hittat läckaget. Alltmer säker på att det är framifrån oljekylaren någonstans. Försökte att avlägsna skyddsplåten, men utan att lyckas. Fick loss 4 av 5 skruvar, men den sista sitter för tight mot tråget. Plåten är antagligen monterad innan hållaren för oljekylen och filtret monteras på plats och är inte avsedd att demonteras utan större ingrepp.

    För att lättare kunna spåra läckaget så har jag rengjort hela undersidan av motorn. Fick avlägsnat en hel del skit!

    Bifogar några bilder från innan tvätt. Det går att ana några mörkare fläckar undertill. Det är olja som har börjat bilda droppar.
    Nu Subaru Outback 2.5i Summit med CVT 2016. FÖRR Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero XWD AT 2008 Laserröd med eSID2.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Här kommer bilderna!

    Ps. Jag vet inte varför de blir felvända.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av KristianS den 2018-04-17 klockan 01:07.
    Nu Subaru Outback 2.5i Summit med CVT 2016. FÖRR Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero XWD AT 2008 Laserröd med eSID2.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Är du säker på att det inte är från nivågivaren?
    http://www.saabcentral.com/forums/sh...d.php?t=697537

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Tack för länken.

    Nej, jag är inte helt säker, men efter att ha rengjort ganska ordentligt runt nivågivaren häromdagen så kan jag inte se någon ny olja just runt infästningen.

    Ny vända under bilen ikväll.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Efter att underdelen av motorn är rengjord så är det lite lättare att spåra läckaget. På bifogad bild är det lätt att se vart oljan kommer ner. Det är dock fortsatt svårt att se var själva läckaget är.

    Det ser inte ut som att det läcker från själva oljekylen. Och det läcker definitivt inte från oljefilterhållaren.

    Kan det ha börjat läcka mellan block och tråg? Det läcker inte när bilen bara står stilla utan det krävs att bilen körs för att läckaget ska uppstå. Vilket iof kanske inte är så konstig.

    Sitter det en packning mellan tråg och block eller är det tätat med tätningsmassa av något slag? Det verkar ju inte vara gjort i en handvändning att plock ner tråget.

    Ska se om jag kan plocka bort något så att jag får bättre möjligheter att komma åt och inspektera området på framsidan av tråg och block.

    I sådana här fall saknar man en gammal 240 med en B20 där det fanns nog rum runt motorn för att få plats med hela semesterpackningen.

    /K

    - - - Uppdaterad - - -

    Vad gör att bilderna vänder sig fel? De är rätt i både telefonen och på datorn.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Nu Subaru Outback 2.5i Summit med CVT 2016. FÖRR Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero XWD AT 2008 Laserröd med eSID2.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Färdig med ytterligare en vända under bilen. Denna gång med dotterns sminkspegel.

    Såg lite bättre med spegeln. Kan exempelvis utesluta guideröret till oljestickans anslutning mot blocket.

    Det lutar en del åt att det läcker mellan tråg och block. Finns i princip ingen annanstans det kan läcka ifrån. Anmärkningsvärt är att flera skruvar på trågets framsida gick att dra åt en del. Den som var sämst åtdragen gick att dra ett varv utan någon ansträngning innan motstånd kom. Mycket märkligt. Kunde dock inte dra åt alla skruvar då 2 av 6 skruvar skyms mer eller mindre mycket av hållare till oljekylen och oljefiltret. Och den hållaren avlägsnas inte bara sådär tyvärr.

    Avslutade med att tvätta motorn ytterligare en gång kring skarven mellan block och tråg för att lättare kunna se om det är därifrån det läcker. Om nu inte åtgärden ovan stoppat läckaget.

    /K
    Senast redigerat av KristianS den 2018-04-19 klockan 02:18.
    Nu Subaru Outback 2.5i Summit med CVT 2016. FÖRR Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero XWD AT 2008 Laserröd med eSID2.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Hej!

    Efter att ha kört ca 4 mil idag går det inte att se något oljeläckage. Kanske var boven i dramat ej åtdragna skruvar. Hur de kan ha släppt ställer jag mig frågande till. Eller om de aldrig har blivit korrekt åtdragna. Någon som vet vilket moment som gäller på dessa skruvar?

    Tyvärr kom jag inte åt alla. 4 av 6 kunde jag dra åt. De två sista sitter tyvärr lite dolt. Se bifogad sprängskiss där grönt är dragna skruvar och röda är de jag inte kom åt på grund av hållaren (blå cirkel).

    Något ide om hur jag kan komma åt dessa? Finns det någon specialnyckel för ändamålet? Vad säger WIS?

    Och bör jag plocka loss alla skruvar och applicera gänglåsning eller kommer korrekt dragna skruvar att låsa sig själv i blocket?

    Mvh
    Kristian
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Nu Subaru Outback 2.5i Summit med CVT 2016. FÖRR Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero XWD AT 2008 Laserröd med eSID2.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Det är helt klart så att det har läckt mellan block och tråg. Efter att skruvarna dragits åt så har det slutat läcka. Förhoppningsvis börjar det inte läcka på nytt.

    Har som jag nämner ovan inte kunnat dra åt två av sex skruvar på tråget framsida. Då jag tror att även dessa två behöver dras åt så ska jag låta en bekant bygga om en 13 mm blocknyckel så att den förhoppningsvis passar.

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg

    Nu Subaru Outback 2.5i Summit med CVT 2016. FÖRR Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero XWD AT 2008 Laserröd med eSID2.

Liknande ämnen

  1. Oljetråg og9-3 T5
    Av Raven i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-20, 19:01
  2. Huvudströmbrytare utanpå bilen efter inbrott
    Av Hessler i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-11-30, 02:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •