Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 57

Ämne: Varför blir bromsskivor skeva?

  1. #1
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja

    Question Varför blir bromsskivor skeva?

    Som rubriken säger, varför blir bromsskivor skeva?

    Hur kommer det sig att skivor som är hur bra som helst "plötsligt" har blivit skeva?

    Är vissa typer/designer av skivor mer känsliga än andra tro. Om man förstår vad som orsakar skevheten borde man ju lättare kunna undvika den. Det måste ju finnas en rent teknisk, fysikalisk förklaring på detta.

    Och ja, jag vet att man kan köpa nya skivor. Så var det sagt. Men nu var jag ute efter något annat än att lösa problemet om man har skeva skivor. Nämligen att förstå varför och hur problemet uppkommer.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Ett ord: värme
    Skiftet mellan värme och kyla gör att skivorna expanderar och kontraherar hela tiden. Orenheter I metallen gör att skiftningarna inte blir helt symmetriska vilket gör att de blir skeva. Prova att hetta upp en plåtbit rejält och kyl ner den, den blir ofelbart skev. Samma fenomen gör bromsskivor skeva.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    336

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Konstig sak:

    När jag besiktigade Aeron nu senast så såg jag att mätaren för höger bak pulserade vid bromstestet, jag frågade besiktningsmannen vad det berodde på och han sa direkt, "du har en skev skiva där", jag tyckte det lät konstigt att den blivit skev på ett år, och ingen annan skiva, men han verkar ha rätt, den är hur fin som helst om man tittar på den, ingen rost och jämt sliten vad man kan se, men nu kan jag även känna lite pulsering när jag bromsar (för att jag tänker på det)

    Otroligt irriterande att byta skivor pga detta, får se hur jag gör, nu stör jag mej rejält på det
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #5
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Ett ord: värme
    Skiftet mellan värme och kyla gör att skivorna expanderar och kontraherar hela tiden. Orenheter I metallen gör att skiftningarna inte blir helt symmetriska vilket gör att de blir skeva. Prova att hetta upp en plåtbit rejält och kyl ner den, den blir ofelbart skev. Samma fenomen gör bromsskivor skeva.
    Rätt i mångt och mycket, men det metallurgiska felar lite. Är inte orenheter som gör att det slår sig utan hur atomerna beter sig när stålet hettas upp.

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Det största problemet är den snabba tillverkningen, egentligen skulle de värmebehandlas och vila innan sista bearbetningen men man arbetar inte så idag utan man räknar med x antal procent problemskivor och garanti på dem. Det är liksom billigare än att ändra och fördyra hela produktionen.
    Det bästa är egentligen att montera nya skivor, köra dem varma nå gånger och sen svarva dem på plats i bilen med en sån där mobil svarv som man sätter på bilen men allt sånt är väl snart borta då skivor är så pass billigt idag.
    I det stora hela är det ändock ganska få problem med skivor idag även om den enskilde såklart drabbas och det rejält många ggr för en annan ganska vanlig orsak till problem är ju kast från början. Inte mycket men ack så lite att det ska påverka skivan i förlängningen. Läser man garantivillkoren ordentligt så ska man ju egentligen kontrollera alla skivor med indikatorklocka vid montering. Gjorde man det så skulle man kunna undvika en massa redan där.

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659
    Jag har faktiskt aldrig varit med om detta på någon av mina Saabar (runt 50.000 mil). Däremot hade mina föräldrar en Ford där man fick byta skivor bak en gång om året pga skevhet!

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Jag såg också på besiktningen att mätaren pulserade när dom kollade bakbromsarna. Brukar alltid skrapa ojämnt när bilen stått.

    Känner dock inget i pedalen och bromsarna fungerar fint. Visuellt sett så har väl bakbromsarna sett bättre dar


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  9. #9
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Som någon som har för vana att rasta bilen på bana ibland så förvånas man ofta av okunskapen om hur bromsar fungerar.
    Det är skrämmande vanligt att folk som man tycker har koll på sina bilar faktiskt inte har någon koll alls på bromsarna. Överhettade bromsar med avåkning i andra kurvan efter långa rakan som resultat är mer regel än undantag, och jag vet inte hur många gånger man sett bilar komma direkt från ett full-attack varv och rätt in i depån för att stanna med glödande bromsskivor.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  10. #10
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    När jag var 17 och en kompis just hade tagit körkort och hade köpt sin första bil, vilket var en SAAB 900 turbo (oljekyld) så var vi ute och åkte i den på kvällen och det gick rätt fort.

    Så stannade vi till och öppnade huven och kunde konstatera att turbon glödde vackert ljusorange, men inte nog med det, vi konstaterade att även bromsskivorna glödde, men mer mörkrött
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Kan nog stämma, men det saknas den enkla instruktionen för hur man undviker problemet, nämligen att man låter bli att stå helt still med låsta bromsar. Om man stannar, speciellt om det föregåtts av en lång kraftig bromsning typ motorvägsavfart till stopp för rödljus, lämnar några meter extra utrymme framåt så man kan hoppa framåt någon decimeter i taget var 5-10 sekund så att klotsarna inte står och låser in värme på ett enda ställe på skivan så verkar problemet inte längre uppstå. Efter jag läst om detta tips här på STCS och följt det så har jag inte överhuvudtaget drabbats av problemet, mätte just mina skivor fram och de är med god marginal utslitna, men är fortfarande hur jämna som helst.

    Alltså, aldrig helt stillastående med låsta, varma skivor.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    220
    Jag undrar om det inte var Brisse som i en tråd också sa att skevheten i en skiva kan komma av att det är beläggen som är dåliga och släpper material som fastnar på skivan och gör att den blir skev. Om inte minnet sviker mig så skulle det således vara viktigare att ha bra belägg än skivor av absolut bästa kvalitet.
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Den vanligaste orsaken är väl ändå att något i oket kärvar så att beläggen börjar ligga på lite.
    En skiva har alltid ojämnheter och en viss skevhet (lyckas man inte mäta det har man sannolikt för dåliga mätprylar). Det innebär att det alltid finns en "hög punkt" där en något anliggande broms börjar punktvärma skivan och det i sin tur gör att materialet sväller och höga punkten blir ännu högre och det blir ännu varmare osv. När detta händer börjar skivan kännas skev (pulserande bromsar).

    Har mer än en gång räddat en "skev skiva" med att fixa kärvande belägg, glidpinnar och bromskolv.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Kal Visa inlägg
    Jag undrar om det inte var Brisse som i en tråd också sa att skevheten i en skiva kan komma av att det är beläggen som är dåliga och släpper material som fastnar på skivan och gör att den blir skev. Om inte minnet sviker mig så skulle det således vara viktigare att ha bra belägg än skivor av absolut bästa kvalitet.
    Jo det bildas s.k. "hot spots" på skivan dvs punkter som blir så varma att materialet blir påverkat. Kan inte den exakta termen men dessa punkter blir mycket hårdare än övriga skivan. Man skulle kanske kunna kalla det för punktvis härdning. Dessa punkter slits mindre än övriga skivan så punkterna kommer sticka ut mer och mer med tiden.
    Samma fenomen får man på svänghjul som gått varma. Att punkterna blir hårda märks tydligt när man svarvar en sån yta.

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  14. #14
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Cyklisten Visa inlägg
    Rätt i mångt och mycket, men det metallurgiska felar lite. Är inte orenheter som gör att det slår sig utan hur atomerna beter sig när stålet hettas upp.
    Fast bromsskivor tillverkas väl av gjutjärn om jag fattat det rätt. Så hur stålplåt uppför sig är väl knappast relevant?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  15. #15
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Intressanta svar och synpunkter. Tack för det!

    Att gjutjärnet skulle bli skevt av upphettning plötsligt efter ett par år och flera tusen mil med ett flertal liknande upphettningar och avsvalningar sedan tidigare har jag svårt att tro. Det verkar inte logiskt. Det var mycket info. Men Carroll Smith verkar tro lika mycket som jag misstänkt att det är en myt att bromsskivor blir skeva.
    Alla andra av hans förklaringar verkar väldigt logiska. Att klossarna kan lämna kvar material på skivorna som cementeras fast i hårdare områden verkar ju han inte heller vara ensam om att se som en vanlig förklaring.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  16. #16
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Fast bromsskivor tillverkas väl av gjutjärn om jag fattat det rätt. Så hur stålplåt uppför sig är väl knappast relevant?
    Ja det har du ju rätt i, gjutjärn möjligtvis stålgjutgods. Jag fastnade i hur stål slår sig utan att reflektera ordentligt i om det har någonting med bromsskivor att göra

    Är möjligt att de blir olika hårda på olika ställen pga värmen (där kommer atomerna in igen) så att de slits ojämnt snarare än att de slår sig av värmen. Gjutjärn av dålig kvalitet (väldigt vanligt) lär påskynda processen avsevärt.

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Jag tror också att fenomenet i stort sett bara beror på att bromsskivorna värms ojämnt om man står still med varma skivor och då härdar lokalt, resten är effekter av detta.

    De äldre erfarenheter jag hade var att det kunde gå mycket snabbt för skivorna att bli ohjälpligt ojämna av någon enstaka riktigt hård, lång inbromsning, och om det bara vore material från bromsbackarna borde det gå att slita bort (samt att jag tycker att det rimligen borde synas om man tittar på ytan). Samt om det inte är en materialförändring borde den svaga anliggningen som klotsarna alltid har ta bort topparna med tiden.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    I denna tråd ger Brisse sin föklaring på mörka fläckar

    http://forum.saabturboclub.com/showt...ch-fula-skivor
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Jag är ingen expert på ämnet men en av orsakerna är troligtvis underdimensionerade skivor som helt enkelt inte håller för den påfrestning dom utsetts för.
    Materialet i skivan samt tillverkningsprocessen skiljer sig säkert något.
    En liten sak man kan fundera på är om det är billigare att göra större skivor i billigare legeringar samt enklare gjutteknik än mindre skivor i bättre legeringar och i bättre gjutteknik.
    Antispinn/antisladd/abs påfrestar också bromsarna snabbt och våldsamt.
    Jag tror i alla fall att man ska köpa lite dyrare märkesskivor naturligtvis beroende på körstil/användningsområde.
    Hittade lite intressant men möjligtvis färgad läsning
    https://www.slideshare.net/Mindaugas...the-brake-disc

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Lite dyrare märkesskivor ger ingen skillnad. Alla tillverkar dem på samma sätt idag. Märkesskivor idag är lite som att gå i adidas skor. Det gör man mycket för att det står adidas på dem, inte att de är "bättre" Det låter bättre med Brembo än Biltema vid korvkiosken.
    Faktum är att det är en fabrik i nederländerna som troligen gör 80-90% av alla skivor idag till samtliga europeiska kartongförpackare. Tillverkningen "inhouse" blir allt mindre och mindre för de flesta då de som sagt ska vara så billiga som möjligt.
    Skivor idag är slit och släng deluxe. För den stora massan är det ingen som bryr sig. Jag skruvar ju själv på vardagsskit och det är inget ovanligt med skivbyten på bilar man vet att man bytte skivor på för några år sen. Man servar för lite, man kör för lite, bromsar för lite och det bygger på.
    Ja då inser man snabbt att det inte är nån större ide att göra dem "bra" för 0,00003 promille entusiaster.

Liknande ämnen

  1. Skeva bromsskivor? 9000A50
    Av Robin C i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-12, 14:36
  2. Skeva bromsskivor bak
    Av tommy_80 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-08-19, 12:28
  3. Kontrollera skeva bromsskivor?
    Av boje82 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-01-02, 22:36
  4. Skeva bromsskivor!?
    Av kocken123 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-10-13, 23:44
  5. Garantiåtgärd av skeva bromsskivor m.m.????
    Av Micke Turbo i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2003-08-06, 01:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •