Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Är hundbenen en bärande del? OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -

    Är hundbenen en bärande del? OG9-5

    Som det ser ut nu på min 9-5a -04 så ser hundbenen inte bra ut. Jag har två nya hundbenen kapade från nya sidoplåtar, och jag undrar ifall hundbenen är bärande på något sätt?
    Jag går i tankarna att försöka mig på att göra en form av dom för att kunna få fram hundbenen i glasfiber. Jag vet att det sitter en förstärkningsplåt under som kan ställa till det.
    Men om hundbenen inte bärande så skulle man kunna kapa bort den rostiga delen och limma fast en i glasfiber.

    Det är inte mycket rörelse vid hundbenen så ev sprickor som kan uppkomma i lacken sen tror jag inte är ett stort problem.

    Hälsningar//
    AH

  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Det beror nog gissningsvis på hur stor plåt du anser vara hundben så att säga, det som syns utanpå är ju bara en liten del av sjukdomen.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Planen är från skarven vid bakdörren och upp en bit i skärmen om du förstår vad jag menar. Då är planen att byta undertill också. Jag kan se ifall jag kan ta lite bilder när jag kommer hem så kanske det klarnar

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    och fördelen blir att du då kan behålla bilen i trettio år då eller vad? Gör man en seriös reparation i plåt på en bil man brukar och skyddar och lackar så håller det nog den bilen ut iallafall. Eller så skaffar man en annan som inte är rostig. Idag körs ju 9-5or på skrot enbart för att "ingen köper dem" så där är det ju köparens marknad.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Jag har plåt, jag kan säkert hitta någon som kan svetsa/lacka. Det var inte det jag är ute efter, jag ville bara veta ifall det ens är en idé att prova... Är den delen av karossen bärande på något vis så skiter jag i det, är den inte bärande så "varför inte" sen om hundbenet lever kvar i 200år är inget jag tänker lägga någon tanke åt.

    Funkar det och blir bra så kan jag göra fler till såna som mig som inte kan svetsa sånt.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    För att förtydliga, när man ser problem på hundbenet brukar det finnas rejält med rost bakom plastlisten under dörrarna, och den syns inte innan man tar bort plastlisten. Och delen under plastlisten är sidobalken, men det du ser av hundbenen är inte bärande.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Ok då börjar jag förstå, jag menar självklart det som ligger under plasten också. Ända till kanten där man sätter domkrafter.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Denna plåt är alltså bärande på något sätt?

    IMG_20171002_180819.jpg

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Jag vet inte om man möjligen räknar något i botten av den plåten som bärande (tror inte det), men det är delarna som sitter nedanför (golvet) och i viss mån två förstärkningsplåtar bakom som är det stora problemet. Skarven mot bottenplåten ligger under plastlisten, och det sitter två förstärkningsplåtar innanför (som det ibland är hål intill) https://www.jimellissaabparts.com/sh...category=19604
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Det bilden visar faktiskt en hel del, jag måste nog plocka plastlisten för att se om man kan lysa in och se hur nära dessa förstärkningsplåtar ligger. Sitter förstärkningarna med "samma" svetsar som karossplåten blir det nog svårt.
    Upptill mot dörröppningen kan man nog få till något snyggt utan att bråka med svetsarna men på undersidan vid skarven på bottenplåten vill jag gärna ha in den.


    Det borde nog kanske gå att se ifall det är 2 eller fler påtar som sitter där. Jag ska ändå på med sommardäck imorgon, ska se ifall jag ser något.

    Tack för svaret!

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Som helhet betraktat så är ju allting bärande. Det är väl klart att man kanske kan göra nåt i plast och dölja nåt men i det stora hela är det nog inte att betrakta som en fullgod reparation. Tar man bort stora partier som är i plåt och svetsat så är det klart att konstruktionen blir försvagad. Antagligen inte så det märks men besiktningsorganen gillar normalt inte rostlagningar utförda i plast och dylika material.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Så du menar att jag inte borde betrakta den plåten som enbart estetisk? Kanske inte så att plåten i sig är viktig utan helheten? Är det så du menar? Jag ber om ursäkt om jag verkar trög men jag kan vara lite seg ibland...

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    nä det mesta i en bilkaross hänger nog ihop. Det är ju helheten som bildar en homogen säker struktur. Tar man bort valda bitar och ersätter det med plast så blir det såklart en försvagning där. Det hade ju varit skillnad om det hade varit skruvat. Då ingår det antagligen inte i beräkningarna för stommens beteende.

  14. #14
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Fast bilprovningen godkänner utan vidare reparationer utförda i hönsnät, plastic padding och popnitade plastskivor bara dom inte är i bärande delar.

    Det väl väl det TS vill komma fram till, var gränsen går så att säga.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Fast bilprovningen godkänner utan vidare reparationer utförda i hönsnät, plastic padding och popnitade plastskivor bara dom inte är i bärande delar.

    Det väl väl det TS vill komma fram till, var gränsen går så att säga.
    Ja precis, det är det jag är ute efter.

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Jag skulle nog se den biten som endel I burkontruktionen av passagerar utrymmet.
    Sedan försvagar ju rosten den kontruktionen också men jag vet inte om någon har fått nedslag för det på besiktningen.

  17. #17
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Visst är det så, rost försvagar konstruktionen, men bilprovningen bryr sej bara om det är bärande eller vasst. (eller möjligen om det kan läcka in avgaser)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Nu blev det svårt... Jag vill helst inte att säkerheten blir sämre, oavsett vad bilprovningen tycker.

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Fast bilprovningen godkänner utan vidare reparationer utförda i hönsnät, plastic padding och popnitade plastskivor bara dom inte är i bärande delar.

    Det väl väl det TS vill komma fram till, var gränsen går så att säga.
    var menar du att man "får" göra det då? Vad jag vet så är det inte i de områden ts far efter iallafall. Så fort det blir trösklar och golv och balkkonstruktioner så är det inte tillåtet med nå plastreparationer. Undantaget är väl skärmar, dörrar och sånt utåt sett. Men jag förstår ju vad ts menar för det blir ju som sagt gränsfall där men jag är nog av den åsikten att det går för mycket in i det bärande. Hade det enbart varit skärmkanten så hade det nog varit okej.

    1 användare gillar detta inlägg



  20. #20
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Så länge det inte är klassat som bärande godkänner bilprovningen reparationer med vad som helst i princip. Sen vad som är bärande är ju den springande punkten.

    Men man kan exempelvis laga golv med masonitskivor och liknande.. ..Även om jag ju inte skulle göra det själv.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Rostlagning hundbenen OG9-5
    Av pacmyc i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2017-12-20, 23:52
  2. Fråga gällande rost på hundbenen.
    Av baloo i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-02-26, 23:10
  3. Raggar-renovering av hundbenen OG9-5
    Av galnast33 i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-07-24, 07:52
  4. Balkn i Instrumentpanelen, Bärande ?
    Av ToriBass i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-02-24, 10:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •