Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Torkarblad för snåljåpar

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Torkarblad för snåljåpar

    Hej,

    När jag köpte torkarblad till bilen för första gången blev jag lite irriterad på att det var så dyrt. Köpte en gång på nätet, lite billigare men inte värt det krångelmässigt. Samtidigt gillar jag att ha riktigt bra torkarblad.

    Nu köpte jag nytt silikon till mina flatblade på följande länk. 4 pund stycket, helt ok pris, och lätt att byta. Man kan köpa färre än 6-packen då går priset upp lite.

    https://www.wiper-blades-refills.co....buy4-get6.html

    Har nu provat och känslan är som när man fått nya glasögon. Återstår att se om de håller men gummit känns väldigt bra iaf.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    87
    Köper biltemas som kostar runt 80 spänn styck, funkar alldeles utmärkt i några månader, men eftersom det är så billigt så är det bara att köpa nya när man märker att de börjar prestera sämre. Vet inte om jag skulle orka beställa på nätet när det tar 5 minuter att åka till biltema från mitt hem!
    Saab 9-3 Vector 2.0t BioPower -09

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Nej visst men förhoppningen är ju att dessa refiller ska hålla lika länge som riktiga blad.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-10-09 klockan 14:47. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Jag skulle definitivt kunna tänka mig att pröva dessa. Speciellt eftersom jag kör med Aerotwin idag. Kanske inte så att man alltid "snålbyter" på detta sättet eftersom övriga delar också slits lite, t.ex spänsten i "stommen", men kanske helt nytt torkarblad var tredje eller fjärde byte. Då har man ändå sparat en del och kan köra med fräschare blad för samma peng.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av ooskr Visa inlägg
    Köper biltemas som kostar runt 80 spänn styck, funkar alldeles utmärkt i några månader, men eftersom det är så billigt så är det bara att köpa nya när man märker att de börjar prestera sämre. Vet inte om jag skulle orka beställa på nätet när det tar 5 minuter att åka till biltema från mitt hem!
    Bor man på en grusväg som jag är det snarare nån månad, helt värdelöst, bosch håller väl kanske en halv vinter iaf, men är dyra..

    Brukar försöka köpapåmej bosch elelr championblad när dom säljs ut, förr sålde gekås ut boschblad för biltemapriser, brukade instruera sambon att handla när hon var där (själv undviker jag helst att åka dit), men det var flera år sedan dom har haft boschblad nu.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #6
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Flera år vet jag inte. Jag köpte förra året någon gång på Gekås och det är dom som fortfarande sitter på. Tycker mycket bra om dom, men som du säger så är dom svindyra i vanliga fall.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  7. #7
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Ja, det kanske snarare beror på tillfället, det har inte funnits när hon varit där på senare år i alla fall, tyvärr, för med deras priser är dom ju faktiskt prisvärda.

    ..Jag tror jag har sex boschblad som passar bilar jag inte längre använder, men noll som passar saabarna som går som bruksbilar
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Vad är bra pris för er på Bosch-blad för våra Saabar då?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Rusta, ÖoB m fl säljer bra torkarblad!
    En test för nåt år visade att billiga blad var bättre än snordyra märkesblad

  10. #10
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av ooskr Visa inlägg
    Köper biltemas som kostar runt 80 spänn styck, funkar alldeles utmärkt i några månader, men eftersom det är så billigt så är det bara att köpa nya när man märker att de börjar prestera sämre. Vet inte om jag skulle orka beställa på nätet när det tar 5 minuter att åka till biltema från mitt hem!
    Hur länge brukar era andras torkarblad hålla?
    Jag brukar oxo köpa på Biltema för att det är bekvämt och billigt. Men det är så sällan att jag varken har koll på hur länge de håller eller kommer ihåg vad de kostar.

    Sedan finns det ju oxo GM original...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  11. #11
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av montecarlsson Visa inlägg
    Rusta, ÖoB m fl säljer bra torkarblad!
    En test för nåt år visade att billiga blad var bättre än snordyra märkesblad
    Frågan är ju hur och vad dom testar, min praktiska erfarenhet säger att billiga torkarblad håller dåligt.

    Biltema hävdar ju till exempel att deras dyrare blad är bäst i test osv, jag har inte läst det testet, men jag har själv använt
    alla deras tre typer av blad, inget fungerar bra, dom billigaste brukar dessutom gå sönder fysiskt, alltså att gummit lossnar från resten.

    Förr kunde man köpa championblad billigt, som höll bra, men nu har dom ju fattat det och tar boschpriser för sina blad också.

    Ofta är faktiskt märkets egna blad prisvärda, aldrig testat med GM-blad dock vad jag kan minnas.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #12
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Med 5 bilar rullande året om så blir det en del torkarblad, så vis av erfarenhet säger jag följande.

    Biltema, Rusta och liknande har ibland riktigt bra blad, ofta kan dom faktiskt mäta sig med betydligt dyrare blad...i en vecka eller två.
    Hållbarheten är vad som verkligen skiljer billiga blad från dom dyrare. Med Bosch eller Champion klarar man en hel vinter med en uppsättning blad, med Biltema byter man ungefär varannan gång man tankar. Just Biltema verkar ha väldigt varierande kvalitet på sina blad, då vissa kan hålla flera månader medans andra är slut efter första regnskuren. Rustas blad är helt ok, och med tanke på priset så kan man nästan stå ut med den korta livslängden. Dom är så pass billiga att man lika gärna kan köpa 10st när man ändå är där.

    Bäst skulle jag nog säga är Champion, dock verkar dom bli svårare och svårare att få tag i. Till vissa bilar finns dom inte alls längre.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  13. #13
    Wipers.se deras egna. Mycket torkarblad för pengarna. .
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

  14. #14
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Det var testfakta.se eller råd och rön som testade, även långtidstest

  15. #15
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Med 5 bilar rullande året om så blir det en del torkarblad, så vis av erfarenhet säger jag följande.
    Hur länge brukar torkarbladen hålla på dina bilar?
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Biltema byter man ungefär varannan gång man tankar. Just Biltema verkar ha väldigt varierande kvalitet på sina blad, då vissa kan hålla flera månader medans andra är slut efter första regnskuren.
    Allvarligt? Efter FÖRSTA regnskuren???
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Jag har haft en väldans tur med mina Biltema för dom brukar hålla runt ett år men med två bilar och en MC så blir det bara runt 800 mil per bil.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  17. #17
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    Mina brukar hålla i alla fall 2-3 år, men så sprutar jag väldigt ofta och torrkör dem aldrig - undantaget bakrutan där torkaren aktiveras när backen läggs i, dessutom mycket skitigare (kombi).

    Hade Valeo förut, nu sitter det Saab-torkare på.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  18. #18
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Byter cirka en gång per år och tycker att det funkar bra med vanliga blad
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Hur länge brukar torkarbladen hålla på dina bilar?
    Allvarligt? Efter FÖRSTA regnskuren???

  19. #19
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Allvarligt? Efter FÖRSTA regnskuren???
    Vissa av Biltemas blad har varit slut i princip innan man monterat dom, andra håller riktigt bra.
    Som sagt, väldigt varierande kvalité.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  20. #20
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Finns torkarblad billigt att köpa utomlands om man vill ha något speciellt märke.

    Om vindrutan är slut så håller inga torkarblad i längden även om bra blad håller längre.

    Jag testade Bosch nu sist och det märks faktiskt skillnad även mellan nya blad upplever jag, handlar man de utomlands så kostar de som Biltemas blad så det gör ju inget om man "slösar" på dem.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •