Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Svampiga bromsar OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -

    Svampiga bromsar OG9-5

    Hej.. Råkade köra lite sportigt häromdagen (har alltid annars kört snällt) vilket resulterade i att bromsarna mattades och jag fick trampa pedalen "i botten" för att få stopp på bilen, annars hade jag kraschat in i andra bilar. Efter detta har bromspedalen känts svampig. Jag har i helgen bytt belägg och skivor både fram och bak utan någon större skillnad verkar det som. Kikade på bromsvätskan och ingenting försvinner därifrån. Har kollat på slangar men ser inte att dom svullnar.. Funderar på om det skulle kunna vara dags att byta bromsvätskan? Eller har ni några andra förslag? Finns det någon svaghet i bromssystemet? En vän som jobbat på Saab innan berättade att när man trimmade bilen till steg 1 valde man man också att byta bromsslangarna till stålspunna. Kan det stämma?

    Denna veckan som kommer ska jag köra lugnt och fint för att köra in den nya skivorna och klossarna men vad tycker ni att jag ska titta på nästa helg för att få bukt med problemet?

    Tacksam för alla tänkbara svar.

    Mvh Patrik

  2. #2
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Har du inte luftat så skulle jag definitivt börja där, klart enklast felsökning, ungefär som att kolla om en säkring brunnit av. Det är dessutom att betrakta som en serviceåtgärd på en gammal bil, att byta ut bromsvätskan.

    Stålomspunnet kommer göra det stummare, men frågan är om "felet" är avhjälpt eller bara dolt?

    Återkom när du har luftat runt om.

    2 användare gillar detta inlägg


    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Kee: Jo jag kollade bromsvätskan och den var näst intill svart så planen är att byta all bromsvätska i helgen.

    Önskar jag visste vart jag hittar en sådanhär bromsvätskebytare bara :bromsvätskebytare.jpg

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Biltema?

    Eller köp ett luftman-verktyg på tex mekonomen. Enkelt att använda. Bara att komplettera med en genomskinlig slang.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    630
    Medlem#
    11785
    Du kan också ta en slang som passar över nippeln på oket. Säkra den med ett buntband. Stoppa sedan andra ändan i en pet flaska som du gjort ett litet hål i.
    Tryck på den på nippeln. Öppna, pumpa flera gånger tills du fått ut den nya fräscha vätskan.

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  6. #6
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Jag har prövat lite olika bromsluftningsverktyg, men kommit fram till att det enklaste sättet är bäst. En bit genomskinlig slang och en behållare, det är en fördel om slangen sitter fast i behållaren, tex genom ett tajt borrat hål i kapsylen. Köper man ett färdigt verktyg för detta, så brukar dessutom slangen vara av silikon och därmed mjuk och lätthanterlig även i kyla. Rätt ringnyckel för nippeln är också viktigt, inga muttersvarvar i närheten av nippeln, en avbruten nippel kan innebära nytt ok/cylinder, så var försiktig.

    Sen börjar man längst ifrån HBCn, vanligtvis höger bak och jobbar sig närmare. Man pumpar ut bromsvätska ända tills klar och luftfri vätska syns i slangen, då stänger man nippeln innan luft hunnit sugas in bakvägen (här är det praktiskt att vara två, en vid pedalen och en vid hjulet, men det går att göra på egen hand). Se till att bromsvätskan inte tar slut uppe vid HBCn. Se till att nivån ligger inom intervallet markerat på behållaren vid avslutat arbete.

    Så gör jag iaf.

    2 användare gillar detta inlägg


    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Ljud från bromsar om jag inte bromsar 9-3 SC 2.0t Vector 2009
    Av MaMa i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-10-03, 20:01
  2. Problem lufta svampiga bromsarna OG9-3 -99
    Av stelu i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2016-08-07, 20:55
  3. [LÖST] Svampiga bromsar OG9-5
    Av gvmatte i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-08-03, 21:38
  4. svampiga bromsar saab 9-3 aero 02
    Av chipcenterBjörn i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-08-04, 12:20
  5. väldigt svampiga bromsar
    Av weeeman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-22, 16:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •