Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Maptuns sportbromsar oljud?

  1. #1

    Maptuns sportbromsar oljud?

    Hej!
    Har inför denna säsong satt på Maptuns sportbromsar 302mm med slitsar på min ng 9-3. Fungerar bra men dom gnisslar nåt otroligt vilket jag ioförsig läst att sportbromsar kan göra, men detta är nåt alldeles extremt högt gnisslande. För det andra så blir det ett brummande dånande ljud vid inbromsning från lite högre hastighet. Beror väl på slitsarna men hur mycket ska det låta? Låter också sjukt högt! Någon mer som har dessa skivor och belägg som kan ge referens?

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    det som gnisslar är väl isåfall om du har belägg som blir helt fel val för vardagsbruk. Ju värre belägg man har ju mer värme kräver de för att fungera optimalt och får man inte den värmen så blir de bara glaserade och således gnisslar vid inbromsning.

  3. #3
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232
    Hej,

    Jag körde MapTuns 330 mm bromskitt förut på min 9-5 Aero 05 och det var det absolut värsta skräp jag varit med om.
    Upplevde exakt det du skriver nu,slits fort,vibrationer mm.

    Vet dock inte om det är samma tillverkare på dom du kör med..

    Jag bytte till 345 mm turbo x bromsar,kanske inte lika snygga men tysta och effektiva är dom.Dessutom bra pris på skivor/belägg.

    Mvh Kemal
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 301
    Prova att använda dom rejält.

    Har en bil med Carbotech XP8 och dom blir inte alls kul om dom inte används ordentligt.
    Efter några dagar med vardagskörning börjar det vibrera och gnissla som attan. Får dom jobba ordentligt försvinner oljud och vibrationer och dessutom bler bettet ett helt annat.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    det som gnisslar är väl isåfall om du har belägg som blir helt fel val för vardagsbruk. Ju värre belägg man har ju mer värme kräver de för att fungera optimalt och får man inte den värmen så blir de bara glaserade och således gnisslar vid inbromsning.
    Ja så är det kanske. Beläggen ingick i paketet och är deras rek för lite sportigare vardagskörning. Får helt enkelt bromsa mer!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Aero++ Visa inlägg
    Hej,

    Jag körde MapTuns 330 mm bromskitt förut på min 9-5 Aero 05 och det var det absolut värsta skräp jag varit med om.
    Upplevde exakt det du skriver nu,slits fort,vibrationer mm.

    Vet dock inte om det är samma tillverkare på dom du kör med..

    Jag bytte till 345 mm turbo x bromsar,kanske inte lika snygga men tysta och effektiva är dom.Dessutom bra pris på skivor/belägg.

    Mvh Kemal
    Ja okej! Tack för tipset får bli byte när jag slitit ut dessa

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Prova att använda dom rejält.

    Har en bil med Carbotech XP8 och dom blir inte alls kul om dom inte används ordentligt.
    Efter några dagar med vardagskörning börjar det vibrera och gnissla som attan. Får dom jobba ordentligt försvinner oljud och vibrationer och dessutom bler bettet ett helt annat.
    Ska prova det! Blir lite lättare nu snart när det blir bättre vägar

Liknande ämnen

  1. Erfarenheter Maptun sportbromsar OG9-3
    Av koffe83 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2016-03-19, 15:46
  2. Sportbromsar VS orginalbromsar
    Av rybbe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-04-10, 23:11
  3. Gruppinköp av sportbromsar?
    Av hammarslag i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-12-11, 13:40
  4. Sportbromsar
    Av hammarslag i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-12-04, 22:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •