Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Oljeförbrukning över 1L/100km och blårök vid kallstart OG9-5 B2x5 -01

  1. #1

    Unhappy Oljeförbrukning över 1L/100km och blårök vid kallstart OG9-5 B2x5 -01

    Tjena! Går riktigt bet på min bil så söker här med hjälp. Som rubriken lyder så drar bilen sjukt mycket olja och blå ryker sjukt mycket vid kallstart alltså inte om man använder motorvärmare. Saker jag har bytt pch kontrollerat är. Turbo, vevhusventilationen, kompresionsprov 14 bar jämt på alla 4 oavsett om den är kall eller varm, genomgått hela toppen(slippat in ventilerna och bytt ventiltätningar), hittar inge yttre läckage på motorn. Det ända jag kan tänka mig att det är kolvarna som inte är täta fast kompen är bra? Eller har någon annan någon bra lösning?

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Låter ju som att du själv kommit en bra bit i felsökningen. Låter som ett klassiskt fall av kolvringar som koksat. Antar att du kontrollerat turbo för onormala lagerspel?
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  3. #3
    Har bytt turbo och varken den jag bytte till eller den jag hade innan(inte va orginal turbo) glappade något speciellt ytterst lite upp och mer men inget in och ut. Har testat vd40 metoden för någon månad sedan utan framgång och kompen ändrades inte.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Kompressionstryck är ingen bra diagnosmetod för att avgöra om kolringarna sitter. Ofta är det både olje och skrapring, då lämnas en film av olja på cylinderväggen som hjälper kompressionsringen att hålla tätt.

    Vad wd40 metoden anbelangar så är jag inte en av dem som tror på den.

    1 användare gillar detta inlägg


    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  5. #5
    Okej. Har själv typ kommit fram att det är det ända som är kvar att byta. Men vad tror du är bäst riva motorn och bara byta ringar eller leta upp ett par t5 kolvar och gör iordning så dom passar i t7 motorn?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Hej, Jag är också tveksam till wd40 metoden och det kan mycket väl vara ringarna som beckat fast i kolvringsspåren på din motor. Hade precis samma symptom som du på vår 95.a en 01:a Jag provade wd40 metod i en månad i vinter då bilen står i garaget för omlack. Sedan bestämde jag mig för att det här nog inte fungerade och jag tog ur kolvarna i stället. Trots en månad med ständig påfyllning med wd40 i cylindrarna så satt oljeskrapringarna väldigt fast i sina spår. Du får nog ta ur kolvarna tyvärr. Då kan jag rekommendera kraftschampo från Swedol att rengöra kolvarna i, det är väldigt effektivt mot fastbränd olja och sot och du kan låta kolvarna ligga i badet några timmar så är det bara att skölja rent med varmt vatten sen och dom är helt rena. Håller fortfarande på med min motor och renoverar den nu fullständigt så har inte kunnat provstarta än. Verkar inte helt lätt att hitta T5 kolvar om man inte köper en T5 motor.

    Funderar på om man kan modda T7 kolvarna med borrning av några extra olje-dränerhål i nedersta kolvringsspåret, undrar om det skulle bli en förbättring av T7 kolven? Någon som provat det?

    Här kommer bild på mina T7 kolvar före och efter badet i kraftschampo. Kolvarna är i bra skick tycker jag, finns inte mycket slitage på dom. Så dom åker väl tillbaka i motorn med nya ringar.

    Före tvätt med fastkoksade oljeskrap ringar20180307_233532.jpg
    Efter tvätt IMG_6253.jpg

    2 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Har ju 1 lika motor lös på gården med skurna ramlager som jag har demonterat så får nog bli så att fixa dom kolvarna med nya ringar och lager och byta helt enkelt. Har märkt att t5 kolvar inte hittas så lätt så blir nog inget sånt för mig ett tag pch bara hoppas på att det funkar. Och bra fakta om min motor så såg jag att motorn var ”honad” sv någon tidigare ägare så någon har ju faktiskt varit isär med motorn förut så man vet ju aldrig vilka som Hr varit där.

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Alla motorer honas till rätt dimension. Bortsett från kromade eller nikasil såklart.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Alla pratar om t5 kolvar många köper dessa från lösa motorer vilket blir hyfsat pris. Men måste lämnas in och svarvas om man inte gör det själv samt nya ringar. Ett alt är wössner kolvar bara att sätta i kostar ungefär som nya t5 kolvar

    2 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    Citat Ursprungligen postat av Saab 9-5 som älskar olja Visa inlägg
    Tjena! Går riktigt bet på min bil så söker här med hjälp. Som rubriken lyder så drar bilen sjukt mycket olja och blå ryker sjukt mycket vid kallstart alltså inte om man använder motorvärmare. Saker jag har bytt pch kontrollerat är. Turbo, vevhusventilationen, kompresionsprov 14 bar jämt på alla 4 oavsett om den är kall eller varm, genomgått hela toppen(slippat in ventilerna och bytt ventiltätningar), hittar inge yttre läckage på motorn. Det ända jag kan tänka mig att det är kolvarna som inte är täta fast kompen är bra? Eller har någon annan någon bra lösning?
    Hur har du kollat turbo? Tyvärr måste ställa den fråga ty man vet inte vad du kan eller inte.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Det har han kollat.

  12. #12
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 946
    Citat Ursprungligen postat av Gyllis Visa inlägg
    Alla pratar om t5 kolvar många köper dessa från lösa motorer vilket blir hyfsat pris. Men måste lämnas in och svarvas om man inte gör det själv samt nya ringar. Ett alt är wössner kolvar bara att sätta i kostar ungefär som nya t5 kolvar
    Finns o köpa nya B234R kolvar med kolvringar i Tyskland för ca 350kr/st.

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Finns o köpa nya B234R kolvar med kolvringar i Tyskland för ca 350kr/st.
    länk?

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Både kolv o ringar för 350kr ? Som amazinjoey skriver önskas länk

  15. #15
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Med tanke på att Orio tar en bra bit över 4000 kr för en kolv med ringar så vill nog jag också ha en länk...

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  16. #16
    Kontrollerade den första när den satt i och utanför igenom att lossa både insug och avgas sidan och känna glappet med fingrarna men även när jag skulle byta till den andra så hemförde jag båda när dom låg på bänken. Och som sagt bara lite glapp upp och ner men inget ut och in.

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    T5 kolvar finns det även från 2liters så dom är det ingen brist på.
    Dom kortare vevstakarna som behövs till 2.3:an är svårare att hitta billigt.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Det sitter väl inte likadana kolvar i 2.3 motorn och 2l. Dom flesta tar kolvar från en b234 motor och svarvar och sätter i 9-5

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Citat Ursprungligen postat av Gyllis Visa inlägg
    Det sitter väl inte likadana kolvar i 2.3 motorn och 2l. Dom flesta tar kolvar från en b234 motor och svarvar och sätter i 9-5
    Anledningen är att man köper 2.3 kolvar och stakar samtidigt.
    Det som skiljer är slaglängden på veven mellan 2.0/2.3 och därför måsta man ta b234 stakar om man ska använda T5 kolvar i en b235.
    Skillnaden mellan en T5/T7 kolv är kolvhöjd/komphöjd= avstånd från kolvbult till topp på kolv.
    T5 kolven har längre avstånd från kolvbult till kolvtopp och i och med detta mer material(tydligen starkare)
    Mer optimalt är att köpa smidda T7 kolvar för då kan man behålla dom långa T7 stakarna.

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    B204 kolvar skiljer sig från B234. B204 har ventiluttag, medan B234 har en större gryta.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. Blårök vid kallstart
    Av Blobas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-09-15, 07:34
  2. Blårök vid kallstart!
    Av lampann i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-06-30, 21:26
  3. 95 -04. Blårök vid kallstart.
    Av berggren129 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-06-01, 19:45
  4. Blårök vid kallstart
    Av Nissvandt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-05-04, 01:47
  5. blårök vid kallstart???
    Av wengan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-10, 11:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •