Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Hur akut att fixa defekt stötdämparinfästning NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -

    Hur akut att fixa defekt stötdämparinfästning NG9-3

    Håller på att byta til sommardäck och upptäckar att bygglen/bussningen som hållar ena stöddämparen bak är totalt kass:

    buss2.jpgbuss1.jpg

    Har ingen aning hur länge det har set ut så! Men är det typ livsfarligt att köra med, tills dess att man kan byta den? Och hur jobbigt är den att byta om man aldrig har fixat stöddämpare?'

    Bil: NG9-3 2,0t SS -08
    Senast redigerat av Moderator den 2018-04-12 klockan 15:20. Anledning: *Glöm ej skriva vilken bilmodell det gäller
    NG9-3 2008 2,0t SS LinearActive, Pilotpkt, Navi. Ber om ursäkt för min dårliga svenska, jag är ursprungligen Dansk!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Jag har beskrivit detta i ett annat inlägg, jag kan gräva fram det ikväll.

    Det är nog vanligt och inte såsvårt att byta med en dremel.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-12-25 klockan 15:49. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Okej, tack, så det är inte så att vi riskerar vort liv om vi kör med detta??
    NG9-3 2008 2,0t SS LinearActive, Pilotpkt, Navi. Ber om ursäkt för min dårliga svenska, jag är ursprungligen Dansk!

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Detta är väldigt vanligt. Man får byta dessa övre aluminium-stötdämparfästen med jämna/ojämna mellanrum. Så ng9-3 ägare bör nästan ha en extra uppsättning hemma ut i fall att.

    Fästet sitter med 3st E-torx + muttern i toppen till stötdämparen. Stötdämparen med en E-Torx (?) i nedre fästet mot bärarmen. Så ganska enkelt infäst så sett.

    art.nr. 12796037

    https://shop.speedparts.se/sv/prod/9...fwd-03-12.html
    https://www.maptunparts.se/chassi/st...b-9-3-03-.html
    https://www.maptunparts.se/chassi/st...b-9-3-03-.html

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Kolla inlägg #25 i tråden länkad nedan samt några av de tidigare inläggen.

    Du ska byta fästet men köp hem sex bultar och byt dem med! Kan vara mycket lätt att dra av bultarna vid demontering. Jag fick ta till dremel för att få fästet att släppa bulten så jag kunde skruva loss bulten ur karossen.

    Kolla även sista bilden. Muttern som håller dämparen i fästet brukar folk ha problem med. Om du läser hur jag gjorde borde det gå. Du kan ju känna så bulten lossnar (och att du får rent gängorna ovanför ordentligt. Får du inte loss det måste du byta dämparen också....

    Rätt håll bakfjäder NG9–3 SC?
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1471258

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Jag tackar så jättemycket för all hjälp, men önskar fortfarande att veta om det är säkert att köra, nu när fästet är helt sönder?

    Och, kan någon berätta för mig precis vilka typ torx-bultar jag behöver?
    Senast redigerat av Kutzon den 2018-04-08 klockan 22:48.
    NG9-3 2008 2,0t SS LinearActive, Pilotpkt, Navi. Ber om ursäkt för min dårliga svenska, jag är ursprungligen Dansk!

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Vad är det som kan hända i värsta fall? Dämparen kan lossna. I värsta fall går det väl att köra utan dämpare. Men väghållningen blir ju åt skogen, särskilt just när den lossnar. Jag skulle inte dra mig för att använda bilen för nödvändig transport men köra väldigt defensivt. Åtgärda så fort som möjligt, beställ fästen plus bultar idag.

    Men jag är bara nån snubbe på ett forum på nätet, du får göra en egen bedömning.

    3 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    Man kan nog räkna med att om fästet är så dåligt att det riskerar att falla isär, så är det just under hög belastning som det rämnar.
    Nu sitter det ju med tre skruvar, och när stötdämparen komprimeras kommer fästet att tryckas uppåt-inåt likt en hävstång, med pivotpunkten vid de två nedre skruvarna.
    Det finns fortfarande en del material kvar som kan ta emot uppåt, så det borde väl vara okej tills att du bytt, vilket bör ske snart.
    Förbered genom att börja dränka stötdämparens mutter (ovanför fästet) med WD40 redan nu. Sedan är det stålborste och fingertoppskänsla som gäller vid lossning, så att du inte runddrar eller drar av "skruven" för stötdämparen.
    Senast redigerat av whiskeycola den 2018-04-08 klockan 22:52.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av masthugg Visa inlägg
    ... beställ fästen plus bultar idag.
    Är det dom här bultar jag ska ha? Tycker dom verkar lite väl dyra:

    https://www.maptunparts.se/original/11900029
    NG9-3 2008 2,0t SS LinearActive, Pilotpkt, Navi. Ber om ursäkt för min dårliga svenska, jag är ursprungligen Dansk!

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Blev just livrädd!

    96 kr för att lösa ditt problem, det är väl inte så dyrt? Men visst, köp två bara då, det är nog framförallt en på varje sida som är de värst åtgångna. Då har du sparat 64 kr. Men om du behöver beställa fler sen så är bilen stående och humöret i botten.

    Sen skulle jag vilja säga att jag inte kan kolla om det är rätt bult eftersom du inte skrivit vilken bil du har. Men det är väl någon slags ng9-3 så då stämmer det nog.

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Moderator den 2020-12-25 klockan 15:50. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  11. #11
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Kutzon Visa inlägg
    Är det dom här bultar jag ska ha? Tycker dom verkar lite väl dyra:

    https://www.maptunparts.se/original/11900029
    Japp, det skall vara 11900029

    https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...skruv-197.html

    Är du stcs medlem så har du A rabatt på den hos Speedparts.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av masthugg Visa inlägg
    96 kr för att lösa ditt problem, det är väl inte så dyrt?
    Äh - nej, men problemet är fästet, inte bultarna. Och därfor tänkte jag att det kanske fanns billigare bultar?

    Citat Ursprungligen postat av masthugg Visa inlägg
    Sen skulle jag vilja säga att jag inte kan kolla om det är rätt bult eftersom du inte skrivit vilken bil du har.
    Står inte detta ganska tydligt i min signatur??

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Tack!!
    NG9-3 2008 2,0t SS LinearActive, Pilotpkt, Navi. Ber om ursäkt för min dårliga svenska, jag är ursprungligen Dansk!

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Blev just livrädd!

    Som jag skrev är problemet faktiskt också bultarna, eftersom de riskerar att gå av eller slitas hårt när man vridit hårt i dem, alternativt sågat lite i dem med dremeln. Men som sagt så kanske du inte behöver dem, men det vet du först då du fått loss de gamla. Och om jag var livrädd som du skulle jag inte försökt byta till några billigare eller använda en jag slitit och dragit i allt för mycket.

    Sen komme du kanske byta signatur i framtiden och då är den informationen förlorad för framtida läsare.
    Senast redigerat av masthugg den 2018-04-12 klockan 12:51.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Tack igen, masthugg.
    NG9-3 2008 2,0t SS LinearActive, Pilotpkt, Navi. Ber om ursäkt för min dårliga svenska, jag är ursprungligen Dansk!

  15. #15
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Kutzon Visa inlägg
    Står inte detta ganska tydligt i min signatur??
    Inte att frågan gäller den bilen nej. Du kan ju fråga om grannens eller brorsans bil. Visst är det det troligaste, ja. Och du har bra bilder som tyder på det. Men det är alltid bäst att skriva det oxo. Speciellt med tanke på om du - mot förmodan - byter bil i signaturen de närmaste 10-20 åren. Ja du fattar...

    OT: Fö tycker jag fortfarande din svenska är lysande, så därför: "mitt dårliga" -> "min dåliga".

    Till saken. Håller med övriga som svarat. Köp alla bultarna oxo så du har när du börjar skruva. Överblivna kan ju faktiskt återlämnas inom 14 dagar.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Mr.O den 2018-04-12 klockan 13:48.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Inte att frågan gäller den bilen nej. Du kan ju fråga om grannens eller brorsans bil. Visst är det det troligaste, ja. Och du har bra bilder som tyder på det. Men det är alltid bäst att skriva det oxo. Speciellt med tanke på om du - mot förmodan - byter bil i signaturen de närmaste 10-20 åren. Ja du fattar...
    Ja, och skall tänka på detta framöver.

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    OT: Fö tycker jag fortfarande din svenska är lysande, så därför: "mitt dårliga" -> "min dåliga".
    Tack, fixat!

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Till saken. Håller med övriga som svarat. Köp alla bultarna oxo så du har när du börjar skruva. Överblivna kan ju faktiskt återlämnas inom 14 dagar.
    Tack, fästen plus bultar bestäld!
    NG9-3 2008 2,0t SS LinearActive, Pilotpkt, Navi. Ber om ursäkt för min dårliga svenska, jag är ursprungligen Dansk!

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    I måndags började det låta från höger bak den sista kilometern på hemresan. Lyfte och såg att konsollen till dämparen hade spruckit så dämparens övre del med gummibussningen hoppade runt fritt. I tisdags strax efter lunch beställdes två nya konsoller från Maptun. Delarna levererades 24,5 timmar senare av Postnord.

    Tack för suverän service och snabbhet som vanligt. Nu är bilen körbar igen. Efter att jag hade lyft bilen och inspekterat så ändrades ljudet till ett bedrövligt gnekande och skrikande så inte kul att åka med.

    Någon kanske kan ha nytta av att veta vilka verktyg som behövs. Skruvarna till konsollen har Torx E14 skalle. Gängorna var ganska rostiga och fulla med skit men gick att rensa med gängtapp och gängsnitt. Det underlättar att få kraft att dra om man använder ett långt förlängningsskaft så att spärrskaftet hamnar utanför skärmkanten. Till dämparens skruv/gängstång som går genom gummibussningen behövs 7mm hylsa för att hålla i stången och 16mm U-nyckel för att lossa muttern. 5-56 och en mässingsborste användes för att få bort skiten från gängan så att muttern kunder lossas.

    Skruvarna är dimension M10x1.5 och dras med 53Nm. För mig tog det för en sida 1 timme att demontera och 1:15 att montera varav större delen av tiden gick till att rensa gängorna. Jag stressar aldrig när jag mekar utan tar det lugnt och gör rent allt som behövs. Som vanligt en stor njutning att göra reparationer själv utan inblandning av någon verkstad. Går snabbare, blir ofta bättre och alltid billigare.

    4 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Liknande ämnen

  1. Rost kring stötdämparinfästning motorrum, farligt, köpa? Saab 9-3 2004
    Av lasselars i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-02-05, 12:24
  2. stötdämparinfästning bak og900
    Av Challe_swe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-04-27, 00:54
  3. Sprucken stötdämparinfästning bak på og900
    Av Psycho Dave i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2008-08-24, 11:42
  4. Specialskruv till nedre stötdämparinfästning bak 900 -94?
    Av Turbovin i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-07, 00:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •