Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 65

Ämne: GDPR och forumets framtid

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    113

    GDPR och forumets framtid

    Jag är på ett litet hörn involverad i NordicAudi.com genom en bekant som är eldsjäl och drivande.
    De har nu tagit beslutet att stänga ner siten på grund av GDPR.

    https://nordicaudi.com/forum/thread/view/id/125646

    Påverkar GDPR det här forumet på samma sätt?
    Röd 9-5 Aero -02

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av Baltazar Visa inlägg
    Jag är på ett litet hörn involverad i NordicAudi.com genom en bekant som är eldsjäl och drivande.
    De har nu tagit beslutet att stänga ner siten på grund av GDPR.

    https://nordicaudi.com/forum/thread/view/id/125646

    Påverkar GDPR det här forumet på samma sätt?
    Det borde det ju göra.

    Mitt förslag: anonymisera alla användarnamn överallt på forumet, tills respektive person loggat in på nytt och varit tvungen att klicka i nån ruta där man accepterar yadayadayada. Efter att man acvepterat, så syns ens användarnamn vid ens inlägg, pm, profile, etc igen.

    Vad gäller mailadress, namn uppgifter och annat som kan härledas till fysisk person -- skrota det ur databasen så att varje användare måste fylla i det på nytt efter att man acvepterat nya avtalet. Innan man tar bort mailadresserna från databasen så drar man ut ett mail till alla registrerade mailadresser där man informerar om vad som komma skall, och att man i mailet bifogar användarens användarnamn, samt en länk för lösenordsåterställning (utan tidsbegränsning). När man då klickar på länken så blir man tvungen att acceptera det nya avtalet och välja ett nytt lösenord, eller så anonymiseras kontot för alltid.

    Kanske kan funka?

    Sent from my TA-1004 using Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    9000CDE 2.3t -95 | 9000CSE 2.3T -95 | 9-5 Aero -03
    MR2 GT -94 | Evo IV -96 | LS400 -91 | KE35 -78 | RS2000 -92 | Scirocco GT -77 | E28 -86
    Och lite motorcyklar etc...

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Problemet är ju knappast unikt för detta forum, bör gälla alla. Dvs. titta på hur andra forum gör.

    Den stora skillnaden med GDPR är att den även gäller ostrukturerat data, dvs. namn i löpande text.

    För alla öppna forumdelar bör problemet vara begränsat, problemen kommer om någon i en sluten del eller privata meddelanden infogar personnamn. I de slutna delarna kan man antagligen hantera det genom regler, men hur man gör med diskussioner där tredje person nämns i privata meddelanden vet jag inte.

    Utöver detta så kommer det rent generellt vara svårt att lagföra någon som inte svarar på frågor, eftersom man inte behöver anmäla hur man anser sig följa lagen.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    GDPR innebär ju inte ett totalt förbud mot att hantera personuppgifter oavsett om det gäller register eller i löpande text. Det stora med GDPR är väl att du som medborgare ska kunna begära att få reda var dina personuppgifter förekommer. Du kan däremot inte per automatik kräva att dina personuppgifter ska tas. Det kan naturligtvis ske otillåten hantering av dina personuppgifter och det är inte okej och då ska naturligtvis uppgifterna tas bort.

    Seden vet ju inte inte ens Datainspektionen helt var gränsen för när något blir en personuppgift. Ett personnummer är ju givetvis en personuppgift. En fastighetsbeteckning kan vara det, men behöver inte vara det. Det samma gäller för "Prästen i X-måla". Finns det bara en präst där så är det en personuppgift, men inte om det finns två verksamma präster där osv...osv...

    GDPR blir ju framförallt en hård nöt för alla myndigheter där man ändå i viss mån måste hantera personuppgifter. Ett gyllene läge för rättshaveristen att sysselsätta exempelvis hemkommunen.
    Nu Subaru Outback 2.5i Summit med CVT 2016. FÖRR Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero XWD AT 2008 Laserröd med eSID2.

  5. #5
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 918
    Medlem#
    12120
    Det känns som att NA överreagerar, men man kan ju även läsa mellan raderna att dom har andra problem också.


    Jag har medvetet undvikit att sätta mej in i GDPR eftersom jag inte jobbar "i branchen" längre (hade jag inte bytt jobb för 2 år sedan hade jag troligen jobbat hårt med just det, för då jobbade jag med IT på en myndighet..), men riktigt så illa som NA målar upp det lär det ju knappast vara.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Det känns som att NA överreagerar, men man kan ju även läsa mellan raderna att dom har andra problem också.


    Jag har medvetet undvikit att sätta mej in i GDPR eftersom jag inte jobbar "i branchen" längre (hade jag inte bytt jobb för 2 år sedan hade jag troligen jobbat hårt med just det, för då jobbade jag med IT på en myndighet..), men riktigt så illa som NA målar upp det lär det ju knappast vara.
    Kan absolut hålla med om att dom målar upp det som mycket värre än vad det är. Får se lite hur detta utvecklar sig. Jag jobbar själv på ett litet företag med 5 anställda, och vi håller på för fullt att läsa på om sakerna.

    Sent from my TA-1004 using Tapatalk
    9000CDE 2.3t -95 | 9000CSE 2.3T -95 | 9-5 Aero -03
    MR2 GT -94 | Evo IV -96 | LS400 -91 | KE35 -78 | RS2000 -92 | Scirocco GT -77 | E28 -86
    Och lite motorcyklar etc...

  7. #7
    Vi användare ska även ha möjligheten att radera all information dvs alla bilder och inlägg, administratörerna har bråda dagar fram till den 25/5 ;-)

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Nja, så enkelt är det. Det finns andra saker som kan överväga. Det är inte svart eller vitt i GDPR.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    217
    Medlem#
    5038
    Jag håller på att plöja lagtexter, guider och rekommendationer och det är precis som Bollman skriver inte glasklart eller svartvitt.

    Man får lagra personuppgifter om man har laglig grund (och uppfyller en hel del andra saker) Tidigare kunde vi använda oss av "missbruksregeln" i PUL som tillåter att man använder namn och bilder på personer i löpande text. Den regeln försvinner i och med GDPR så vi behöver ett annat legalt skäl att lagra stödja oss på.

    Intresseavvägning skulle kunna vara en möjlighet
    https://www.datainspektionen.se/laga...esseavvagning/

    De personuppgifter som finns här forumet i form av bilder på bilar med registreringsskyltar, bilder på deltagare på träffar, hänvisningar till kunniga personer vid namn etc. är ju inte något som vi "samlar in" för något syfte utan det görs ju bara för att informera om vår verksamhet och hjälpa tredje man. I övrigt är det ju en samlingsplats för oss entusiaster att umgås och det är ju inte riktigt det som GDPR avser att reglera. Att man skulle vara tvungen att lägga ned hela forumet bara för att det förekommer personuppgifter är nog en överdriven tolkning av reglerna.

    Tack vare forumadmin och moderatorer så håller forumet hög nivå när det gäller innehåll och efterlevande av reglerna men vi skulle behöva fler frivilliga för att inte slita ut dem. Vi skulle också vilja lyfta forumet tekniskt och innehållsmässigt så kontakta Bollman om du känner dig manad.

    3 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero Sedan med X-tra allt, 9-3 Aero cab -00,
    Internet är huvudsakligen textbaserat så skriver du som en idiot kommer folk anta att du är det.

  10. #10
    Ser ut som det bara behövs en personuppgiftsansvarig i klubben.

    " GDPR kommer vara tillämpbar på sociala medier. En fråga som dyker upp vad avser sociala medier och diskussionsforum är vem som är personuppgiftsansvarig. Kan den enskilde själv redigera och ta bort sina inlägg är han eller hon själv personuppgiftsansvarig men är det någon annan med ansvar för forumet som kan göra detta är denna ansvarig. Detta innebär att den som är personuppgiftsansvarig är skyldig att radera uppgifter på begäran av den registrerade (art. 17 GDPR).

    Datainspektionen har tagit fram en vägledning som gäller personuppgiftsbehandling och sociala medier. Denna följer reglerna i PUL så notera att missbruksregeln i PUL inte finns kvar i GDPR.

    Vänliga hälsningar,
    E**** P******
    Jurist, Datainspektionen
    www.datainspektionen.se"
    Senast redigerat av Hamilton den 2018-04-20 klockan 19:01.

  11. #11
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Detta fick jag idag som medlem på ClasOhlson.

    Hej!

    Som du säkert vet så har Sverige i många år haft en lag som heter PUL (personuppgiftslagen). Den 25 maj 2018 ersätts den av EU:s Dataskyddsförordning 2016/679, även kallad GDPR. Med den nya förordningen får dina personuppgifter ett ännu starkare skydd.

    Förändringen gör att vi - och andra företag som har e-handel och kundregister - förnyar våra villkor.

    För din del betyder det att du måste läsa och godkänna villkoren om du vill fortsätta få poäng, erbjudanden, nyhetsmejl och en personligt anpassad köpupplevelse från oss på Clas Ohlson.

    Det tar max ett par minuter! Klicka på länken nedan. OBS, länken är giltig en gång.

    Hälsningar
    Clas Ohlson


    Fredrik Uhrbom
    Country Manager Sweden
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Men det kommer inte att finnas nån GDPR polis som gör inspektioner och delar ut miljardböter............Allt kommer vara som vanligt och det är ju först när en ganska stor grupp människor känner sig utlämnade det troligen blir ett ärende som följs upp. Allt med GDPR börjar snart låta som millennieskiftet och allt med datorer skulle sluta fungera typ...........
    Man kan fortsätta som vanligt antagligen och följa upp och skapa rutiner för att följa regelverket kan man nog göra under lång tid.

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 918
    Medlem#
    12120
    RZ: tycker man fått liknande från alla möjliga företag på sistonde.

    StefanM: Det räcker ju med att nån missnöjd anmälare gör en anmälan iofs.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Jo men en anmälan resulterar ju bara i att man ska kunna visa att man tagit tag i saken och att det följs upp. Det innebär ju inte halshuggning och avstängningar från internet. Det är liksom inte domedagen det handlar om som en del får det att låta som.
    En anmälan ska ju dessutom ha föregåtts av ett ärende där personen ifråga bett om att få sina uppgifter bortplockade och varför skulle man vägra det ? Det här är ju mer som de tror att varenda kotte kommer att vilja ha bort sina uppgifter men 99,99% av alla som är aktiva på internet bryr sig nog inte överhuvudtaget. Det är ju mer en öppning för de som vill kunna få ut och bort sina uppgifter och det är ju bra på sätt och vis.

  15. #15
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Jo, men låt säga top 5 postarna på forumet skulle göra det, då kan man lika gärna lägga ner

  17. #17
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Vad jag vill säga är att det har hänt rätt många gånger att folk har, i affekt, bett oss radera allt de någonsin skrivit. Förr har vi kunnat neka det, något som inte kommer bli lika enkelt längre. Det försätter ju forumet I prekärt läge, skulle det hända.

  18. #18
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Räcker det inte att anonymisera inläggen och användarkontot?

    Jag menar, visst, det skulle vara jobbigt första gången.
    Men så länge det går att ansluta till databasen går det ju att plocka fram alla inlägg av en användare, scanna igenom dem efter ord eller teckenkombinationer som kan indikera att de innehåller personuppgifter (egennamn, "mvh", ABC123, telefonnummer, postnummer, osv.)
    Med lite manuell granskning av "sökträffarna" kan man nog utforma ett hyfsat filter som plockar bort det mesta av intresse.
    Sen får man nog kolla alla trådar som inläggen hör hemma i, för att rensa citat på de träffar man får.

    Vem vet, det kanske dyker upp ett vBulletin-plugin som gör just detta? Behovet borde vara stort.
    Senast redigerat av whiskeycola den 2018-04-26 klockan 16:59.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  19. #19
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Jag fick ett mail från Dustin (Dataprylar) som bad mig "klicka i" accepten och gå vidare.

    Men när jag valde att läsa avtalet framgick det att jag kunde vägra Dustin att sälja uppgifterna vidare
    till deras leverantörer för att "kunna ge mig relevant information" (dvs reklam). Den delen vägrade
    jag att acceptera och mailade deras IT-avdelning enligt anvisningar.

    Det visade sig att då sket det sig. Tydligen hade man aldrig tänkt sig att någon skulle göra något annat
    än klicka i utan att läsa. Jag fick ett "ärendenummer" och sedan har ingen från Dustin hört av sig.

    Just nu pockar Yahoo med samma uppmaning att kvickt och lätt acceptera deras EULA.
    Det framgår då hur mycket uppgifter som säljs vidare. Troligtvis låter jag Yahoo stänga kontot
    efter 25 maj om jag inte får veta hur man väljer bort delar av deras avtal.

    För övrigt anser jag att "Facebook Zucks"

    3 användare gillar detta inlägg


    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Vad folk skriver har antagligen inget med gdpr att göra även om jag såklart inte är insatt i det och har läst varenda stavelse. De handlar väl mer om vad som skrivs kopplat till en viss person och än är man väl inte i det läget på allmänna forum att det är personkoll och personnummer till varje användare. Då kan jag hålla med om att det blir tufft att driva ett forum för då har man ju möjlighet att be att få bort allt som är kopplat till den personen inkl allt som skrivits......men knappast i det här läget. Bara en mailadress och ett namn är ju ingen koppling till en person på det viset. Annars skulle ju alla Bengt Person kunna hävda att allt på det namnet ska bort men riktigt så enkelt är det ju inte.

Liknande ämnen

  1. Diskutera forumets sökfunktion här
    Av bollman i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2017-11-10, 13:52
  2. Forumets framtid
    Av bollman i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 276
    Senaste inlägg: 2017-07-08, 23:33
  3. Artikel om Saabs framtid i E24
    Av darude i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-11-12, 14:12
  4. Artikel om SAAB´s framtid i GP
    Av Anders-1500 i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-05-03, 11:24

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •