Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Fast man har ju rätten att bli glömd. Frågan är ju då om det man skrivit på forumet kan falla in under det? Dvs, om jag vill bli glömd så vill jag också att all data som jag bidragit med blir "glömd", dvs raderad.
Hoppas inte det, det skulle leda till väldigt konstiga trådar om exempelvis en trådskapare vill bli glömd då själva frågan skulle försvinna och bara svaren stå kvar. Sen blir ju citatfunktionen också svår att hantera antar jag då det i så fall är ett inlägg den personen inte skrivit som måste tas bort eler anonymiseras.
9-3 SC 1.8t -06, MapTun steg 1 som bara går och går
BMW 330e iPerformance -20
Precis. Om allt som skrivs av en person måste tas bort på begäran, så blir det riktigt konstigt. Men så kan det väl ändå inte tolkas, tycker jag...
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Problemet är ju den där 0.01% som kan komma att använda sig av GDPR enbart för att jävlas. Det räcker ju att en enda användare anmäler forumet, så vad dom övriga 99.99% gör är egentligen irrelevant.
Det är ju inte helt otänkbart att det någonstans i världen finns någon som får för sig att bara för att jävlas regga sig på ett forum, göra några inlägg, och sen hävda rätten att bli glömd. Har då inte forumet rutiner för att hantera detta enligt GDPR så kan det vara kört, med dryga böter som följd.
Problemet med lagstiftningar som dessa är att tanken är god, och för den stora massan är det inga problem alls, men den möjliggör för enskilda individer att ställa till gigantiska problem som är oerhört kostsamma och krångliga att skydda sig mot. Det spelar ingen roll om du har 1 miljon fullkomligt nöjda användare, är en enda användare missnöjd så är det den användarens rättigheter som kommer att stjälpa dig.
Jag jobbar inom IT och för oss är detta en total mardröm. Vi har servrar där vi har kunder, exempelvis redovisningskonsulter, som har tusentals företags bokföring, fakturering, löneutbetalningar osv liggande på våra servrar, servrar som vi backar upp och och sparar i flera månader. Det betyder att vi ansvarar för tusentals företags data, företag som vi inte ens vet vilka dom är, men vi är likförbannat ansvariga för deras data. Vi har folk som jobbar heltid på att sätta sig in i GDPR och hur det påverkar oss, och det är tusentals timmar arbetstid som vi inte får betalt för och då är vi ändå inget jättestort företag.
Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
Saab 9-5 2.3t -00 Saab 9-5 2.3t -99
förvisso men innan en anmälan kommer till stånd så har väl isåfall "forumet" vägrat att uppfylla personens önskemål då? Och hur ska önskemålet se ut isåfall? All persondata ska tas bort men hur mycket sånt har vi här då? ingenting? Bara simpel skriven text kopplad till ett epostkonto kan rimligen inte höra till betydande personuppgifter som kan kopplas till en person.
Självklart ska man ta lagar och regler på allvar men personligen tror jag inte det handlar om domedagen som en del får det att låta som och inte tror jag det handlar om dryga böter heller. Möjligen för de som hårdnackat vägrar att göra nåt åt saken och har hundratusentals uppgifter lagrade på en öppen server.
Som jag förstår det är det de personliga uppgifterna som skall skyddas. Signaturer/forumnamn är det en personlig uppgift? Arne med medlemsnummer 2226 är säkert en personuppgift, kanske i kombination med ytterligare information.
Är MrX i sig en personlig uppgift?
Är inlägg om diverse frågeställningar personliga uppgifter om det inte finns ngn referens till personliga uppgifter i inläggen?
Gör forumets innehåll det svårare att upprätthålla kraven i GDPR än det är för t.ex Facebook?
/arne 2226
95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|9-3 2.0t-03|Brenderup LV1000B|Säker H -72
Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare
All slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person räknas som personuppgifter.
Elektroniska identiteter, som exempelvis IP-nummer, användarnamn räknas som personuppgifter om de kan kopplas till fysiska personer.
Nej, men eftersom det förhoppningsvis finns en vilja att behålla kunskapen om bilarna, som finns blandat med ev. personuppgifter, blir det lite klurigare. Dvs man bör skilja på sak och person. I övrigt skiljer sig nog inte svårigheterna mot t.ex. Facebook (antar jag, vet inte hur det ser ut där) där andra användare kan ha citerat uppgifter som också måste "glömmas".
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Just precis det jag vill säga med mina frågor. Det är personuppgifter som skall identifieras, hanteras och gallras. Så länge något kan härledas till en specifik person så är det en personuppgift. När det inte kan härledas till en specifik person är det ingen personuppgift och behöver inte glömmas.
/arne 2226
95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|9-3 2.0t-03|Brenderup LV1000B|Säker H -72
Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare
Läste om en stackars politiker (?) som pga offentlighetsprincipen var tvungen att lämna ut sina mail under ett år. Problemet var att han var tvungen att gå igenom alla för att se om det fanns känslig information i dem som inte kunde lämnas ut... minns jag rätt var han då dessutom tvungen att gå igenom alla kopplade mail till detta (reply, citat, fw osv). Detta låter ju kunna bli lika ohanterbart för den som drabbas...
- - - Uppdaterad - - -
Gäller GDPR retroaktivt, dvs om forumet "stänger" och låser alla gamla inlägg, raderar alla kända personkopplingar till mailadresser etc (men inte i löptext) - och sen "nyöppnar" med "tom" databas - men med allt gammalt sökbart... Är det fortfarande ett "brott" mot GDPR?
Dvs får inte gammal information med personkopplingar läggas ut på internet?
Äger fn. ingen SAAB.
Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
Tech2 och CombiAdapter
Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20
/arne 2226
95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|9-3 2.0t-03|Brenderup LV1000B|Säker H -72
Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare
Jag tror också det är bra att sitta lugnt i båten en stund och se hur andra forum gör. Tänk stora hemsidor som till exempel Sweclockers med miljoner inlägg, också av användare som inte längre finns kvar, ska också lösa detta. Jag ser just nu inget realistiskt sätt att gå tillbaka och ta bort inlägg och trådar av användare som inte längre finns kvar. Förhoppningsvis kommer det en smidig lösning, alternativt att man justerar lagen. Vem vet.
Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.
Justera lagen kan du nog glömma, tyvärr. Den är framarbetad på europeisk nivå under många år, och företag och organisationer har redan spenderat miljarder på att anpassa sig till den. Att små non-profit forum ser den som problematisk lär knappast leda till någon förändring.
Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
Saab 9-5 2.3t -00 Saab 9-5 2.3t -99
Men som sagt, jag tror ingen kommer att ingripa mot små betydelselösa forum om det inte handlar om nåt väldigt extremt. De som följer upp sånt här på högre nivå har nog fullt upp med de som verkligen håller på med personuppgifter i alla dess former och där uppgifterna verkligen kan skapa oreda i samhället. Jag vet liksom inte vad nån skulle kunna göra med ett forums databas.........
Det är irrelevant. Går informationen att klassa som personlig, så lyder den under GDPR lagstiftningen. Den ska *enligt lag* hanteras på ett visst sätt.
De som följer upp sånt här har liksom inget val, får dom en anmälan så måste dom agera. Det är så lagar fungerar, dom lämnar väldigt lite utrymme för valfrihet.
Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
Saab 9-5 2.3t -00 Saab 9-5 2.3t -99
Om så är fallet är det ju bara att köra tills man blir anmäld då och sedan lägga ner. Det låter ju inte som att detta är något som inte riktigt går att lösa på ett forum av denna storleken och budgeten. Man kanske får hålla ut så länge det går med förhoppningen att de helt enkelt skiter i små forum och annars skiter man i det och lägger ner.
Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.
Förvisso men steget till att bli anmäld är nog ganska stor...........det ska ju då handla om nån som helt enkelt inte får sina uppgifter bortplockade då och varför ska nån vägra det......Ett forum faller knappast på att nån får sitt konto bortplockat och vi andra överlever nog också även om det kan bli luckor i informationen. Den dagen den sorgen.
Jag har varit på en kortare introduktion om GDPR i samband med en förening där jag är styrelseledamot.
SISU som höll i mötet.
Där blev det sagt att en rimlig tidplan för föreningar var att ha allt i ordning till slutet på året.
Så vi börjar ni och ser över rutiner, hantering osv efter ett arbetsmaterial som delades ut.
Jag är lugn
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!