Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 61 till 65 av 65

Ämne: GDPR och forumets framtid

  1. #61
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Förvisso men på det här forumet finns ju inga personuppgifter vad jag vet så det finns ju inget att knyta till en viss person. Användarnamnet kan ju vara vad som helst och det finns inget i kulisserna med ditt riktiga namn och adress som det gör på en del forum. Där blir det ju annat.

  2. #62
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Din IP-adress finns, den är bedömd som personuppgift.
    En liten kul "twist" i GDPR är att data man har kan vara personuppgift även om man aldrig själv skulle kunna använda den som sådan. Det är nämligen som så att det står i lagen att om viss data, med hjälp av annan data (även sådan du vare sig innehar, eller ens vet existerar) kan tillsammans peka ut en enskild person så är det att betrakta som personuppgift. IP-adresser lagras av ISP inklusive vilken ID som använde den vid en viss tidpunkt. Genom sitt kundregister kan de då få fram vem som hade en viss IP vid en viss tidpunkt. Vi lagrar IP-adress och tidpunkt vilket då gör det till en personuppgift trots att vi omöjligen kan ta reda på vem personen är.
    Kul va?

  3. #63
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Förvisso men på det här forumet finns ju inga personuppgifter vad jag vet så det finns ju inget att knyta till en viss person. Användarnamnet kan ju vara vad som helst och det finns inget i kulisserna med ditt riktiga namn och adress som det gör på en del forum. Där blir det ju annat.
    Jag får mail från forumet så bevisligen finns min mailadress. Mailadress är personuppgift.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  4. #64
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Jo men det jag menar är att det troligen är så lite personuppgifter att det inte behöver handla om nå märkvärdiga saker att bara fortsätta. Det finns ju som sagt forum, kanske nordicaudi? där de verkligen använder namn och adress bakom i kulisserna för användarna för autentisering och att de vill veta vem som skriver. (det syns inte utåt så att säga) och då hamnar man troligen i en helt annan division direkt eftersom de verkligen har uppgifter som kan användas i sin egen form. En epostadress kräver ju lite jobb om man ska ta reda på vem den tillhör tex. Har man däremot adressen kopplat till en användares eget namn och adress direkt i databasen så blir det ju genast mer intressant och sårbart.

  5. #65
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 334
    Medlem#
    4827
    Citat Ursprungligen postat av Hamilton Visa inlägg
    Är det någon som fått information från STCS gällande GDPR?
    Hej!

    Vi har kommunicerat ut informationen via klubbens hemsida.


    http://www.saabturboclub.com/uncateg...d-innebar-det/

    Dessutom har vi mailat alla som har anmält sig till klubbens nyhetsbrev.

    Mvh Michael
    Ordförande och medlemsansvarig

Liknande ämnen

  1. Diskutera forumets sökfunktion här
    Av bollman i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2017-11-10, 13:52
  2. Forumets framtid
    Av bollman i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 276
    Senaste inlägg: 2017-07-08, 23:33
  3. Artikel om Saabs framtid i E24
    Av darude i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-11-12, 14:12
  4. Artikel om SAAB´s framtid i GP
    Av Anders-1500 i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-05-03, 11:24

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •