Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 52 av 52

Ämne: GDPR och forumets framtid

  1. #41
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 490
    Hoppas att någon gör en "fulbackup" på forumet, deltog i ett forum som drevs av en privatperson (inte en klubb) som tröttnade och raderade hela forumet, många var minst sagt inte glada för detta... Mycket howto-trådar, byggtrådar etc som folk lagt jättejobb på gick i döden. Vissa hade sparat delar av sina egna trådar och flyttade till nytt forum har jag för mig... Men ändå mycket tråkigt...
    SAAB NG9-3 Vector Cabriolet Automat 2004
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: VW Golf VII SC GT 2017, VW 1200 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW "split" 1950, VW 1200 1962, Golf VII SC 2014,2016

  2. #42
    Steg 4
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    4 906
    Igår fick jag (för första gången) ett mail från en firma jag handlar med där jag bara helt sonika gick in på en länk till dem och godkände/samtyckte att mina uppgifter fanns hos dem. Värre än så kanske det inte är och då har man ju fått ett val iallafall.

  3. #43
    STCS Kassör
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    242
    Medlem#
    5038
    Vi håller på att jobba med detta i Styrelsen så det kommer att genomföras ett antal aktiviteter inför den 25/5.

    Vi får hantera personuppgifter både i forum, på hemsida och i medlemsregister men vi behöver ha det som kallas "laglig grund". För forumet har vi tidigare kunnat luta oss mot missbruksregeln i PUL som försvinner i och med GDPR. En lämplig laglig grund som finns i GDPR är "Intresseavvägning".

    https://www.datainspektionen.se/data...lmer-och-ljud/

    Det är inte heller så att man får en bötesfaktura från EU på X-miljoner bara för att det finns ett namn eller en bild på en person utan det är en ganska lång process om jag förstått det rätt.

    Först måste någon invända mot att vi publicerat personinformationen. Sedan måste någon avgöra om intresseavvägningen övertrumfar individens rätt till skydd/radering av personuppgift. Om vi fortfarande inte följer beslutet från datainspektionen så kan vi får ett påpekande och därefter en reprimand och slutligen ett bötesbelopp som är relaterat till hur allvarligt överträdelsen är.

    Det finns alltid en risk att det blir lilla julafton för rättshaverister men för klubbens del jag är inte särskilt orolig. Vi håller som sagt på att genomföra ett antal aktiviteter. Det är en del timmar som behöver läggas ned men det är bara att bita ihop :-)

    3 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero Sedan med X-tra allt, 9-3 Aero cab -00,
    STCS RACECREW - Internet är huvudsakligen textbaserat så skriver du som en idiot kommer folk anta att du är det .

  4. #44
    Steg 2 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    2 643
    Medlem#
    ja
    Vad är risken för STCS och medlemmarna?
    Svara först på det. Tänk sedan ut en lösning. Precis som att felsöka en bil. Börja med att hitta felet/risken?

    För STCS innebär böter på 2% eller 4% av årsomsättningen inget problem som inte kan lösas. Men €20M eller €200M innebär konkurs för föreningen. Nu har jag VÄLDIGT svårt att tro att någon myndighet skulle komma på tanken att fullfölja hela vägen till dom. Vem som helst kan på förhand inse att klubbens alla resurser inte ens täcker advokatkostnaderna för att försvara. Så det som skulle kunna hända är att klubben får böta mer än vad som finns kvar av tillgångar (sannolikt 0kr). Då får klubben gå i konkurs/upplösas. Troligen kommer tillgångarna vara slut och klubben behöva upplösas långt innan processen blir klar.

    Sedan kan ju alla Saab Turbo entusiaster vars klubb bara försvann, helt enkelt bilda en ny klubb. Förslagsvis övertar man funktionärer från STCS. osv... Kanske kan nya klubben ta över STCS domäner och hemsidor. Eller göra nya liknande. Ja ni fattar. Det går att komma åt klubben, men inte medlemmarna!

    SÅ: Var är risken?
    99CC74->900T81->9000T86->9000Aero 95, 9-5 02->9-5 02->9-5 09,9-5 03,9-3 04, 9-5 09
    White->Svart->Odoardogrå-> LeMansBlå, CosmicBlue, CosmicBlue, CarbonGrey, Silver, LaserRed, Laserröd

  5. #45
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 330
    Risken är bristande ödmjukhet inför det uppkomna problemet och om forumet brustit I sin ödmjukhet mot sina medlemmar de sista åren.

    Mvh
    Matte

  6. #46
    Steg 2 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    2 643
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av MattA Visa inlägg
    Risken är bristande ödmjukhet inför det uppkomna problemet och om forumet brustit I sin ödmjukhet mot sina medlemmar de sista åren.
    Intressant! Kan du utveckla vari denna risk ligger, vad den har med GDPR att göra, hur stor den är och vilka konsekvenser den kan få för STCS och detta forum.

    Just detta forum tycker jag har en mycket väl balanserad inställning till sina medlemmar. När det gäller GDPR visar denna tråds existens och styrelsens engagemang tydligt att man tar saken på allvar för att avgöra huruvida det överhuvudtaget är ett problem. I tråden diskuteras möjliga konsekvenser om så skulle vara fallet. Vidare funderar många redan på om det behövs åtgärder.
    99CC74->900T81->9000T86->9000Aero 95, 9-5 02->9-5 02->9-5 09,9-5 03,9-3 04, 9-5 09
    White->Svart->Odoardogrå-> LeMansBlå, CosmicBlue, CosmicBlue, CarbonGrey, Silver, LaserRed, Laserröd

  7. #47
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 567
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Vad är risken för STCS och medlemmarna?
    Svara först på det. Tänk sedan ut en lösning. Precis som att felsöka en bil. Börja med att hitta felet/risken?

    För STCS innebär böter på 2% eller 4% av årsomsättningen inget problem som inte kan lösas. Men €20M eller €200M innebär konkurs för föreningen. Nu har jag VÄLDIGT svårt att tro att någon myndighet skulle komma på tanken att fullfölja hela vägen till dom. Vem som helst kan på förhand inse att klubbens alla resurser inte ens täcker advokatkostnaderna för att försvara. Så det som skulle kunna hända är att klubben får böta mer än vad som finns kvar av tillgångar (sannolikt 0kr). Då får klubben gå i konkurs/upplösas. Troligen kommer tillgångarna vara slut och klubben behöva upplösas långt innan processen blir klar.

    Sedan kan ju alla Saab Turbo entusiaster vars klubb bara försvann, helt enkelt bilda en ny klubb. Förslagsvis övertar man funktionärer från STCS. osv... Kanske kan nya klubben ta över STCS domäner och hemsidor. Eller göra nya liknande. Ja ni fattar. Det går att komma åt klubben, men inte medlemmarna!

    SÅ: Var är risken?
    Risken är att detta forum försvinner. Ja, det går givetvis att starta ett nytt, men jag kan personligen garantera att jag inte skulle finnas i ett nytt forum.
    För mig är forumet all den enorma kunskap som finns här i form av trådar och inlägg, att börja om från noll är för mig inte ett alternativ.

    För att ta din liknelse med en bil så föreslår du att man ska börja med att felsöka, lista ut vad som är fel, och sen skrota bilen och köpa en ny.
    Det är inte en hållbar strategi i längden.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  8. #48
    Steg 2 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    2 643
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Risken är att detta forum försvinner. Ja, det går givetvis att starta ett nytt, men jag kan personligen garantera att jag inte skulle finnas i ett nytt forum.
    Den risken är inte kopplad till om STCS blir anmält för brott mot GDPR.
    Med bra rutiner för backup finns en exakt kopia kvar, som kan återstartas. Direkt i oförändrat skick. Eller efter en kortare paus om man dömts att ta bort viss data. Rimligen bör det kunna göras underprocessens gång. Om inte annat så för att frivilligt undanröja orsaken till anmälan.
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    För mig är forumet all den enorma kunskap som finns här i form av trådar och inlägg, att börja om från noll är för mig inte ett alternativ.
    Precis. Det finns det såklart ingen anledning till!
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    För att ta din liknelse med en bil så föreslår du att man ska börja med att felsöka, lista ut vad som är fel, och sen skrota bilen och köpa en ny
    Det är inte en hållbar strategi i längden.
    Jo, faktiskt. Först felsöker man och identifierar felet och dess konsekvenser. Sedan löser man det. Det är den enda hållbara strategin i längden.
    Om man efter felsökningen vet att kostnaden för reparation är flera gånger högre en vad det kostar att köpa en likadan bil. Ja då skrotar man och köper en ny!
    99CC74->900T81->9000T86->9000Aero 95, 9-5 02->9-5 02->9-5 09,9-5 03,9-3 04, 9-5 09
    White->Svart->Odoardogrå-> LeMansBlå, CosmicBlue, CosmicBlue, CarbonGrey, Silver, LaserRed, Laserröd

  9. #49
    Forumadministrator bollmans avatar
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Hemmesdynge
    Inlägg
    11 677
    Medlem#
    5035
    Det som jag tror gör att NA lägger ner är såna absurda saker som att man kan åka dit på helt andra saker än att bara vägra radera någon.
    En sak är ju att lagen förbjuder lagring av känsliga personuppgifter (så har det dock alltid varit). Känsliga personuppgifter är:

    • ras eller etniskt ursprung
    • politiska åsikter
    • religiös eller filosofisk övertygelse
    • medlemskap i en fackförening
    • hälsa
    • en persons sexualliv eller sexuella läggning
    • genetiska uppgifter och
    • biometriska uppgifter som entydigt identifierar en person.


    Så, för att uppfylla lagen så måste vi garantera att inte det uppkommer en tråd där någon frågar efter en person, och någon annan svarar att hen är sjuk. Om man lägger ut den informationen själv (alltså subjektet) så är det OK, men om vi skulle prata om någons annans hälsotillstånd är det super-illa.

    När man läst på om GDPR så är det lätt att man får samma inställning som en gammal polare inför en gigantisk arbetsuppgift han och jag skulle lösa:
    "Det finns ingeting som är så skönt som att ge upp!"

    2 användare gillar detta inlägg


    Medlem 5035 - Patrik Sonestad - STCS IT-ansvarig
    Aktuellt bilinnehav: GP4AL, FF51W, FH49Y, 74489
    Har du frågor om og9-3? Läs FAQ här!

  10. #50
    Grundladd Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    422
    Att vara bilentusiast kan kanske räknas till "Religiös eller filosofisk övertygelse"
    men jag står för att jag fortfarande tycker det är kul med bilar.
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  11. #51
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    6 603
    Medlem#
    3183
    Capture.JPGDetta fick jag i ett annat forum. Bara att godkänna om man vill vara med...
    Även fått liknande på mejlen från andra.
    De ställer kraven, oach antingen godkänner man, eller så får man göra något annat med sin fritid
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  12. #52
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 567
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
    Detta fick jag i ett annat forum. Bara att godkänna om man vill vara med...
    Även fått liknande på mejlen från andra.
    De ställer kraven, oach antingen godkänner man, eller så får man göra något annat med sin fritid
    Att upplysa medlemmarna om hur datan används är den enklare biten i GDPR, så just det bör inte vara något större problem att lösa.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Liknande ämnen

  1. Diskutera forumets sökfunktion här
    Av bollman i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2017-11-10, 12:52
  2. Forumets framtid
    Av bollman i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 276
    Senaste inlägg: 2017-07-08, 22:33
  3. Artikel om Saabs framtid i E24
    Av darude i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-11-12, 13:12
  4. Artikel om SAAB´s framtid i GP
    Av Anders-1500 i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-05-03, 10:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •