Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Startsvårigheter 9-5 2.0t BP -06

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844

    Question Startsvårigheter 9-5 2.0t BP -06

    Bilen: 9-5 2.0t 2006 Biopower helt orginal, 29.800mil. Nyligen servad med olja+filter och tändstift(BCPR7ES11), Luftfiltret kollat och är OK. Ingen motorlampa som lyser eller har lyst (har dock inte kollat några felkoder nyligen)

    Nu är det så att den är väldigt svårstartad när den är kall och har stått över natten eller över dan när man jobbat (jobbar 7-16). Det är precis som att den surar ner sig och jag får hjälpa till att gasa och liksom gasa ur den när den startar och det luktar väldigt feta avgaser om den då. Jag ska ta med mig telefonen ut och spela in ett film klipp sen. Detta har börjat bli värre nu när temperaturen krypit på rätt sida 0 sträcket och har inte varit några större bekymmer i vinter med kraftiga minus grader men det säger sig ju själv, blir ju som kraftig choke då. Spelar ingen roll om jag tankat E85 eller BF95 eller blandning, den beter sig likadant ändå.

    Bytte termostat tidigare i vinter pga temperatur problem, monterade i en Saab orginal ifrån Maptun då. Nu fungerar motor tempen klockrent, har även kollat via blåtands adapter och Torque på telefon att motor tempen stämmer via motorstyrboxen och allt är OK.

    Nu undrar jag om det är nån som vet vad det kan vara eller har nåt tips? Nåt som det brukar vara på dom här? Kan det vara spridarna som står och läker? Jag har haft bilen sen December 2017 så innan det vet jag inte riktigt allt som den varit med om men den verkar vara rätt så bra omhändertagen. Tidigare i livet så gick den som leasingbil i Göteborgs trakten men lever nu i Norrland
    Tacksam för svar för börjar bli nervös om jag ska ta mig på jobbet på morgon...
    Senast redigerat av Indalsman den 2018-04-08 klockan 10:29.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Gissar att den adapterar etanolhalten fel. Skulle säga att man behöver Tech2 för att reda ut det.

    Lågt bränsletryck eller luftläckage alt felvisande LMM kan ligga bakom.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844
    kan ligga nåt i det, den går lite små ryckigt ibland. Men krämar man på så går den rätt bra, ingen tvekan då inte.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844
    Om jag nu får tag på en tech2, vilka värden är det jag ska titta på där då? Har aldrig använt en tech2 så vet inte hur deras system och layout ser ut.

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Finns kanske någon som har en Tech2 i närheten där du du bor som kan hjälpa dig kolla dina värden

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844
    Kollade med Autocom på jobbet idag. Här är ett videoklipp från det.

    https://youtu.be/mTTHFnD_DNo

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Tycker adaptionerna ser normala ut. Men oroväckande många misständningar på cyl 3????
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844
    Om jag lägger av batteripolen en stund, återställs alla värdena i boxen då eller ligger dom kvar i något minne? Tänkte på antal misständningar m.m?
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  9. #9
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    De är kvar så vitt jag vet.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844
    Ok. Ja jag har märkt att den har lite lättare för att starta nu med BF95 men den vill fortfarande inte gå rent dom första sekunderna innan den gasar upp sig själv och lägger sig på ca 2000rpm nån sekund för att sedan gå ner sakta till tomgång.

    Adaptionen verkar funka för det känns att den inte går lika piggt nu med BF95 som den gjorde med etanolen, men vad vet jag? det känns skillnad iaf.

    Gjorde startgas testet och sprutade runt insuget och alla delar jag kom åt hela vägen från LMM till insug/spridare/spjällhus men ingen reaktion.

    Fortfarande inga felkoder registrerade.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

Liknande ämnen

  1. 9-5 -99 Bytt vevaxelgivare, ändå startsvårigheter ibland?
    Av JIMMYS i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-01-02, 14:23
  2. startsvårigheter på en 9000T
    Av Dopefish i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-24, 17:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •