Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Koppling fastnar halvägs upp NG9-3 1,9TiD

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -

    Koppling fastnar halvägs upp NG9-3 1,9TiD

    Hejsan!

    Har lyckats söka mig till några trådar med liknande problem men ingen som ger svar på de lite mer specifika frågorna jag har så tänkte att jag startar en egen tråd. Har nyligen en Saab 9-3 1.9tid från 2006 och har problem med att kopplingspedalen fastar ungefär halvägs upp ibland. Allt förutom svänghjulet är bytt av förra ägaren för ca 1000 mil sedan så alla delar ska vara nya och fräsha. När jag provkörde bilen så körde jag en ganska lång sväng med mycket växlingar men då fungerade den som den skulle men efter någon dag så började den fasta halvägs upp.


    Beskriving av hur det inträffar
    - När du frikopplar märker man att det väldigt lite motstånd i pedalen
    - Svårt att få i växeln
    - Dragläget väldigt långt ner jämfört med när pedalen fungerar som vanligt
    - Fastnar halvägs upp och man får peta upp den med foten

    Då kopplingen fungerade som vanligt under provköringinen så misstänker jag att den förra ägaren luftat kopplingen precis innan vilket gjorde att den fungerade när jag provkörde men sedan läckte in luft någonstans vilket fick den att sluta fungera. Har testat att lufta själv med en Luftman och körde igenom näst 0,5L olja men då funkade den bara i kanske 20 växlingar innan den fastnade igen. När den fastnar är det bara att peta upp den med foten och koppla om så fungerar den 2-3 växlinga rinnan den fastnar igen.

    Det jag har lyckats läsa mig till att felet kan bero på är följande:
    - Luft i systemet
    - Defekt huvudkopplingscylinder
    - Läckage i röret till slavcylindern
    - Defekt slavcylinder

    Efter denna beskrivning hur tycker ni jag ska till väga för att komma fram till vart felet ligger? Eller är det bara börja med att byta del efter del tills problemet är löst?

    Tacksam för hjälp!
    Senast redigerat av samme9 den 2018-10-23 klockan 21:05.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Låter som luft i systemet. Vacuumsug behållaren som första åtgärd.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Låter som luft i systemet. Vacuumsug behållaren som första åtgärd.
    Det är jag med på men eftersom den fungerade bra under provkörningen så misstänker jag att det läcker in luft någonstans vilket gör att luftning bara hjälper tillfälligt. Finns det något enkelt sätt att vacumsuga behållaren själv eller är det lättasta att lämna in till en verkstad? Har tillgång till kompressor om det underlättar.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Köp ett luftman-verktyg på tex mekonomen och dra slangen till insuget på en annan bil som står på tomgång. Behöver vara en bil som går på bensin.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Köp ett luftman-verktyg på tex mekonomen och dra slangen till insuget på en annan bil som står på tomgång. Behöver vara en bil som går på bensin.
    Okej då ska jag testa detta och se om det blir bättre!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Jag har nu försökt lufta med luftman-verktyget och det blev något bättre tycker jag men inte helt bra. Ska få kopplingen ordentligt luftad på verkstad på måndag så får se om det löser det. Annars tänkte jag började med att byta huvudcylindern men när jag kollade instruktionerna i WIS attt man måste demontera Hydraulaggregatet till ABS-systemet för att komma åt att byta huvudcylindern. Är det några svårigheter eller särskilt att tänka på?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Så nu har jag varit och fått kopplingen luftande ordentligt och den känns bättre men krånglar fortfarande lite då och då. Det jag märkt nu när jag varit mer uppmärksam är att om jag kör en längre tid utan att växla,typ motorväg, så är kopplingen nästa helt död när det är dags att växla igen och jag måste då pumpa några gånger innan det är något tryck i den och fungerar igen. Den verkar dock inte läcka någon bromsvätska så blir lite fundersam hur trycket kan försvinna utan att vätska försvinner? Någon som har en möjlig förklaring?

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    Frågan är om de luftade ur slavcylindern ordentligt när de satte dit en ny ? Man måste ju göra det med lådan lös så man fyller upp den ordentligt och verkligen ser det i en slang. Att bara montera och lufta på normalt sätt fyller troligen inte slavcylindern på korrekt vis.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Frågan är om de luftade ur slavcylindern ordentligt när de satte dit en ny ? Man måste ju göra det med lådan lös så man fyller upp den ordentligt och verkligen ser det i en slang. Att bara montera och lufta på normalt sätt fyller troligen inte slavcylindern på korrekt vis.
    Det är ju en möjlig förklaring som jag inte tänkt på. Skulle den kunna ge de symtomen som jag beskrev med att den tappar trycket när man kör länge utan att koppla?

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Hade exakt samma fel när slavcylindern gett upp. Mindre rolig reparation.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    335
    Är returfjädern till kopplingspedalen hel? Vid luft i systemet brukar ändå pedalen återgå till sitt ursprungsläge.
    Edit: Nej, det behöver den faktiskt inte göra.

    Om din slav är kass och läcker borde du se det efter ett tag på växellådans undersida. Det finns ett litet dräneringshål där bromsvätska sipprar ut om slaven läcker.
    Senast redigerat av Skyldig den 2018-04-23 klockan 19:13.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist Visa inlägg
    Hade exakt samma fel när slavcylindern gett upp. Mindre rolig reparation.
    Ajdå det är ju inget litet arbete att byta den så då får det bli till verkstaden. Ska passa på att byta ssvänghjulet om det blir aktuellt så borde bilen rulla många mil till
    Citat Ursprungligen postat av Skyldig Visa inlägg
    Är returfjädern till kopplingspedalen hel? Vid luft i systemet brukar ändå pedalen återgå till sitt ursprungsläge.
    Edit: Nej, det behöver den faktiskt inte göra.

    Om din slav är kass och läcker borde du se det efter ett tag på växellådans undersida. Det finns ett litet dräneringshål där bromsvätska sipprar ut om slaven läcker.
    Returfjädern är hel så det är inte där felet ligger. Tack för tipset jag ska kolla om jag kan se något vid dräneringshålet. Uppdatrerar hur det har gått.

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    Citat Ursprungligen postat av samme9 Visa inlägg
    Det är ju en möjlig förklaring som jag inte tänkt på. Skulle den kunna ge de symtomen som jag beskrev med att den tappar trycket när man kör länge utan att koppla?
    antagligen eftersom man aldrig får ut all luft då. Det kan möjligen gå om man vacuumsuger ordentligt ett tag.
    Tänk på konstruktionen själv så inser man hur det blir. Slavcylindern sitter lägst med ett krokigt rör upp och sen kommer slanganslutningen med luftnippel. Sätter man dit slaven tom och monterar allt och luftar så kommer man bara lufta fram till luftnippeln. Slavcylindern kommer aldrig att bli fylld och luftfri. Isåfall skulle luftnippeln ha behövt sitta i en egen krets som det gör på en del. Nu kanske man har fått ner en del vätska dit så det fungerar hjälpligt men det kanske ändå är luft kvar i cylindern som bara går fram och tillbaks.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Tjena!
    Tänkte uppdatera lite med hur det löste sig och vad som hände efter det. Lämnade in bilen för ett komplett koplingsbyte+svänghjul vilket kostade strax över 11 000kr. Alla delar förutom lamellen var helt skrot! Så efter bytet fungerade bilen perfekt!

    Gjorde lite efterforsking och kunde bevisa att personen som sålde bilen var medveten om felet på kopplingen men valde att inte upplysa mig om det. Så jag stämde honom i tingsrätten där vi sedan förlikade och jag fick 9000kr i "skadestånd" från honom vilket bekostade nästan hela kopplingsbytet. Så om någon råkar ut för något liknande så kom ihåg att det är ett lagbrott och att ni kan kräva ersättning

    2 användare gillar detta inlägg



  15. #15
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Kanonbra att du återkopplar och talar om hur det gick.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. Starkare koppling 9-3 1.9tid
    Av aeromagnus i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-05-27, 23:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •