Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Dra nya högtalarkablar till dörrar, 9-5 sedan

  1. #1
    Sugmotor Timoss avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    56

    Dra nya högtalarkablar till dörrar, 9-5 sedan

    Håller på och ska byta högtalare i bilen eftersom HU är bytt sedan tidigare.
    Har hittat trådar med bilder på hur jag kommer igenom gummibälgen mellan kaross och dörr på höger/passagerarsidan och att man ska borra upp hålen i kontaktstycket för att få igenom dom grövre nya kablarna och det gick bra att göra så.

    Men jag fattar inte varför förar/vänstersidan ska vara så jäkla svår.
    Jag har plockat bort skyddsplasten ovanför pedalerna, provat o demontera säkringshållaren men jag når inte fram till gummibälgen från inifrån bilen. Har försökt att ta mig igenom åt andra hållet med kabeln, långa stripes, najtråd, tunn vakuumslang men det är som någonslags extra genomföring precis där bälgen möter karossen.
    Jag ger upp snart och monterar tillbaks original högtalarna istället

    Hur har ni andra löst detta?
    Senast redigerat av Timos den 2018-04-11 klockan 13:26. Anledning: Problemet löst
    SAAB 9-5 Aero 2006.

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Men... Om du redan har originalhögtalare i dörrarna, varför inte använda originalkablaget??
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    2 701
    Citat Ursprungligen postat av Kongo Visa inlägg
    Men... Om du redan har originalhögtalare i dörrarna, varför inte använda originalkablaget??
    Kanske vill undvika klippa i org kablaget

  4. #4
    Sugmotor Timoss avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    56
    1. Original kablarna är väldigt tunna samt att dom kommer inte direkt från hu.
    2. Jag vill inte klippa i bilens original kablage.
    3. Jag vill använda grövre kabel (1,5mm2), originalen som kommer från as2 slutsteget är på 0,50-0,75mm2.

    Ska testa o få loss lite mer av panelerna inne i bilen ovanför pedalerna så jag kanske kan lossa på bälgen helt från karossen nästa gång jag får tillfälle att meka lite.
    SAAB 9-5 Aero 2006.

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Timos Visa inlägg
    1. Original kablarna är väldigt tunna samt att dom kommer inte direkt från hu.
    2. Jag vill inte klippa i bilens original kablage.
    3. Jag vill använda grövre kabel (1,5mm2), originalen som kommer från as2 slutsteget är på 0,50-0,75mm2.

    Ska testa o få loss lite mer av panelerna inne i bilen ovanför pedalerna så jag kanske kan lossa på bälgen helt från karossen nästa gång jag får tillfälle att meka lite.
    Grövre kabel när det gäller högtalarkabel är relativt överskattat. Du kommer inte att märka någon hörbar skillnad. Men lycka till att böka igenom en tjock kabel genom kabelgenomföringen....

    Du behöver heller inte KLIPPA i orginalkablage. Naturligtvis tillverkar du en adapter eller stiftar ur originalkontakten.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6
    Sugmotor Timoss avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    56
    Problem löst och kabeln är igenom.
    En grov lång stripe/buntband gick att lirka igenom efter mycket bök och svordomar.
    Anledningen till att jag inte ger mig på originalkablaget överhuvudtaget är att jag eventuellt vid senare tillfälle kommer att plocka bort originalslutsteget helt och då är det onödigt att ha kablar som löper fram till passagerarsidan för att sedan gå upp till hu i mittkonsollen. Har ändå lämnat lite slack på kablarna så att jag vid behov kan koppla in slutsteg om inte effekten från Sony stereon räcker till.

    Tack för stödet och dom goda tipsen och råden 😉😂
    SAAB 9-5 Aero 2006.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Passar dörrar från sedan på kombi? OG9-5
    Av Truedsson i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2019-04-05, 22:27
  2. [LÖST] Lika dörrar på OG9-5 SC vs SS
    Av Trynet i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-25, 23:32

Behörigheter för att posta

  • Du fÃ¥r inte posta nya ämnen
  • Du fÃ¥r inte posta svar
  • Du fÃ¥r inte posta bifogade filer
  • Du fÃ¥r inte redigera dina inlägg
  •