Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 46

Ämne: Trimma en og9-3 med B204-motor

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -

    Trimma en og9-3 med B204-motor

    Hej jag är ny här på forumet!

    Jag vet det finns flera inlägg om B204 motorn men jag har inte fått alla svar som jag behöver från de inläggen som finns ute
    jag är inte den bästa på bilar men jag är relativ ny börjare, men jag har fått lite intresse nu på den senaste tiden
    men frågorna jag har om Saaabs b204 motor är

    1. Har tänkt att köpa SAAB og9-3 med B204 motor

    2. Har läst lite runt om att byta turbon till en td04 19t kan göra så man enkelt får 300 hästar utan problem. Ifall jag gör det. Måste man byta något annat eller är det en straight byte sedan mappa bilen eller måste jag byta grenrör och slangar osv. bränslepumpen? spridare? tändstift? eller kan allt vara stock sedan byta ut turbon o mappa
    om jag byter turbo måste man ha magnetventil?

    3. Måste man byta något annat generellt i bilen? måste man förstärka något i chassit? eller pallar den med 300 hästar utan problem. eller kopplingen måste man byta det? eller klarar den sig om man inte kör som hårt hela tiden med den.

    den här frågan är lite off topic men

    4. har tänkt att ha bilen som daily, men kommer det vara besvär i besiktningen? eller kan man köpa en annan map som sänker bilens effekt till någonlunda orignalt sedan mappa om den till den korrekta när man är klar med besiktningen?

    Tack för er som svara hjälper mycket till <3

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Välkommen hit, crazyidea!

    Skriv gärna en bättre rubrik än "B204" nästa gång. Nu hjälpte jag dig fixa det.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -
    Tack så mycket, är lite ny med inlägg o sånt visste inte direkt vad man skulle skriva

  4. #4
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    På trimfirmorna säljs det steg med liknande prestanda. tex detta https://www.maptunparts.se/trimsatse...9-2000/mt5/120

    Det är inte programvaran som drar iväg i pris, utan allt runt omkring för att programvaran ska fungera- Turbo, tryckklocka, intercooler och helsats inkl kat och downpipe klarar man sig nog inte utan.

    Med den prestandan behöver du dessutom bättre bromsar, styrväxelklämma och grövre krängningshämmare, bättre fjädrar och dämpare
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -
    Tänkte mest att jag köper saker in själv så de man måste tänka på i motor huvudet är turbo downpipe tryckklocka? Men är en intercooler ett måste? Eller duger den orginala men låter bilen kylas ner bara efter några hårda körningar?

    Och resten är väl bra att man gör men jag tror de som redan sitter i bilen duger fint och kanske fixa senare och inte allt på engång.
    Kan man inte ta grejer som behövs från en aero som ligger på skroten kanske? För att minska kostnaderna?
    Tack på förhand

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Intercooler är ett måste om man har 300hk-ambitioner på en ng900/og9-3.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Absolut! Intercoolern på ng900/og9-3 är verkligen ingen höjdare original.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -
    Tror ni original lådan håller? Eller måste man byta eller förstärka det? Eller beror det på hur mycket tryck det är i turbon

  9. #9
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Framförallt hur mycket vridmoment man plockar ut och på vilka växlar. Samt viktigast av allt, hur man sedan kör bilen.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  10. #10
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 138
    Medlem#
    3409
    Jag åker original växellåda

    Jo den håller bra om man tänker sig för hur man kör som Vfr skrev.

  11. #11
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Att fixa chassiet kommer du att vilja göra rätt omgående. Framvagnen på og9-3 är ingen höjdare, och med 300hk kommer du att få brottas med fruktansvärd torquesteer.

    Byt intercooler. Original är klappkass och du kommer att tappa massor av effekt redan på första fullgasrepan.

    Lådan håller om du kör som folk.

    Besiktningen borde inte vara något problem så länge grejerna ser hyfsat original ut och allt funkar. Jag har rullat igenom besiktningen i 6-7 år med en B235 med lätt över 300 häst i min og9-3 och det har aldrig varit något problem.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -
    Jag kan inte så mycket hur man förstärker chassit, är det som Arne har skrivit?
    styrväxelklämma och grövre krängningshämmare, bättre fjädrar och dämpare? Om man går lite mer budget sidan är det fjäder dämpare tänker jag mest på men det kanske är lite mer än så som spelar roll?

  13. #13
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av crazyidea Visa inlägg
    Jag kan inte så mycket hur man förstärker chassit, är det som Arne har skrivit?
    styrväxelklämma och grövre krängningshämmare, bättre fjädrar och dämpare? Om man går lite mer budget sidan är det fjäder dämpare tänker jag mest på men det kanske är lite mer än så som spelar roll?
    Bussningar och styrväxelklämma skulle jag prioritera före dämpare och fjädrar såvida du inte planerar att köra på bana eller liknande.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  14. #14
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Styrväxelklämma är första gången jag hör talas om i denna tråden. Varför byta/förstärka den?
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    För att infästningen av styrväxeln sitter på torpedväggen på ng900/og9-3 jämfört med andra Saab-modeller där den är skruvad i subframen. Dessutom är upphängningen mjuk vilket ytterligare bidrar till dålig styrkänsla och att bilen själv styr dit den vill.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av crazyidea Visa inlägg
    Jag kan inte så mycket hur man förstärker chassit, är det som Arne har skrivit?
    styrväxelklämma och grövre krängningshämmare, bättre fjädrar och dämpare? Om man går lite mer budget sidan är det fjäder dämpare tänker jag mest på men det kanske är lite mer än så som spelar roll?
    Asså fixa chassit före du får allt över steg 1. Helt ärligt, 300hk OG93 med orginal chassi är livsfarlig... Du kommer känna de på steg 1 att chassit inte räcker till

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Bussningar och styrväxelklämma skulle jag prioritera före dämpare och fjädrar såvida du inte planerar att köra på bana eller liknande.
    Googlade lite på bussningar finns typ flera olika vet inte exakt vilka du menar. Menar du att jag ska byta allt tillsammans fram och bak? eller bara fram? isåfall vilka fram om det inte är alla.
    Kan du rekommendera något märke jag borde köpa bussningarna, styrväxelklämman ifrån?

  18. #18
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av crazyidea Visa inlägg
    Googlade lite på bussningar finns typ flera olika vet inte exakt vilka du menar. Menar du att jag ska byta allt tillsammans fram och bak? eller bara fram? isåfall vilka fram om det inte är alla.
    Kan du rekommendera något märke jag borde köpa bussningarna, styrväxelklämman ifrån?
    Jag skulle byta allt som har med chassiet att göra till Powerflex eller liknande.
    Jag köpte min styrväxelklämma från Maptun, men det finns säkert fler som har.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  19. #19
    Helt original Dunkens avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Gefle
    Inlägg
    595
    Medlem#
    5788
    Mitt tips är att byta till PF vid styrväxeln istället för klämman, blir lika bra samt halva priset.

    Har kört med bägge varianterna, klämman är överreklamerad i min synpunkt.
    Häls Dunken
    Projekt Secret ..

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -
    Ska man behöva byta motorfästen? Eller håller originala? Kan tänka mig det är bra att byta ifall att man kör hårt nån gång som inte motorn vibrerar som fan. Men behövs det?

    Kan ni någon bra sida att köpa saker ifrån jag kollade på turbon men det låg ungefär vid 5-8 tusen på vissa ställen men på. Mrtuning låg den på 3500? Det låter lite sketchy ( kinesiskt ) men är ganska osäker

Liknande ämnen

  1. Motor B204 T5 säljes plus mycket annat.
    Av Castwebb i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-04-28, 08:11
  2. el hjälp! bygga b204 motor till porsche 944
    Av magnus.bovall i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2015-08-29, 16:37
  3. [LÖST] Passar B205 topplock till B204 motor?
    Av seb24 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-07, 23:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •