Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 83

Ämne: Rek för trådlös Router till hemmet

  1. #21
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    https://www.pcworld.com/article/2028...me-office.html

    Enda smolket var prestandan mot inkopplad USB-disk, men jag vet vad felet är: programvaran är linux-baserad och om man kopplar in en PC-formatterad disk så går den genom extra mjukvara. Formaterar man disken till ext2-4 så får man mycket bra prestanda, jag har provat.

  2. #22
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Att få upp farten på trådlöst nätverk är ingen lätt grej, det är extremt många faktorer som spelar in och att byta mjukvara gör inte speciellt mycket, ASUS routrar är kända för att vara högpresterande med original programvara.
    Nja, ny EU regel har tvingat dom och alla andra att dra ned på sändnings styrkan. OM man har nyare original programvara så kan man bara inte ladda in en annan programvara, man måste nöd återställa för att kunna ladda annat program. HGG ger bättre prestanda än original kan jag lova av egen erfarenhet.
    Senast redigerat av seperry den 2018-04-06 klockan 15:27.
    Volvo V60 CC -17

  3. #23
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    IMG_20180406_144436.jpg
    Så här ser mitt "serverrum" ut. Står ute i förrådet, multimode-fiber in till huset, Extreme Networks-switch, Firebox brandvägg med pfsense som programvara. UPS, såklart
    En Dell Precision arbetsstation som Linux-server med 6 diskar totalt 16TB (dock RAID ner till 11TB).
    Fibern går in till en skitbillig TP-Link-switch som sen fördelar VLANen i huset och tar ut ADSL-VLANet ut till förrådet. 2 trådlösa basstationer inne (ASUS RT-N66U och en Belkin 802.11n 5GHz) och en extra station i förrådet som täcker gården.
    Rackmonterad stereon för garage-ljud
    Nu väntar jag bara på fibern...

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #24
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Va fan! Ge hit switchen. Inte alls avis....

    Kör 3 ubiquity APs hemma just nu. Ska investera i en USG eller edgeroute I framtiden när vi får fiber.


    Sent from my SM-G900F using Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  5. #25
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Förresten kul att nypriset på switchen var $7500. Jag har 3st

    Prestanda ut från antennerna på den trådlösa mojängen är inte hela sanningen. Man måste ta hänsyn till husets beskaffenhet, placering av andra stationer, eventuella störningar från andra nät på samma kanal, annan störande utrustning, osv, osv.
    Jag har lagt extremt många timmar på att få ett någorlunda vettigt fungerande nät hemma. Vårt hus är gammalt med tjocka tegelväggar, de är extremt bra på att skärma signaler. Dock har jag få störningar från andra nät. Faktum är att prestanda förbättrades avsevärt när jag gick från 3 till 2 basstationer inne i huset. Med hjälp av avancerad programvara kunde jag mäta upp signalstyrka och prestanda i hela huset och ändra kanalplan och placering av stationerna och fick ett mycket bättre nät!

  6. #26
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Hur?
    Du ändrar land i configen med lite tur så bråkar den inte allt för mycket när du gör det. Men med lite otur så måste du confa om den från grunden. laborera lite. som sagt. vissa modeller klarar det andra säger ifrån för de kollar mot annat om du är i det landet du säger att du är i. Just ubiquiti så ändrar man bara "Country" i deras unifi controller. Så vips. full sula istället för dumma EU reglering

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Förresten kul att nypriset på switchen var $7500. Jag har 3st

    Prestanda ut från antennerna på den trådlösa mojängen är inte hela sanningen. Man måste ta hänsyn till husets beskaffenhet, placering av andra stationer, eventuella störningar från andra nät på samma kanal, annan störande utrustning, osv, osv.
    Jag har lagt extremt många timmar på att få ett någorlunda vettigt fungerande nät hemma. Vårt hus är gammalt med tjocka tegelväggar, de är extremt bra på att skärma signaler. Dock har jag få störningar från andra nät. Faktum är att prestanda förbättrades avsevärt när jag gick från 3 till 2 basstationer inne i huset. Med hjälp av avancerad programvara kunde jag mäta upp signalstyrka och prestanda i hela huset och ändra kanalplan och placering av stationerna och fick ett mycket bättre nät!
    Fusk... allt jag har tillgång till är Wifi Analyzer(och ubiquiti's egna scan verktyg). Man kan göra mycket om man vet hur det skall tolkas! men gäller att man vet hur och varför
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  7. #27
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    5Ghz är bra om man har svårt att hitta lediga kanaler men för räckvidden så är det ingen höjdare.
    Effekthöjning hjälper bara marginellt om inte klienten också effekthöjs, signalen ska åt båda hållen.
    För att göra en professionell mätning så behöver man en spektrumanalysator men med wifi analyzer(android) så kommer man en bra bit.

  8. #28
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    5GHz är skitbra så länge man har fri sikt mellan klient och AP. Så fort något kommer mellan så sjunker prestandan som en sten. Skall man ha ut maximalt av 5GHz så får man ha en AP i mitten av varje rum. Det hade ju såklart varit drömmen, men det blir en himla massa kabeldragning för att få det kabelfritt :/
    Är prestanda viktigt: dra en sladd, 5e kostar nada och även riktiga uttag och krone-verktyg. Det här är det jag använder hemma (Keystone-moduler):
    https://www.kjell.com/se/sok?query=keystone

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #29
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Kom över 550 meter Schneider Cat6A U/UTP. så det skall dra när jag får inspiration att byta ut det som sitter hemma men men, det är ett jobb för en annan dag
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  10. #30
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg

    Har ju denna och den orkar riktigt bra RT-AC66U.
    Kunde bara ändra till Engelska men det verkar ju inte räcka.

    Kör på deras original firmware.

    Är det bara i Merlin man kan ändra HGG och mv?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #31
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Kunde bara ändra till Engelska men det verkar ju inte räcka.
    Det låter mer som det är GUI språket du ändrade? Eller var det region för Wi-Fi?

  12. #32
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Jag slängde i fjol ut allt vad Asus, Netgear & 3Com heter från "mina domäner". Nu är det Ubiquity Unifi rakt igenom. Allt lirar & inget normalt har strulat (förutom om man gör som jag, deltar i beta program & då kan man råka ut för en å annan bug.).

    Har detta i 2st fastigheter...
    2st CloudKey
    2st USG3P
    6st USW-8-60W
    2st USW-16-150W
    5st UAP-AC-PRO

    Det ända jag ångrar, är att ja inte bytte ut det dyra strulande konsumentjunket tidigare. (De blå Netgear ProSafe prylarna var förvisso stabila & bra. 3Com rullade på ganska fint. D-Link åkte ut för längre sedan. ASUS var rackarns instabilt & åkte ut efter ett år.)

    Räknar man på det så är en "TopOfTheLineSuperDuperBlingBlingAlltIettKonsument Router" av senaste snitt, prismässigt inte speciellt stor skillnad mot lite UBNT Unifi prylar. Dock kräver det att man har lite grundkunskap för att konfa upp det. Fördelen med Unifi konceptet är att det är modulärt utbyggbart & all konfiguration sker i ett & samma gränssnitt. Man kan börja med några APs & sedan bygga vidare med controller, switchar & firewall allt efter som. "Set it & forget it" om man så vill.

    Det finns såklart prylar som är än bättre & än dyrare, men det finns definitivt prylar som är sämre.

  13. #33
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
    Idag har vi en Asus RT-N66U som fungerar helt okej.

    Dock kan jag konstatera att vid mätning av hastighet via bredbandskollen så snor apparaten drygt hälften!
    Mäter jag direkt vid fiberlådan har jag 90+, efter routern ca 55. Inget vidare!

    Så hur löser man detta? Någon inställning i nuvarande router som kan hjälpa till?
    Eller är det dags för en nyare/kraftigare variant?
    Har du provat att göra en factory reset & där efter köra en bandbreddstest (med kabel såklart & stäng av wifi i datorn)? Tänkte om det är så att du har någon feature eller felkonf i firewallroutern som dödar throughput:en. Asus har ju inte helt sällan rekommenderat factory reset efter f/w upgrade (vilket i sig känns tokigt att man ska behöva göra. Design fel?).

  14. #34
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Det man skall inse är att WiFi är skit, oavsett hur mycket pengar man plöjer ner i det.
    De enda prylarna jag kör via WiFi är de enheter som saknar möjlighet till "riktigt" nätverk, som typ iPads.
    Grannen kör också Ubiquty-prylar, men är det viktigt med prestanda är det tråd som gäller.

    Pingtider till min hemmaserver via WiFi, datorn 1 meter (!) från router, 5GHz-bandet, 40MHz 802.11n, 450MBit uppkopplingshastighet, dvs max vad routern klarar:
    30 packets transmitted, 30 packets received, 0.0% packet loss
    round-trip min/avg/max/stddev = 0.936/7.128/84.904/15.697 ms

    Pingtider till samma server via 802.3ab (1000Base-T):
    30 packets transmitted, 30 packets received, 0.0% packet loss
    round-trip min/avg/max/stddev = 0.217/0.317/0.402/0.050 ms

    För skojs skull ställde jag ner porten till 10Base-T:
    30 packets transmitted, 30 packets received, 0.0% packet loss
    round-trip min/avg/max/stddev = 0.408/0.555/0.752/0.072 ms

    Jag vet ju vad jag väljer...

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #35
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Sladd på allt!

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  16. #36
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det man skall inse är att WiFi är skit, oavsett hur mycket pengar man plöjer ner i det.

    Jag vet ju vad jag väljer...
    Det stora problemet i dagens "trådlösa mode-samhälle" är ju den massiva påtryckning som hela tiden förs för att trådlöst är det man ska ha, kablar är legacy & ute...

    ...men vi som jobbar med "skiten", vet ju vad som gäller för att få prestanda.


    [Här i bredbandsutbyggnaden så krigar ju mobiloperatörerna med fiberprojektörerna. Mobiltjommarna arbetar aktivt att övertyga konsumenterna att det inte är någon ide att dra in fiber till fastigheten, för när 5G kommer försvinner behovet av fibernätet...]

  17. #37
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  18. #38
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Namino Visa inlägg

  19. #39
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Blir så himla jobbigt att ha med sig telefonen dock

  20. #40
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Bah! if there is a will there is a way!
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

Liknande ämnen

  1. Få 3G/4G via trådlös router? Bara simkort.
    Av Mr Aero i forum Off Topic
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-07-05, 21:04
  2. Behöver en ny trådlös router.
    Av Mr Aero i forum Off Topic
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2010-12-20, 21:01
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-06-23, 16:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •