Efter provkörning och koll av verkstad sa mekanikern att synkringen till femmans växel behövde bytas. Tyvärr hade han ont om tid just nu.
Tänkte hitta reservdelen själv, men behöver hjälp. Fattar inte riktigt vad jag ska söka efter.
Efter provkörning och koll av verkstad sa mekanikern att synkringen till femmans växel behövde bytas. Tyvärr hade han ont om tid just nu.
Tänkte hitta reservdelen själv, men behöver hjälp. Fattar inte riktigt vad jag ska söka efter.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Tackar. Tänkte inte ens på att söka ny delar.
Om du ändå lägger så mycket arbete på att riva lådan så fundera igenom vad mer du vill byta när du ändå har nere grejerna. Koppling? Mer delar i själva lådan?
/Johan
https://www.maptunparts.se/transmiss...vaxellada.html
Innehåller tidigare nämnd synkring och mycket annat smått o gott.
Används vid renovering av hela lådan.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Tack för alla svar.
Jag fick höra att de inte behövde montera ner lådan för att byta denna.
Den var bytbar genom nån typ av "lucka".
Demontera gavelkåpan. Dvs den yttersta delen av lådan som syns genom vänster hjulhus.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Växelspaken är också lite glapp och det känns lite glappt när växlarna ska i, fast det är inga problem (förutom femman då).
Ska tydligen finnas lite fler delar de kan byta enkelt?
Länkaget.
Går att byta bussningar till nya svarvade i bättre material
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Är lite inne på att göra samma reparation på en 9-5 2.0t -99. Behövs specialverktyg för detta om man går in via gavelkåpan?
9000 CSE 2.3 Turbo 200 hk A50, midnattsblå
På den bifogade bilden så är växelgaffeln och en låsring borttagen.
Du ser synkringen så specialverktyg behövs inte i det läget.
Det var länge sedan jag gjorde detta.
Fast en liten avdragare underlättar - såvida du inte är väldigt stark i händerna
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Fast en vanlig avdragare klassar väl knappast in som specialverktyg ?
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01