Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Ohmmäta backsensorer? NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -

    Ohmmäta backsensorer? NG9-3

    Hej
    Jag har en Saab 9-3 2.0t 2005. Backhälpen är ur funktion och ibland står det att en sensor är störd. Men man ska ju kunna ohm mäta sensorerna tyvärr så vet jag inte vad en hel sensor har för ohm värde. Finns det någon som det det?

    Skickat från min F8131 via Tapatalk

  2. #2
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Motstandsmåling av en sensor er ikke en sikker måte for påvisning av om den er OK eller ikke. Dette da disse egentlig er "elektroniske" enheter, med ett element på utgangen som er tranceiveren samt en kommunikasjonsenhet som omsetter lyd til digitale signaler.

    Lytting etter "tikking" fra sensorene er én måte å kanskje påvise hvilken/hvilke som feiler, men utlesing av ev. feilkoder er den beste måten.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Motstandsmåling av en sensor er ikke en sikker måte for påvisning av om den er OK eller ikke. Dette da disse egentlig er "elektroniske" enheter, med ett element på utgangen som er tranceiveren samt en kommunikasjonsenhet som omsetter lyd til digitale signaler.

    Lytting etter "tikking" fra sensorene er én måte å kanskje påvise hvilken/hvilke som feiler, men utlesing av ev. feilkoder er den beste måten.
    Ok, trodde man kunde göra på det viset jag får prova och lyssna på om dom tickar annars kanske det är själva styrenheten som måste bytas?

    Skickat från min F8131 via Tapatalk

  4. #4
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Jeg tror ikke det er feil på selve SPA-modulen (styreenheten), siden du fra tid til annen får melding om feil på en sensor. Det er modulen som "fanger opp" feilen, setter koden og sender den videre. Totalt er det 27 feilkoder som kan settes ifm. SPA-systemet.

    "Normalt" er det én (eller flere) sensor(er) som svikter og av og til også kontakten under venstre baklykt, denne pga. irr/korrosjon.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  5. #5
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    På og9-5 är det oftast mitten vänster som felar av ngn anledning, bara som tips. Nu har du en ng9-3. Men det går o lyssna på vilken som är död sas. El koppla in en tech2.

    1 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 162
    Medlem#
    2555
    Felkoder?

    Ng9-3 sätter felkod på allt möjligt...
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Jag har lagt in backen och gått ut för att lyssna men hör inget tickande alls från någon. Det står parkeringshjälp ur funktion kontakta verkstad. Och när jag lägger ur backen står det "sensor störd" men den försvinner så otroligt fort så man hinner knappt läsa sig till vad det står.
    Jag har autocom men den verkar inte kunna läsa ut vad som är felande så det lutar nog att lämna in den så nån verkstad kan ta hutlös summa pengar för att koppla in en dator och kolla ett fel på 5min...

    Skickat från min F8131 via Tapatalk

  8. #8
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    I tilfelle du er helt sikker på at det ikke kom lyd fra noen av sensorene kan det være at det er blitt problemer med felles spenning eller/og jord til disse, og da er det kanskje en tanke å kontollere kontakta bak støtfangeren, under venstre baklykt.

    Jeg går ut ifra at tenningsnøkkelen var i posisjon "ON" når du lyttet.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Är det kontakten man ser innefrån bagaget eller måste man plocka bort kofångaren för att komma åt den kontakten?

    Japp nyckeln va i ON

    Skickat från min F8131 via Tapatalk

  10. #10
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Kontakta er ute (derav utsatt for miljøpåvirkning), under lykta bak hjulet og jeg tror du kanskje kan komme til den uten å rive støtfangeren, men lett er det nok ikke.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Tack ska kolla detta vid tillfälle. Får nog ta in den i garaget och skruva lös kofångaren och samtidigt snygga till draget på bilen

    Skickat från min F8131 via Tapatalk

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Gick bra att ohm mäta sensorerna, hittade en sensor som avvek. Bytte ut den och nu fungerar allt som vanligt igen

    Skickat från min Nokia 7 plus via Tapatalk

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    41
    Medlem#
    -
    Minns du vad du fick för resultat när du mätte upp sensorerna?

    Jag fick nyligen felmeddelande i SID och bilen har slutat varna när jag backar. Har mätt upp alla kontakter i SPA-modulen enligt WIS och allt var inom specifikationerna. Har även mätt upp kablarna mellan sensorerna och modulen och samtliga visade på 0,4 ohm och gav signal när jag mätte för kontinuitet. Mätte till sist i själva sensorerna där samtliga visade på 4,5 Mohm och en som endast visade "OL". Jag kan bara tänka mig att den sensorn är den felande länken, men det kanske är något jag har missat? Stänger hela systemet ned bara för att en sensor pajar?

    Har försökt spela in och lyssna efter klickade ljud i sensorer som jag tror är fungerande men hör ingenting.

    Edit:
    Ser nu att bilen i tråden är en 9-3, min är en OG9-5. Antar dock att systemen är desamma eller snarlika.

  14. #14
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Har du mätt på exakt samma sätt på alla sensorer?
    Sensorerna har 3-polig anslutning Dvs man kan ohm-mäta 3 olika kombinationer. Dessutom med olika polaritet, så totalt 6 olika sätt. Stift 2 går till sensor-signal. De andra två är jord/+12V.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Citat Ursprungligen postat av victorimba Visa inlägg
    Minns du vad du fick för resultat när du mätte upp sensorerna?

    Jag fick nyligen felmeddelande i SID och bilen har slutat varna när jag backar. Har mätt upp alla kontakter i SPA-modulen enligt WIS och allt var inom specifikationerna. Har även mätt upp kablarna mellan sensorerna och modulen och samtliga visade på 0,4 ohm och gav signal när jag mätte för kontinuitet. Mätte till sist i själva sensorerna där samtliga visade på 4,5 Mohm och en som endast visade "OL". Jag kan bara tänka mig att den sensorn är den felande länken, men det kanske är något jag har missat? Stänger hela systemet ned bara för att en sensor pajar?

    Har försökt spela in och lyssna efter klickade ljud i sensorer som jag tror är fungerande men hör ingenting.

    Edit:
    Ser nu att bilen i tråden är en 9-3, min är en OG9-5. Antar dock att systemen är desamma eller snarlika.
    På min og9-5 var två sensorer trasiga, men övriga tre klickade fint. Men de gör det bara en väldigt kort stund efter att man lagt i backen, så man måste nästan vara två där en lyssnar och en lägger i backen. Och man bör lyssna väldigt nära. Är det en 2006a (som min) fanns tydligen en recall på en kabel bakom bakre stötfångare på vänster sida som inte var skyddad ordentligt, så det kanske kan vara nästa steg att demontera stötfångaren för att titta hur det ser ut.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    41
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Har du mätt på exakt samma sätt på alla sensorer?
    Sensorerna har 3-polig anslutning Dvs man kan ohm-mäta 3 olika kombinationer. Dessutom med olika polaritet, så totalt 6 olika sätt. Stift 2 går till sensor-signal. De andra två är jord/+12V.
    Mätte upp flera kombinationer men skrev dumt nog bara ned mätningen mellan +12v och jord. Stannade nog upp i processen då jag märkte att den avvikande sensorn mätte "OL" i de kombinationer jag testade.

    I övrigt såg jag skarvkontakten bakom stötfångaren och den såg bra skitig ut. Oroade mig inte mer för den då jag mätte kontinuitet mellan modul och sensorer samt hade inget spänningsfall på någon av +12v kablarna.

    Skickat från min G8231 via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg



  17. #17
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Systemene er like mht. måten du måler på.

    OL er "overload" = uendelig = brudd. Så jeg mener du har rett i at det er mest sannsynlig at feilen ligger ved denne giveren. Hvilke pinner er det som gir resultatet OL?

    Systemet stenger ned etter det har detektert feil med sensor(er), slik du tenker.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  18. #18
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av victorimba Visa inlägg
    Mätte upp flera kombinationer men skrev dumt nog bara ned mätningen mellan +12v och jord. Stannade nog upp i processen då jag märkte att den avvikande sensorn mätte "OL" i de kombinationer jag testade.
    Jag skulle tro att det stämmer. Tyder på avbrott i den sensorn. Testa att mäta den med båda polariteterna bara. Så inte någon intern diod spökar.

    Håller alltså med Norrbagge i allt utom den engelska betydelsen av OL. Vid resistansmätning betyder OL "Open Loop" eller "Open Line", vilket översatt till svenska blir "öppen krets" som alltså betyder "ingen kontakt" eller helt enkelt "avbrott".

    Det engelska "overload" betyder överlast, vilket är något helt annat och kan gälla en amperemeter, voltmeter, hiss eller tom en turbomotor. Men det är väl OT här...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    41
    Medlem#
    -
    Tack för all bra feedback. Kommer köra igenom sensorerna en gång till för säkerhetens skull, men allt pekar på en dålig sensor och då byter jag den.

    En tanke slog mig ikväll; finns det någon risk, alltså något annat möjligt fel i kretsen som gör att jag bara kommer paja nästa sensor så fort jag vrider om nyckeln?

    Skickat från min G8231 via Tapatalk

  20. #20
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Mätningen tyder ju på avbrott i sensorn. Så det verkar otroligt. Jag skulle gjort precis så oxo!
    Passa på att spraya lite 5-56 el likn i kontakterna är ett tips.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Stötfångare/backsensorer NG9-3 SC
    Av Daknog i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-04-17, 14:28
  2. [LÖST] Backsensorer fungerar ej NG9-3
    Av Fredrik / 1941 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 60
    Senaste inlägg: 2016-02-29, 20:51
  3. Skillnader på backsensorer till årsmodeller av OG9-5
    Av Aero123 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-12-29, 18:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •