Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Lurad? Reparation efter service, uppskattar era råd.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Uppvuxen Söder som söder
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Arrow Lurad? Reparation efter service, uppskattar era råd.

    Hej!

    Nu är jag LÅNG ifrån duktig på bilar så jag lämnar självklart in min bil på service.
    Men skulle uppskatta alla hjälp jag kan få här!

    Servicenlampan började lysa för någon dag sedan så ringde upp till Verkstand i Veddesta.
    Det var ändå dags då förar dörrens rutan hade slutat fungerar några veckor tidigare så det passade ju perfekt.

    Så jag slår en signal "inga problem" säger dom kom förbi imorgon, svänger in med skönheten.
    Redan på telefon så kollar han och säger just det är ingen stor service denna gång, vilket är skönt när man har noll koll.
    Informerar om att det får kolla upp vad det kostar med att laga fönsterrutan.

    Det ringer upp samma dag som avtalat vi bad ju om att få rutan lagad. Men 2500:- ungefär för rutan får vi för pris.
    Det var både motorn och några fjädrar som behövde lagas. Fine tänker jag och Sambon låter rimlig och vi är ju ej kunniga själva kring detta.
    Får redan på att bromsskivorna bak bör byttas det håller "kanske" till nästa service men det är lite upp till oss. Får ett pris 4500:-
    Känns saftigt, men tänker att det kanske är ett större jobb än man tror.. Det går ju att gå någon annanstans hinner slå mig.

    Min Sambo som har skött allt med bokningen och allt sitter i telefon när vi äter frukost och frågar ska vi köra?
    Tänker AJA va fan det är ju lika bra så har vi en bil som fungerar som den ska och allt är check.

    Han behöver beställa lite delar så han kan serva bilen så kan vi komma och hämta den samma dag.
    Perfekt för oss det är ju ändå påsk och vi behöver bilen, servad 2734:- fattigare men det känns riktigt bra faktiskt!

    Idag lämnade Sambon in bilen på morgon, på eftermiddagen får jag ett kort samtal.
    Servicenkille; "Tjenare jag nu lagat bilen rutan och hissen fungerar som den ska, har även bytt skrivorna det tog lite tid, var tvungen att bytta bromsok bak också så
    det var därför det tog tid."

    Jag: "jaha? Va bra..."
    Servicekillen; "Yes, det är bara komma och hämta bilen TJA"

    Skönt, Sambon åker ditt ska hämta bilen jag kommer precis hem ställer mig i duschen.
    6 missade samtal senare, tydligen så har det kostat extra att bytta bromsok...

    Som jag förstår så kan det vara så att man inte ser det fören man skruvar upp och ser, det köper jag till 100%!
    Men att inte informera det köper jag INTE! Samt att det bör gör en del sådan här byten, känns som proffsigare att informerar om att det kan finnas
    andra kostnader som tillkommer som man inte ser förens man har skruvat som brukar gå på "Ca: X:-".

    Känns mig helt ärligt lite lurad och när man har dålig kunskap så känner man sig så utebliven.
    Tolka mig rätt i det hela, jag har varit super nöjd med själva servicen! Men reparationen

    Har en Saab 9-3 Linear sport
    Årsmodell 2007
    Gått: Ca: 17000


    Så please ni proffs där ute, söker eran kunskap!


    • Vad rekommenderar ni att jag gör nu?

    • Har jag betalat korrekt summa?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kävlinge / Skåne
    Inlägg
    129
    Dom ska ju återkoppla till er samt ha ert godkännande för att få byta bromsoket då det är en merkostnad som inte är med på eran överenskommelse från början då det ändå är en större summa.
    Hade det varit en lampa eller liknande så är det mer okej men detta är inte okej i mina ögon då ni inte har haft någon möjlighet att avböja åtgärd

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero -02
    Ford T-bird V8 -94 Bmw 352 e36 coupe -94 Subaru Impreza WRX - 06 Subaru Impreza WRX STI - 18

  3. #3
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Beloppen på delarna verkar vara rimliga enligt mig i alla fall, och vad jag förstått är det inte ovanligt att bakre ok på ng9-3 bak kan ge problem efter byte av belägg och behöver bytas.
    Men jag tycker att verkstan skulle ringt innan de gör det och inte absolut inte byta ok på eget beslut dom de inte fått kontakt per tel.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Uppvuxen Söder som söder
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Tack för svar, @T-bird.
    Håller med, ett samtal hade ju varit fint...

    - - - Uppdaterad - - -

    Tack @Benny900, svårt att veta priser på delar så skönt att få en second opinion.
    Håller helt med, det ringde ju efter det hade bytt svårt att säga till då.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Citat Ursprungligen postat av benny900 Visa inlägg
    Beloppen på delarna verkar vara rimliga enligt mig i alla fall, och vad jag förstått är det inte ovanligt att bakre ok på ng9-3 bak kan ge problem efter byte av belägg och behöver bytas.
    Men jag tycker att verkstan skulle ringt innan de gör det och inte absolut inte byta ok på eget beslut dom de inte fått kontakt per tel.
    Jag kan nog bara hålla med i samma tankegångar. Jag tycker nog inte ni ska känna er direkt lurade, men jag själv hade inte gått till den verkstaden igen då jag känner att dom tappat mitt förtroende på bara det jag läst! Återigen är det nog skäliga kostnader för reparationerna som gjorts, men inget skall under några som helst omständigheter göras utan full kommunikation med kunden.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  6. #6
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 946
    Hade ni bara muntligt avtal på detta arbete?
    15% utöver avtalad summa får verkstaden lägga på utan att behöva fråga kunden. Mer än 15%, måste man ringa till kunden och fråga hur denna vill göra.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Uppvuxen Söder som söder
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Hade ni bara muntligt avtal på detta arbete?
    15% utöver avtalad summa får verkstaden lägga på utan att behöva fråga kunden. Mer än 15%, måste man ringa till kunden och fråga hur denna vill göra.
    Ingenting på bromsok, i övrigt så sa vi ju att det skulle beställa delarna när han sa ca priset, men vad får du 15% ifrån?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist Visa inlägg
    Jag kan nog bara hålla med i samma tankegångar. Jag tycker nog inte ni ska känna er direkt lurade, men jag själv hade inte gått till den verkstaden igen då jag känner att dom tappat mitt förtroende på bara det jag läst! Återigen är det nog skäliga kostnader för reparationerna som gjorts, men inget skall under några som helst omständigheter göras utan full kommunikation med kunden.
    Känns tråkigt att förlora förtroende för dom har gått på vad som har rekommenderas här på forumet. Bodde tidigare söder om stan och då lämna vi in bilen i Tullinge där var det världsklass på kundservice han ringde och bytt saker utan att fråga
    (Små saker lampor, några sladda you small stuff)

  8. #8
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 946
    Citat Ursprungligen postat av Superninjan Visa inlägg
    Ingenting på bromsok, i övrigt så sa vi ju att det skulle beställa delarna när han sa ca priset, men vad får du 15% ifrån?

    - - - Uppdaterad - - -
    15% är en lag som är inskriven i Konsumentköplagen, eller om det är avtalslagen?

    Här finns mycket att läsa:

    https://lagen.nu/1915:218
    https://lagen.nu/1990:932

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Uppvuxen Söder som söder
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    15% är en lag som är inskriven i Konsumentköplagen, eller om det är avtalslagen?

    Här finns mycket att läsa:

    https://lagen.nu/1915:218
    https://lagen.nu/1990:932
    Har ju hyfsad koll på konsumentköps lagen, jobbar med det inom eftermarknad & retail.
    Känner inte igen dessa 15%, kanske finns något som gäller specifikt vid service på bil...

  10. #10

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Jag antar att det är saab-verkstaden som ligger i anslutning till circle-K-macken i Veddesta? Den har ju meckat saab i många många år och har ett ganska gott rykte. Prislappen för de arbeten som gjorts är (i Stockholmsmått mätt) rimlig.

    Fönsterhissen blev ju bara marginellt dyrare än det som uppskattades initialt, inte något att bråka om. Bromskivorna likaså. Så det som bråkas om är alltå kostnaden för bromsoket om ca 2000:-?

    Onekligen dåligt att inte informera (och kanske skäl att bråka lite och få ner priset liiite) men rent krasst - vad hade alternativet varit även om ni vetat om priset? Annan verkstad hade inte gjort det nämnvärt billigare och att låta bli att laga straffar sig senare...

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av jellybear den 2018-04-04 klockan 23:58.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Under förutsättning att de försökt ringa men misslyckats:
    ---
    Trasig bromsok när man byter skiva kan nog ganska rimligt anses vara enligt §8: " om det finns särskilda skäl att anta att konsumenten önskar få tilläggsarbetet utfört i samband med uppdraget." eftersom bilen sannolikt behövts bärgas, okörbar, från verkstan om man inte gjort det (har förstahandskunskap om verkstaden så jag antar här att det var en korrekt professionell bedömning att oket måste byts). Problem med Oket märks typiskt först när man tar isär grejorna. Det är inte helt ovanligt att Oken ger sig.

    Jag har svårt att se att verkstaden rimligen skulle kunna agerat särskilt annorlunda med bilen på lyften och när de inte får tag på kunden, under förutsättningen att mitt antagande ovan är korrekt.
    ---
    Om de inte försökt ringa är det däremot inte Ok (eller att de i förväg fått instruktionen att se till att fixa så att bakbromsen fungerar) - å andra sidan så finns överhuvudtaget inget rimligt alternativ till att byta det trasiga Oket, hade ni fått frågan har jag mycket svårt att se något annat än att ni godkänt byte av oket efter förklaring.

    Nej, du är inte lurad, de har med största sannolikhet gjort ett hederligt arbete efter bästa förmåga. Däremot så finns det skäl att klaga på att de inte försökte kontakta dig innan de bytte oket (om så inte skedde) - om man nu inte vill att de i framtiden ska fixa till vad de ser som uppenbart nödvändiga tilläggsarbeten inom rimliga gränser utan att fråga först.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    En tanke bara: förr hoppade jag direkt på alla förslag från verkstaden i omtanke om mina kära SAAB:ar. Det gör jag inte längre och sparar flis på det sättet. Har börjat tänka att varje del har en livslängd och att verkstaden har intresse av att man byter delen litet för tidigt, trots att den kanske kommer vara fullt funktionell i t ex ett år till. Så ökar deras marknad och kundernas kostnader: vi byter delar litet onödigt ofta och de får större omsättning. Jag menar inte att det handlar om fulspel, tycker de gör rätt som informerar, bara att det kan vara värt att tänka till en gång extra. "Får redan på att bromsskivorna bak bör byttas det håller "kanske" till nästa service men det är lite upp till oss. Får ett pris 4500:-". Visst känns det påkallat att byta då! Men om bromsskivorna hypotetiskt hållit i ett år till hade livslängden ökat med ett år och det kan bli samma visa med den nya uppsättningen. Sett över alla slitdelar och allt bilunderhåll blir det pengar. Så säger verkstaden att "det håller ett tag till", får den delen sitta kvar "ett tag till"
    Senast redigerat av Amatör den 2018-04-05 klockan 12:02.
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

Liknande ämnen

  1. Blev jag lurad? Känner mig lurad av verkstaden, vad göra?
    Av saabrookie i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-10-12, 22:13
  2. 9-3 SC 07 dags för service, vart jag lurad?
    Av Sputte i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-11-23, 19:45
  3. Reparation efter krock! (bilder)
    Av Marre90 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2009-02-19, 18:24
  4. fel efter reparation
    Av jille i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-22, 20:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •