Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 53

Ämne: NG9-3 eller Ford Focus

  1. #1

    NG9-3 eller Ford Focus

    Hej. Står inför ett val mellan dessa 2. Tänkte höra med er om ni har några erfarenheter kring just ford focus 1.0 ecoboost.

    Hjärtat skriker ju saab, men hjärnan sneglar åt ford hållet.

    Saaben i fråga är en 9-3 vector bio 1.8t, 08a 12800 mil, 64 tusen. 4 ägare
    Focus 1.0t ecoboost 13, 9500 mil. 78 tusen. 1 ägare

    Hoppas nu inte ni hoppar på mig för att jag har dessa funderingar ☺️.

    Tips mottages gärna. Mvh

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937
    Du kommer inte få ett partiskt svar på ett saab-forum... :-)

    Jag fick en ford focus 1.0 som hyrbil häromåret. Den funkade utmärkt som flytta-häcken-bil och var förvånadsvärt bränslesnål. Trots halvtung högerfot på skånska vägar snittade jag (enligt färddatorn) strax under 0.6L/mil. Med utväxlingen (förmodligen anpassad till den lilla motorn) varvade den friskt, så i riktig motorvägsfart finns risken att den drar mer.

    Men känslan i focusen (körupplevelse, inredning o.s.v.) är en väldigt intetsägande historia... Komforten tveksam.

  3. #3
    Haha, ja. Risken finns ju men saab folket sitter inne på mycket information, och oftast hjälpsamma

    - - - Uppdaterad - - -

    Hur tyckte du ljudnivån var gentemot Saaben?

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 484
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Du kommer inte få ett partiskt svar på ett saab-forum... :-)
    Just det! Vi är alltid opartiska.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #5
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Du kommer inte få ett partiskt svar på ett saab-forum... :-)

    Jag fick en ford focus 1.0 som hyrbil häromåret. Den funkade utmärkt som flytta-häcken-bil och var förvånadsvärt bränslesnål. Trots halvtung högerfot på skånska vägar snittade jag (enligt färddatorn) strax under 0.6L/mil. Med utväxlingen (förmodligen anpassad till den lilla motorn) varvade den friskt, så i riktig motorvägsfart finns risken att den drar mer.

    Men känslan i focusen (körupplevelse, inredning o.s.v.) är en väldigt intetsägande historia... Komforten tveksam.
    Hade också en Focus kombi med 1.0 Ecoboost som hyrbil förra året (när saaben stod på verkstad ) och får hålla med jellybear i det mesta, snittade dock på fyra dagar 0.75-0,8l med uteslutande motorvägsfart så var väl inte helt imponerad. Med en trecylindrig litersmaskin så kändes det som att motorn var lite för slö för den bilen i högre hastigheter.

    "...väldigt intetsägande historia... " sammanfattar den rätt bra i mina ögon
    Senast redigerat av Cyklisten den 2018-04-03 klockan 21:20. Anledning: Stavat som en kratta

  6. #6
    Oj, det lät lite mycket ändå. Det som lockar med forden är just att den är nyare, löjligt låg skatt, förhoppningsvis låg bränsleförbrukning

  7. #7
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Bigangry Visa inlägg
    Oj, det lät lite mycket ändå. Det som lockar med forden är just att den är nyare, löjligt låg skatt, förhoppningsvis låg bränsleförbrukning
    Jo, visserligen men kom på att man ska kanske inte ha min bränsleförbrukning som en benchmark för den bilen... Snarare att det går att komma upp i sådan förbrukning

  8. #8
    Haha, då är jag med ☺️ Inget annat matnyttigt? Vanliga problem osv

  9. #9
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Bigangry Visa inlägg
    Haha, då är jag med ☺️ Inget annat matnyttigt? Vanliga problem osv
    Nej tyvärr, har ju som sagt bara hyrt en sådan i fyra dagar. Men det var inga problem under de fyra dagarna i alla fall, så det är ju lovande
    Men Focusen är ju en modernare plattform och modernare bil än NG9-3 på alla sätt och vis, så är det ju tyvärr.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Bigangry Visa inlägg
    Oj, det lät lite mycket ändå. Det som lockar med forden är just att den är nyare, löjligt låg skatt, förhoppningsvis låg bränsleförbrukning
    Jag tror att focusens bränsleförbrukning är förhållandevis låg, men det beror nog också på ditt körmönster. Eftersom det är en lätt bil (400kg lättare än 9-3an) med liten motor finns mycket att vinna på i stadskörning. Men är det främst motorvägskryssande som är av intresse så spelar vikt mindre roll men luftmotstånd och varvtal mer, så där är bränslebesparingen mot 9-3an sannolikt marginell.

  11. #11
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    Focus är en bullerburk

  12. #12
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Allt handlar ju snarare om hur man värdesätter känslan av total tillfredställelse med en Saab gentemot att ha en Ford med mopedmotor

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Ja det är ju klart. Saabens motor och utseende tilltalar mig mer. Är iofs min sambo som skall nyttja bilen, hon blev dock förälskad i Saaben.

    själv kör jag runt med en og9-3 99

    - - - Uppdaterad - - -

    Är ju även en saab auktoriserad firma, så kunde få med lite uppdaterad programvara

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 484
    Det man kan kolla på Saaben är om framfjädrarna är bytta någon gång. Om inte så är sannolikheten stor att minst en fjäder är av på minst ett ställe på nedre varvet. Enkelt att byta när man har gjort det några gånger men många får betala ganska mycket för jobbet. Be säljaren byta före leverans om det behövs.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Citat Ursprungligen postat av Bigangry Visa inlägg
    Ja det är ju klart. Saabens motor och utseende tilltalar mig mer. Är iofs min sambo som skall nyttja bilen, hon blev dock förälskad i Saaben.

    själv kör jag runt med en og9-3 99

    - - - Uppdaterad - - -

    Är ju även en saab auktoriserad firma, så kunde få med lite uppdaterad programvara
    Haha har precis samma situation. Jag kör en 9-3 -99 och frugan en -08.

    Vi har bilen inne på kopplingsbyte nu (08:an). Har enbart gått 13000 mil så tänk på att kopplingen är ruskigt dålig på dessa bilar. Om du ska trimma så skulle jag nog vilja påstå att det är krav på byte. Vår började slira med orginslprogrammet med etanol 200hk men gick bra med 175hk på bensin.

    I samband med kopplingsbytet nu så byter vi även svänghjulet då det finns ett missljud (skrammel). Svårt att avgöra om det är lådan eller svänghjulet som låter men lika bra att byta svänghjulet när man har skiten nere

    Om du bara vill ta dig från A till B billigt hade jag valt forden.

    Värderar du ”känslan” högre väljer du saaben


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  16. #16
    Jag tyckte faktiskt att kopplingen tog högt upp, vet inte om det är bra eller dåligt, men har för mig jag läst att det är bättre ju längre ned den tar.
    Fann även lite mer skavanker att pruta på.

    Är fan ett riktigt svårt val, får lite ångest över det hela.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Man märkte ingenting på hur vår koppling tog.

    Såg att det var en 1.8t ni kollade på. Kör man med orginaleffekten där då bör väl kopplingen hålla läääänge. Tror det börjar bli runt 300Nm i vrid som grejerna slits lite mer.

    Jag tänkte på det att du kör ju en Og 9-3. Dom är ju till åren men jag vet ju själv hur bra dom är och extremt slitstarka.

    Men om du väljer forden så kan du väl alltid uppgradera gamla 9-3an till någon nyare Saab om något år?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  18. #18
    Jag tycker og9-3 är fruktansvärt härlig och snygg bil. Har lyckats hålla den hyfsat iordning ifrån rost och dylikt, börjar dock komma nu dörren bak i nederkant. Jag har även en 9-5 vector, men den börjar det bli mycket problem med, därav letar vi ny ☺️.

    Har gått i tankarna att byta till längre fram till En nyare, men har svårt att släppa taget

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av Bigangry Visa inlägg
    Jag tycker og9-3 är fruktansvärt härlig och snygg bil. Har lyckats hålla den hyfsat iordning ifrån rost och dylikt, börjar dock komma nu dörren bak i nederkant. Jag har även en 9-5 vector, men den börjar det bli mycket problem med, därav letar vi ny ☺️.

    Har gått i tankarna att byta till längre fram till En nyare, men har svårt att släppa taget
    I rätt färg :P Saab är verkligen en färgkänslig och karosskänslig tillverkare :P


    ng9-3 2008a hade jag kört på låg skatt å förbrukningen är typ samma. bor ni i en storstad där miljözonerna kommer så hade jag satsat på en 2009+ ->

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Citat Ursprungligen postat av Bigangry Visa inlägg
    Jag tycker og9-3 är fruktansvärt härlig och snygg bil. Har lyckats hålla den hyfsat iordning ifrån rost och dylikt, börjar dock komma nu dörren bak i nederkant. Jag har även en 9-5 vector, men den börjar det bli mycket problem med, därav letar vi ny .

    Har gått i tankarna att byta till längre fram till En nyare, men har svårt att släppa taget
    Jag vet, pendlar ju själv med en 93 -99. Med 225hk är den snabb billig och bekväm. Dock är min (som alla andra?) vinglig på vägen och växellådsoljan ör nog snart slut - men det går ju att leva med!


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

Liknande ämnen

  1. Motorproblem ford focus -99
    Av Lorenz i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-21, 18:55
  2. Focus RS500
    Av Bagarn i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-04-03, 12:36
  3. Ford Focus FFV, äldre generationen, hur är dessa att äga?
    Av bart112 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-09, 08:04
  4. OG9-3 Aero vs Ford Focus RS
    Av Aero Mange i forum Allmänt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2005-02-22, 23:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •