Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 53

Ämne: NG9-3 eller Ford Focus

  1. #21
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Jag vet, pendlar ju själv med en 93 -99. Med 225hk är den snabb billig och bekväm. Dock är min (som alla andra?) vinglig på vägen och växellådsoljan ör nog snart slut - men det går ju att leva med!


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Dåliga dämpare nog

  2. #22
    Min är likadan. Vinglig och spprkönslig som attan, kanske en framvagns inställning löser spårkänsligheten.

    Vi bor på landet så miljözoner är inget vi behöver oroa oss för

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Bigangry Visa inlägg
    Min är likadan. Vinglig och spprkönslig som attan, kanske en framvagns inställning löser spårkänsligheten.

    Vi bor på landet så miljözoner är inget vi behöver oroa oss för
    Testade nyss forden. Erkänner att jag gillade den. Men fy skam, rostfläckar syntes nu i dagsljuset, stora dessutom, blir Saaben om inget annat dyker upp under helgen

  3. #23
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    Min 9-3 00 är inte spårkänslig med 17", och går tyst o fint

  4. #24
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Bigangry Visa inlägg
    Men fy skam, rostfläckar syntes nu i dagsljuset, stora dessutom
    Två reflektioner:
    1. Oavsett bil kan man inte åka runt i något som ser ut som en rostburk... verkar ju dumt att köpa dyr bil som har rostfläckar redan från start, de kommer bara att bli större...
    2. Hur kan en 4 år gammal bil ha rostfläckar??? Antingen måste modellen ha uselt rostskydd eller så har just det exemplaret vanskötts till den milda grad att den börjat rosta...

  5. #25
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Två reflektioner:
    1. Oavsett bil kan man inte åka runt i något som ser ut som en rostburk... verkar ju dumt att köpa dyr bil som har rostfläckar redan från start, de kommer bara att bli större...
    2. Hur kan en 4 år gammal bil ha rostfläckar??? Antingen måste modellen ha uselt rostskydd eller så har just det exemplaret vanskötts till den milda grad att den börjat rosta...
    Jag undrar också detta, största fläcken såg när jag öppnade bagageluckan. Men en fundering, kan man verkligen missköta en bil så den börjar rosta redan efter 4 år? Det måste vara fel ifrån början. Misstänker dock att det är en kommun/hemtjänst bil, baksätena såg även bedrövliga ut, fläckiga som fasen. 75 tusen var alldeles för dyrt.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av montecarlsson Visa inlägg
    Min 9-3 00 är inte spårkänslig med 17", och går tyst o fint
    Kanske behöver min en framvagns inställning

  6. #26
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    för 10 kilokronor är det enkelt hitta en fin premiumvagn, på min brukis mer än fördubblade jag värdet med nya vinterhjul

  7. #27
    Ja man kan hitta fina bilar för billig peng helt klart.
    Såg en kia ceed 13 årsm på samma firma. 8300 mil, 128 hks diesel för 118 tusen. Lite i överkant kanske.

    Några erfarenheter av dessa bilar?

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Bigangry Visa inlägg
    Ja man kan hitta fina bilar för billig peng helt klart.
    Såg en kia ceed 13 årsm på samma firma. 8300 mil, 128 hks diesel för 118 tusen. Lite i överkant kanske.

    Några erfarenheter av dessa bilar?
    Bara gissar att de är helt OK. Har ju sålt bra i Sverige i ett antal år, så det borde finnas mycket erfarenhet. Ser helt OK ut. Fast när det gäller rostskydd kanske det är för tidigt att säga något. Tänkte just att med tanke på rost är det ju trevligt med en nyare bil (Ffokus i det här fallet), men så var det ju verkligen inte Stärker mig bara i tron att SAAB ger mest för pengarna! Att det inte finns bättre val om man inte har obegränsade resurser. Köp en SAAB och njut medan det fortfarande är möjligt att hitta hyggligt fräscha exemplar Den möjligheten kommer inte vara för evigt. Är också misstänksam mot nyare bilar som ju lär vara konstruerade för kortare livslängd (ffokusfallet talar inte emot det!). Min äldsta 9-3 (2009) har gått nästan 19 000 mil och känns fortfarande fräsch. Bytte stötdämpare bak efter 8000 mil och det har varit min enda kvalitetsinvändning mot den bilen. Kommer få tuffa vidare så länge det är ekonomisk rimligt
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  9. #29
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av Bigangry Visa inlägg
    Jag undrar också detta, största fläcken såg när jag öppnade bagageluckan.
    Var det på nedre kanten till öppningen? Isåfall skulle det kunna vara någon som dragit i någonting vid lastning/lossning så att det skadat lacken och att det sen börjat rosta. Bara en tanke. Annars tycker jag det skulle vara svårt att få rost så på en så ny bil.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  10. #30
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 484
    Ford Focus 2015 fick rostbetyg 3 av ViBilägare. Det är samma som vilken gammal Saab som helst. Kommentarerna spretar vilt.
    http://www.vibilagare.se/test/rost/r...ord-focus-2015
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  11. #31
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Var det på nedre kanten till öppningen? Isåfall skulle det kunna vara någon som dragit i någonting vid lastning/lossning så att det skadat lacken och att det sen börjat rosta. Bara en tanke. Annars tycker jag det skulle vara svårt att få rost så på en så ny bil.
    Det var vänstra hörnet ovansidan. Hade även kommit i skärmkanter, så blev inte vidare sugen

    - - - Uppdaterad - - -

    Går i samma tankebanor, varför inte köpa 9-3an medan de fortfarande finnes. En mörk dag så försvinner de. De ifrån firman ringde mig nyss och sade bilen var klar. (recondad)

    Så idag efter jobbet blir det en närmare kik. Det jag lade märke till sist vi kolla var att kopplingen tog aningen högt upp, samt att jag uppfattade växlarna var lite tröga. Ett dimljus glas var sprucket, samt innerskärm var sprucken.

  12. #32
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Rost på en 4 år gammal bil....

    "Keep on walking"

    1 användare gillar detta inlägg


    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  13. #33
    Idag skrev jag papper. De åtgärdade de problem jag fann. Stötdämpare va bytta för 200 mil sedan, likaså bromsar runt om. Serviceboken var fullstämplad. Nu hoppas jag den fungerar väl
    Den såg riktigt bra ut ny recondad, kunde inte se en rostfläck.

    Tack för alla tips!

    2 användare gillar detta inlägg



  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  15. #35
    Kan någon förklara det här med etanol för en okunnig.
    Är det bara att börja tanka etanol nu när ja har biopower? Jag vet ju inte om ägaren innan mig enbart kört på bensin tex. Har det någon betydelse om ja tankar hälften etanol och hälften bensin tex?

  16. #36
    Citat Ursprungligen postat av Bigangry Visa inlägg
    Kan någon förklara det här med etanol för en okunnig.
    Är det bara att börja tanka etanol nu när ja har biopower? Jag vet ju inte om ägaren innan mig enbart kört på bensin tex. Har det någon betydelse om ja tankar hälften etanol och hälften bensin tex?
    Bara att tänka som bensin, bilen anpassar sig själv till mängden e85 och anpassar effekten till de. Mängd bränsle i tanken spelar icke roll

  17. #37
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458
    Ja, du kan börja köra etanol direkt och det spelar ingen roll vilken blandning du har på etanol/bensin. Det anpassar den själv. Det enda tillfället man märker det är om man kört på bensin till nästan tom tank och sedan tankar full tank med E85. Då har motorn ställt in sig efter bensin och sedan tankar man 100% E85 och kan få för lite soppa en liten stund innan den anpassat sig. Men det är ett ytterlighetsfall.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  18. #38
    Va bra, skall bli intressant att testa etanol för första gången. Man måste ju tjäna på att tanka etanol, iaf här ja bor. 10 kr l på etanol, 15.75 på bensin

  19. #39
    Citat Ursprungligen postat av Bigangry Visa inlägg
    Va bra, skall bli intressant att testa etanol för första gången. Man måste ju tjäna på att tanka etanol, iaf här ja bor. 10 kr l på etanol, 15.75 på bensin
    Tänk på att ethanol drar runt 35-40% mer

  20. #40
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 484
    Tanken är för liten på ng93 redan med bensin. Hur tänkte dom där?

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Liknande ämnen

  1. Motorproblem ford focus -99
    Av Lorenz i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-21, 18:55
  2. Focus RS500
    Av Bagarn i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-04-03, 12:36
  3. Ford Focus FFV, äldre generationen, hur är dessa att äga?
    Av bart112 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-09, 08:04
  4. OG9-3 Aero vs Ford Focus RS
    Av Aero Mange i forum Allmänt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2005-02-22, 23:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •