Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 57 av 57

Ämne: Den mest pålitliga Saaben?

  1. #41
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Nu har jag automat på min 9-5:a, och den verkar inte ha förstått att den är utsatt. Med undantag av tidiga 5-växlade automater så är 9-5:ans drivlina bland de bästa, enligt Länsförsäkringars maskinskaderapport 2011 hade Saab ungefär halva utfallet av Volvos (men båda hade lägre än medelbilen).

    Däremot hade Saab betydligt mer utfall på motor, vilket enligt texten är just turbon. Det måste dock ställas i relation till utfall och hur vanligt trimning är. Min slutsats är att på otrimmade turboproblem ofta är följdproblem av annat (trim eller oil-sludge/vevhusventilations-problem) eller rent slitage. För normalkörning på bilar som inte har vevhusventilationsproblem så klarar sig de flesta med max en utsliten turbo under sin livstid - min är på sin andra vid 57k mil (efter byte pga. oljud vid 31k mil). Som jag ser det får man ställa detta mot att bilen antagligen skulle förbrukat bränsle för som minimu, 25k extra under den tiden som turbon fungerade om man ordnat prestandan genom en större motor. Som jag ser det gjorde Saab rätt avvägning.
    Jag tvekar dock på att din automatlåda fixat 57000 mil utan ett antal oljebyten. Där har du förmodligen den största anledningen till att manuella lådor är tillförlitligare i praktiken. Varken Saab eller Volvo har väl oljebyte i serviceschemat?

  2. #42
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Jo, det finns en tråd här någonstans om att Volvo inte rekommenderade byte av olja i automatlådor för bilar som ägs av privatpersoner men för bilar som används av Polis och Taxi ska oljan bytas enligt specat intervall beroende på långtgående garantier.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #43
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Jag lägger min röst på og 9-3 med T5.

    Har man bytt bränslepump och TK så borde den gå läääänge.
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  4. #44
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Jag lägger min röst på og 9-3 med T5.

    Har man bytt bränslepump och TK så borde den gå läääänge.
    Möjligtvis om man byter fjäderben och har en 1998, alternativt en 1999 med bytt topplockspackning.
    9000CDE 2.3t -95 | 9000CSE 2.3T -95 | 9-5 Aero -03
    MR2 GT -94 | Evo IV -96 | LS400 -91 | KE35 -78 | RS2000 -92 | Scirocco GT -77 | E28 -86
    Och lite motorcyklar etc...

  5. #45
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Ingen skillnad på -98 eller -99 när det gäller fjäderben eller topplockspackning.

    1 användare gillar detta inlägg

    JB9

    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #46
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Ja fjäderbenen får ju vara kontrollerade innan köp!


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  7. #47
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Ingen skillnad på -98 eller -99 när det gäller fjäderben eller topplockspackning.
    Inte på fjäderben nej (vilket jag inte heller skrev), men 99orna har felaktigt åtdragna topplocksbult enligt vad jag läst på det andra forumet (du vet). Tror det var Schottis som skrev det, och han brukar ju ännu veta vad han pratar om.
    9000CDE 2.3t -95 | 9000CSE 2.3T -95 | 9-5 Aero -03
    MR2 GT -94 | Evo IV -96 | LS400 -91 | KE35 -78 | RS2000 -92 | Scirocco GT -77 | E28 -86
    Och lite motorcyklar etc...

  8. #48
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Om det nu är felaktigt åtdragna topplocksbultar från fabrik så lär det vara åtgärdat om man har en som gått 24000 mil och som fortfarande går utan problem
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  9. #49
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    3
    Medlem#
    12658
    En välskött B207 verkar onekligen vara det vettigaste alternativet om man vill ha en hyffsat modern driftsäker Saab. Alternativt en helrenoverad T5/T7-maskin. Bortsett från det maskinella är elektronik/chassi/upphängning ganska likvärdigt i livslängd enligt min erfarenhet.
    Av alla mina Saabar är min OG900S den jag haft absolut minst problem med. Äldst och billigast förstås.

    Edit:
    För 10k hade jag satsat på en T5 sugis (tradigt) med så lite rost som möjligt.
    Senast redigerat av Aws den 2018-06-19 klockan 12:01.
    900S CC -90, 9-3 Vector 2.0t SC -08
    Sålda: 9-5 Aero SC -07, 9-5 Aero SS -01, 9-5 Aero SC -02, 9-3 Vector 2.0t SC -06, 9-5 Aero SC -05

  10. #50
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Om det nu är felaktigt åtdragna topplocksbultar från fabrik så lär det vara åtgärdat om man har en som gått 24000 mil och som fortfarande går utan problem
    Nja, kanske, kanske inte, finns lite marginal. Om man har oljeläckage vid topplockspackningen så är det läge att efterdra.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #51
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Jag tvekar dock på att din automatlåda fixat 57000 mil utan ett antal oljebyten. Där har du förmodligen den största anledningen till att manuella lådor är tillförlitligare i praktiken. Varken Saab eller Volvo har väl oljebyte i serviceschemat?
    Enligt Saabs serviceanvisningar är det oljebyte i automaterna (*) var 10k mil för den 4-stegade resp 11k-15k mil för den 5-stegade (notera att Saabs serviceplaner slutar vid 25-30K mil, sedan får man improvisera).

    I Saabs fall så verkar automatlådorna hålla minst lika bra som de manuella, men om en automatlåda håller i en specifik bil beror på installationen. Det finns bilar där automatlådorna rasar i parti och minut för att man underdimensionerat - en automatlåda har ofta ett relativt liten marginal mellan problemfri-effekt och garanterat-ras-effekt, vilket också betyder att trim på en bil med automatlåda kräver att man vet precis vad man pysslar med för att det ska hålla.

    Så naturligtvis har automatlådeoljan bytts på service ett antal gånger.

    ---

    (*) Av någon obegriplig anledning saknas helt servicepunkter för växellådorna i Saab Original Service med 2k mil för MY2004 och MY2005. Verkar finnas i de flesta övriga, som den med 3k-intervall för samma årsmodeller (och vilken borde vara den normala i Sverige, det är den normal Long Life-servicen. Alla som är förtrogna med Automatlådor måste dock rimligen inse att automatlådeolja till sin natur sakta förbrukas och leta efter serviceintervall, oavsett om detta står i någon service-plan, Saabs eller någon annans.)

    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Jo, det finns en tråd här någonstans om att Volvo inte rekommenderade byte av olja i automatlådor för bilar som ägs av privatpersoner men för bilar som används av Polis och Taxi ska oljan bytas enligt specat intervall beroende på långtgående garantier.
    Jag hittade en tråd om det, det är samma 5-växlade Aisin-låda som Saab haft problem med, men Volvo började (1 år?) tidigare med dem, och har haft samma problem. I Volvos fall så hade man också en auto-urkoppling av drivningen när man tryckte på bromsen (har kört en sådan bil, mycket irriterande, den skuttade när man släppte bromsen långsamt) vilket de snabbt tog bort för att spara lådan... Inga oljebyten, där har vi nog förklaringen till Volvos problem med drivlinorna. Det var också problem med just dessa tidiga Aisin-låder som jag syftade på några meddelanden upp, det var både delar som var klena och omprogrammering som behövdes.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #52
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Enligt Saabs serviceanvisningar är det oljebyte i automaterna (*) var 10k mil för den 4-stegade resp 11k-15k mil för den 5-stegade (notera att Saabs serviceplaner slutar vid 25-30K mil, sedan får man improvisera).

    I Saabs fall så verkar automatlådorna hålla minst lika bra som de manuella, men om en automatlåda håller i en specifik bil beror på installationen. Det finns bilar där automatlådorna rasar i parti och minut för att man underdimensionerat - en automatlåda har ofta ett relativt liten marginal mellan problemfri-effekt och garanterat-ras-effekt, vilket också betyder att trim på en bil med automatlåda kräver att man vet precis vad man pysslar med för att det ska hålla.

    Så naturligtvis har automatlådeoljan bytts på service ett antal gånger.

    ---

    (*) Av någon obegriplig anledning saknas helt servicepunkter för växellådorna i Saab Original Service med 2k mil för MY2004 och MY2005. Verkar finnas i de flesta övriga, som den med 3k-intervall för samma årsmodeller (och vilken borde vara den normala i Sverige, det är den normal Long Life-servicen. Alla som är förtrogna med Automatlådor måste dock rimligen inse att automatlådeolja till sin natur sakta förbrukas och leta efter serviceintervall, oavsett om detta står i någon service-plan, Saabs eller någon annans.)



    Jag hittade en tråd om det, det är samma 5-växlade Aisin-låda som Saab haft problem med, men Volvo började (1 år?) tidigare med dem, och har haft samma problem. I Volvos fall så hade man också en auto-urkoppling av drivningen när man tryckte på bromsen (har kört en sådan bil, mycket irriterande, den skuttade när man släppte bromsen långsamt) vilket de snabbt tog bort för att spara lådan... Inga oljebyten, där har vi nog förklaringen till Volvos problem med drivlinorna. Det var också problem med just dessa tidiga Aisin-låder som jag syftade på några meddelanden upp, det var både delar som var klena och omprogrammering som behövdes.
    Automatlådorna håller en bra bit bättre i min tolkning, dessutom klarar de av rätt mycket vrid genemot den manuella

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #53
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Betänk att både Volvo och SAAB då det begav sig valde A/W-automater i stället för någon låda från Ford/GM.
    Det fanns en anledning...

    Volvo fick dock problem med att hitta en tillräckligt kort låda för gamla S80T6
    som skulle ha motorn på tvären.

    GM hade en låda men var ovilliga:

    "Den kommer inte att hålla för vridmomentet".

    Volvo svarade att:

    "Det fixar vi i mjukvaran".

    Det gjorde Volvo i n t e och det byttes en stor mängd lådor på garanti.
    Ibland tom. utan att kunderna visste det i samband med en service...

    A/W ansågs då det begav sig vara de bästa automatlådorna som såldes till OEM-kunder.

    Av övriga var/är det bara Mercedes som byggde och fortfarande bygger sina automatlådor
    själva. Däremot satsar mercedes överhuvudtaget inget på att på något sätt förfina sina manuella lådor
    (som bara går att beställa till de mindre modellerna) då man trycker
    hårt på att "Mercedes skall köras med automat".
    Beställer en kund en MB med manuell
    låda får denne "skylla sig själv"...

    Jag minns första gången jag kom i kontakt med en SAAB med automat.
    Hade nys på en OG9-5 fd. intern bil från SAABfabriken nu inkommen
    till Ana Thn som var ganska så fullsmetad. Dock var det automat och jag tvekade.
    Men skinn, taklucka, träpanel, AS3 mm
    smällde högt så jag tog turen upp från Göteborg.

    Efter att jag kört ut från Ana och ut på stora vägen hade jag bestämt mig.
    ett par hundra meter räckte.

    För några år sedan skrevs det om att antalet nyregistrerade
    automatlådebilar nu var > 50% av alla som registrerades och det lär
    inte ha ändrats. Bekanta som åkt med och som haft manuellt växlade bilar
    har vid nästa bilbyte samtliga gått över till automater...

    Är den tilltänkta bilen försedd med automatlåda och oljan är röd och fin
    och inte luktar bränt samt lådan växlar mjukt och fint samt har
    fått sina oljebyten enligt serviceföreskrifterna är nog växellådan det minsta
    man behöver oroa sig för.

    1 användare gillar detta inlägg


    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  14. #54
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 938
    Medlem#
    12120
    Det värsta med automater (förutom den personliga preferensen att det är aptrist att köra) är ju dock att en automatlåda som fungerar perfekt när du köper den, kan rasa totalt efter en vecka, en manuell låda
    som känns bra och låter bra vid provkörning rasar sällan sådär oförhappandes utan förvarning som automater tenderar att göra.

    Det är dessa två anledningar som jag helt ignorerar annonser på bilar med automatlåda.

    Citat Ursprungligen postat av Uky Visa inlägg
    För några år sedan skrevs det om att antalet nyregistrerade
    automatlådebilar nu var > 50% av alla som registrerades och det lär
    inte ha ändrats.

    ..Fast man "glömde" ju att alla hybrider och elbilar "råkade" räknas som automat, det gjorde även bilar med robotlåda - även sådana som bara kan växlas manuellt. Dessutom "glömde" man att det finns bilar där du inte kan välja riktig manuell låda.

    Räknar man bara bilar där kunden faktiskt har ett *val* så är tydligen manuell låda fortfarande i tydlig majoritet.

    Bekanta som åkt med och som haft manuellt växlade bilar
    har vid nästa bilbyte samtliga gått över till automater...
    Jag har rätt många bekanta som köpt ny (beg) bil utan att bry sej om vad den har för låda (eller ens reflekterat över det) , råkat köpa automat och sedan med eftertryckt sagt att det var den SISTA automatlådan dom hade i sin ägo. ..I vissa fall dock efter att dom fått problem med lådan, i ett fall så dyrt att bilen var bara att skrota.

    Däremot är det klart att folk som är helt ointresserade av bilar och bara ska ta sig från A till B ofta gillar automatlådor.

    Är den tilltänkta bilen försedd med automatlåda och oljan är röd och fin
    och inte luktar bränt samt lådan växlar mjukt och fint samt har
    fått sina oljebyten enligt serviceföreskrifterna är nog växellådan det minsta
    man behöver oroa sig för.
    ..Eller så bytte förra ägaren olja dagen innan för att dölja problemen, inte helt ovanligt.. det står väl i bilskojarens lärobok kapitel 1.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  15. #55
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Det värsta med automater (förutom den personliga preferensen att det är aptrist att köra) är ju dock att en automatlåda som fungerar perfekt när du köper den, kan rasa totalt efter en vecka, en manuell låda som känns bra och låter bra vid provkörning rasar sällan sådär oförhappandes utan förvarning som automater tenderar att göra.
    Jag skulle säga att beroende på bilmodell kan det säkert vara så att på vissa bilar är den manuella lådan mer tillförlitlig än automaten, medan det i andra fall är tvärtom. När det gäller Saab 9-5 är totalras på automaterna utan förvarning direkt ovanligt. Sedan är det i.o.f.s. så att det är få verkstäder som kan reparera automatlådor, vilket gör att verkstaden kan döma ut en växellåda som totalras när det egentligen är ett enkelt fel.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #56
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    På den tiden jag körde OG900, 9000 och GM900 var man tvungen att lägga in en av "fram"växlarna
    först och därefter försöka få in R om man skulle backa eller stänga av och dra ur nyckeln...

    Det blev till slut en ryggradsreflex. Gick aldrig att få rätsida på.

    Är inne på den 7:e bilen med automatlåda varav 3st av dom tidigare har varit SAAB OG9-5.

    Aldrig haft något mankemang med en A/W-låda i SAAB. Alla 9-5'orna fick göra resan
    Onsala - Barcelona t/r ett flertal gånger så att dom fick "varva ur" ner igenom.

    De förra ägarna har iofs alltid varit bilfirmor som sålt med orginalservicebok + garanti
    och inte en bilfirma på en grusplan eller någon privatsäljare.

    Med tanke på dagens bilar är det väl snarare
    kamkedjor man behöver oroa sig för. Det och de 3000 milen mellan servicetillfällena.

    Men det finns ett skäl till varför man kan fundera två gånger inför en automatlåda
    och det är specifikt när det gäller i alla fall rad-fyran i OG9-5:

    Man rationaliserade och konstruerade om denna till en "lågfriktionsmotor"
    genom att reducera de roterande delarnas vikt. På köpet fick motorn en "nervös"
    gång, vilket tvingade SAAB att hänga på ett större svänghjul. Detta fick man inte
    plats med på automatlådebilarna vilket är en av anledningarna till att dessa
    blev kända för att kunna käka kamkedjor då varvtalet varierar under ett varv.
    Kedjan mikro- sträcks och slackas och slits hårdare än i en manuellt växlad bil.

    Så om jag idag skulle leta efter en äldre OG9-5 (eller OG9-3 om den någonsin
    fick lågfriktionsmotorn) skulle jag nog
    också fundera på om automat vore det bästa valet, men inte för automatens
    skull, utan för motorns.

    2 användare gillar detta inlägg


    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  17. #57
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Uky Visa inlägg
    Man rationaliserade och konstruerade om denna till en "lågfriktionsmotor"
    genom att reducera de roterande delarnas vikt. På köpet fick motorn en "nervös"
    gång, vilket tvingade SAAB att hänga på ett större svänghjul. Detta fick man inte
    plats med på automatlådebilarna vilket är en av anledningarna till att dessa
    blev kända för att kunna käka kamkedjor då varvtalet varierar under ett varv.
    Kedjan mikro- sträcks och slackas och slits hårdare än i en manuellt växlad bil.
    Intressant teori, men å andra sidan höll första kamkedjan 29000 mil på min automatbil, och den andra på 28000 mil. Vi mätte den andra kedjan, vid 24000 mil låg kamkedjespännaren på 14 mm. Så problemet är nog inte särsklt allvarligt, om det nu verkligen är ett.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Vem får dra mest?
    Av bollman i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 21:46
  2. Mest körglädje för 15.000:-
    Av MicEE i forum Allmänt
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2012-10-22, 20:52
  3. Mest kommenterat
    Av micke.a i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-08-02, 21:36
  4. Effekt siffror från nurdic uhr pålitliga?
    Av koffsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 162
    Senaste inlägg: 2006-03-20, 14:22
  5. SAABen är död! Länge leve SAABen!!!
    Av The Duke i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-05, 22:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •