Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Bakljus ena sidan ur funktion NG9-3 SC -06

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -

    Bakljus ena sidan ur funktion NG9-3 SC -06

    Hej!
    Mitt bakljus har efter en tid med lite flimmrande och glapp lagt av på min Saab 9-3 SC. Det började med att det flimrade/blinkade under några veckor för att sedan nu lägga av helt. Bromsljuset funkar dock som det ska så dioderna verkar ju vara hela? Har även mätt strömmen till stift nr.6 som ska vara den som går till bakljuset och där finns det ström.

    Vad kan det vara som orsarkar detta fel?
    Senast redigerat av samme9 den 2018-04-05 klockan 14:05.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    Bakljuset på en av sidorna?

    Gissar på diodsatsen. Händer ibland på 9-3SC.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Låter som diodsatsen som Hyvens skriver. Mitt högra bakljus lade av, fast hos mig lyste inte ens bromsljuset, däremot dioderna på "sidan", längst ner.
    Bytte diodsats så var allt frid och fröjd (förutom att jag först fick två felaktigt lödda diodbryggor som lyste "broms" hela tiden, tills jag köpte Hella original och allt var i sin ordning igen).
    Ny diodsats kostar ca 1000 kr.
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Bakljuset på en av sidorna?

    Gissar på diodsatsen. Händer ibland på 9-3SC.
    Citat Ursprungligen postat av Hej Visa inlägg
    Låter som diodsatsen som Hyvens skriver. Mitt högra bakljus lade av, fast hos mig lyste inte ens bromsljuset, däremot dioderna på "sidan", längst ner.
    Bytte diodsats så var allt frid och fröjd (förutom att jag först fick två felaktigt lödda diodbryggor som lyste "broms" hela tiden, tills jag köpte Hella original och allt var i sin ordning igen).
    Ny diodsats kostar ca 1000 kr.
    Ja är bara vänstersidan som krånglar. Funderade också på dioderna men om de är trasiga så borde väll inte bromsljuset fungera?

  5. #5
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 864
    Medlem#
    4458
    Nej, inte om det är själva dioderna. Men det kan ju vara något annat i diodbryggan som ger sig.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #6
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av samme9 Visa inlägg
    - Funderade också på dioderna men om de är trasiga så borde väll inte bromsljuset fungera?
    Dette er et godt poeng og riktig tenkt, og forklaringen til at kun baklyset har fallt ut ligger i at det er en elektonikkmodul i lykta som styrer ut hhv. bak-/bremselys.

    Denne modulen får inn melding (styresignal) om hvilket lys som skal tennes; på pinne #6 i kontakten for baklys og #1 for bremselys. Disse signalene må da gå på separate printbaner inn til elektronikkmodulen og jeg mener at er større sannsynlighet for at det er kontakfeil på den til baklyset, heller enn i selve modulen. Ut fra denne er jo spenningen felles for bak-/bremselys.

    Så det er kanskje en tanke å gjennomføre en kontroll for påvisning av mulig kontakfeil i kontakten eller på printbanen fra pinne #6 i denne inn til (eller rundt) modulen, med tanke på irr/korrosjon eller dårlig lodding(er).
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Dette er et godt poeng og riktig tenkt, og forklaringen til at kun baklyset har fallt ut ligger i at det er en elektonikkmodul i lykta som styrer ut hhv. bak-/bremselys.

    Denne modulen får inn melding (styresignal) om hvilket lys som skal tennes; på pinne #6 i kontakten for baklys og #1 for bremselys. Disse signalene må da gå på separate printbaner inn til elektronikkmodulen og jeg mener at er større sannsynlighet for at det er kontakfeil på den til baklyset, heller enn i selve modulen. Ut fra denne er jo spenningen felles for bak-/bremselys.

    Så det er kanskje en tanke å gjennomføre en kontroll for påvisning av mulig kontakfeil i kontakten eller på printbanen fra pinne #6 i denne inn til (eller rundt) modulen, med tanke på irr/korrosjon eller dårlig lodding(er).
    Tack för ett bra svar! Hur gör jag för att kontrolera elektronikmodulen i lyktan? Är det bara att skruva loss och ta bort lyktan eller måste man öppna upp själva lyktan? Och sitter modulen där kontakten sätts i lyktan?

  8. #8
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Du må ut med lykta, der selve diodeenheten er montert som et separat "reparasjonssett". Om elektronikkmodulen sitter på denne eller ved kontakten vet jeg ikke, da jeg selv (ennå ikke ) har hatt ute lykta.

    Reparasjonssettet for venstre side har forøvrig OEM P/N 12774406: https://portal.orio.com/webapp/wcs/s...&storeId=11901.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Du må ut med lykta, der selve diodeenheten er montert som et separat "reparasjonssett". Om elektronikkmodulen sitter på denne eller ved kontakten vet jeg ikke, da jeg selv (ennå ikke ) har hatt ute lykta.

    Reparasjonssettet for venstre side har forøvrig OEM P/N 12774406: https://portal.orio.com/webapp/wcs/s...&storeId=11901.
    Okej då skruvar jag ur lyktan och undersöker hur det ser ut helt enkelt. Tack för hjälpen!

  10. #10
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Det kan bli interessant å se hva du finner ut. Lykke til
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    Plockade loss lyktan nu på förmiddagen och efter att ha rengjort all kontakter och lödpunkter så fungerar lyktan som den ska. Så nu går jag vidare till nästa problem!
    Tog några bilder ifall det kan vara till hjälp för någon annan.
    IMG_7076.jpg

    IMG_7079.jpg

    2 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Bakljus ur funktion NG900
    Av picks2 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-08-20, 22:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •