Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Köra enbart startmotorn NG9-5

  1. #1
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    339
    Medlem#
    7502

    Köra enbart startmotorn NG9-5

    Jag skulle vilja dra runt motorn enbart på startmotorn på min ng9-5 (turbo4 biopower) för att skicka runt olja i alla kanaler och slangar före riktig start. Någon som vet om man kan göra detta på de här moderna påhitten med startknapp och grejjer? Utan servicedator och sånt, bara på hemma på uppfarten.

    Är osäker på vad bilen hittar på om jag som vanligt bara kopplar ur tändning och soppa och trycker på knappen... Fortsätter den bara försöka starta tills batteriet tar slut då eller?

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Nja, det finns ju en begränsning i hur länge den kör startmotorn, tror inte den kör mer än 30 sekunder för att spara alla ingående delar.

  3. #3
    Sugmotor Lars_Bs avatar
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    58
    Medlem#
    9137
    Har på T7 plockat ur tändstiften och satt dem i tändkassetten, jordat med startkabel. Sen kört startmotorn till olja kommit fram. Kanske inte funkar på ng9-5. Fast det har jag bara gjort vid ny bygge av motor.
    Saab 9-5 2.3t -07 Biopower
    Saab 9-5 Aero -00/ såld
    "Give me Swedes, snuff and whiskey, and I'll build a railroad through hell."
    James J. Hill 1838 - 1916

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Är väl inte svårare än att montera en kabel med ringkabelsko på startmotorns solenoid. Lägg andra änden på batteriets pluspol så länge du vill att motorn ska snurra.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    339
    Medlem#
    7502
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Nja, det finns ju en begränsning i hur länge den kör startmotorn, tror inte den kör mer än 30 sekunder för att spara alla ingående delar.
    Ja jag förutsätter att det finns någon failsafe, men lite bättre kontroll hade varit bra.

    Citat Ursprungligen postat av Lars_B Visa inlägg
    Har på T7 plockat ur tändstiften och satt dem i tändkassetten, jordat med startkabel. Sen kört startmotorn till olja kommit fram. Kanske inte funkar på ng9-5. Fast det har jag bara gjort vid ny bygge av motor.
    Mjo har också gjort så på tidigare modeller, men eftersom man normalt bara trycker på knappen så drar startern tills motorn är igång så saknar jag kontrollen man får med startnyckeln.

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Är väl inte svårare än att montera en kabel med ringkabelsko på startmotorns solenoid. Lägg andra änden på batteriets pluspol så länge du vill att motorn ska snurra.
    Det kanske är det enklaste alternativet. Motorstyrningen ska väl inte få allt för mycket spel av att det snurrar när det inte borde?

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Den kan ju försöka starta, så att plocka ur tändspolar och stift råder ju bot på det. Och det går fortare att få upp oljetrycket.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    339
    Medlem#
    7502
    Tänkte uppdatera med hur jag gjorde om någon i framtiden söker efter samma info, även om det inte är något avancerat egentligen. Jag är bekväm av mig, så att slippa krypa under bilen är ett plus, vilket vägdes in i planeringen.

    Detta steget är mest troligt overkill, men för min egen sinnesfrids skull ryckte jag säkringarna för kraftmatning till bränslepumpsstyrningen (#67 20A) och tändspolarna (#9 15A). Båda finnes i säkringsdosan brevid batteriet.

    För att köra startmotorn tog jag bort reläet som driver startsolenoiden, (#2) även detta i säkringsdosan brevid batteriet, och kopplade en sladd mellan pinne 30 och 87. Detta motsvarar kontakterna ner-vänster och upp-höger om man står vid förarsidan. För att göra det extra bekvämt för mig hade jag dessutom kopplat in en knapp på denna sladden så jag hade andra handen fri.

Liknande ämnen

  1. Originalstereo med enbart cd 9-5og
    Av Taxweiler i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-02-16, 23:11
  2. Rattnavet på NG9-3. Är det enbart dem som har det?
    Av daspunner i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-01-20, 12:36
  3. Enbart GLT på 9000 Aero -93
    Av Mathias_81 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-19, 22:17
  4. SS, hur köra bilen på startmotorn utan att den ska starta
    Av tjohopp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-01-06, 23:50
  5. Enbart grundladd 900 aero
    Av Pershav i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-03-16, 20:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •