Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Köpa nya bromsskivor + belägg bak Saab 9-5 2003

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -

    Köpa nya bromsskivor + belägg bak Saab 9-5 2003

    Hej.
    Jag tänkte beställa nya bromsar från Tysland p.g.a. det lägre priset.
    Dock finns det en del oklarheter och det finns mycket att välja på.

    Det är bak-bromsarna och bilen går som 2:a bil, max 1000 mil per år.
    Kan ni rekommendera tillverkare, eller ännu hellre produktlänk till nåt prisvärt?
    Är det värt att köpa t.ex. Bosch eller duger "Bölk" till en bil som rullar så pass lite? Vilka erfarenheter har ni?

    Jag tittade på t.ex. http://www.mister-auto.se/sv/bromssk...l?KTypeNr=9648
    men det framgår inte till vilka chassinr dom passar till. Samma sak gäller med bromsbeläggen från samma tillverkare.

    På vissa av produkterna står det chassi nr "från X3025752" respektive "till X3025751" men på vissa saknas dessa.
    Jag ska ha den senare modellen, dvs "från X3025752".

    PS. är det något mer man brukar behöva (utöver breakcleaner och kopparpasta) som kan vara bra att beställa på en gång?

  2. #2
    Hur kommer det sig att det är så fruktansvärt billigt i Tyskland på den hemsidan du skickade där? Är det deras motsvarighet på Biltema? Blev sugen själv på att beställa hem 4 skivor till bilen.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Köper själv ifrån getech och dem har alltid levererat kanon produkter och service.

    https://www.getech.se/sv/bromssats-o...sats-7630.html

  4. #4
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Min erfarenhet att det största problemet med att beställa från Tyskland, är svårnavigerade hemsidor och risken med problem vid ev reklamationer.

    Det förstnämnda innebär att man måste vara ordentligt påläst innan man lägger en order så man vet att man valt rätt del. Ofta finns det flera korrekta alternativ, men de kan vara märkta på olika vis och det kan vara svårt att översätta olika termer för att kunna jämföra delar.

    På den andra punkten har jag både bra och dålig erfarenhet. Jag lyckades få en dubbelbeställning en gång, troligen pga kraschande hemsida. Jag fick till slut skicka tillbaka det andra paketet och behövde inte betala någonting. Men vägen dit var krånglig minst sagt. Deras kundservicekorrespondens via mail var omväxlande på knagglig "google-svenska" (jag vet inte om de faktiskt har svensktalande personal) och ömsom på engelska. Jag har inga problem att kommunicera på engelska, så jag körde på det för tydlighetens skull, men ändå kunde jag får mailsvar på samma knaggliga svenska! Tror jag fick ett förvirrat samtal på bruten svenska också...

    Saab-delar har jag uteslutande köpt i Sverige dock, ibland får man jämföra olika firmors priser och servicenivå och välja vad man vill betala för. Nu har jag bara kollat lite snabbt, men vad jag kan se ligger "mister-auto" bara tio kronor under speedparts pris. Men det finns säkert fler leverantörer att jämföra. Oavsett är det ganska billigt redan...
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    Jag har läst lite artiklar om det och det verkar som att det är kartell situation hos de svenska reservdelskedjorna..

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av MuLLvaD3n Visa inlägg
    Hur kommer det sig att det är så fruktansvärt billigt i Tyskland på den hemsidan du skickade där? Är det deras motsvarighet på Biltema? Blev sugen själv på att beställa hem 4 skivor till bilen.
    Jag har läst lite artiklar om det och det verkar som att det är kartell situation hos de svenska reservdelskedjorna

  6. #6
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    Länkar till artiklarna?
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av gnodan Visa inlägg
    Köper själv ifrån getech och dem har alltid levererat kanon produkter och service.

    https://www.getech.se/sv/bromssats-o...sats-7630.html
    Ok.. gillar dock inge riktigt formuleringen på produktsidan "Bromssatsen passar för normala körförhållanden, vanliga inbromsningar."..
    Hehe vad innebär det egentligen?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Länkar till artiklarna?
    T.ex.
    http://teknikensvarld.se/svenska-rovarpriser-och-tyska-lagpriser-pa-reservdelar-till-bilen-118338/
    Dock ska jag förtydliga mig lite att det är min personliga teori ang. Kartellverksamheten efter att jag läst artikeln. Läser man dock kommentarerna så är fler inne på samma spår..

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Kartellbildning är det nog inte, det är däremot värdeprissättning och en marknad med bristande konkurrens. Mekonomen är ofta piratdelar till originalpris.

    Det är en hel del tekniska delar som man kan köpa väsentligt billigare i framför allt Tyskland än här hemma, jag har köpt en hel del elmaterial (Devi) därifrån till ungefär 1/3-del av svenska priser. Med svenska E-nummer på och gällande garantier (kontrollerat med tillverkaren) då de installerats av svensk behörig elektriker. Och det beror i det fallet på att tillverkaren har olika grossistpris på produkterna i de olika länderna.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745
    Om du kör så pass lite så är risken stor att dom hinner rosta upp innan du nött ut skivorna.
    Rengör allt så inget kärvar samt bromsa hårt lite då och då för att hålla skivorna i bra skick.
    Om jag köpte med snålbudget så skulle jag försöka få tag på billiga skivor men med ate belägg.
    Det billigaste jag köpt till någon bil är mintex från England.
    Ska du vara helt säker på att du får rätt modell så skruva lös ett hjul och mät både skiva och storlek på belägg.

  10. #10
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Kollat på www.carpart1.se ?

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    Det blev till slut skivor och belägg från Biltema.
    En följdfråga dock; är det normalt att beläggen ligger an aningen aningen när man precis bytt skivorna och beläggen?
    Med bakaxeln upplyft kan jag lätt rotera hjulen för hand men känner att beläggen touchar lite.
    På en körning på ca 8 km med bara några få klena imbromsningar blir bakskivorna lite varma.
    Man kan lägga finget på skivorna men det är för varmt att hålla kvar fingret mer än någon sekund.
    Jämför man man frambromsarna så är dom svalare.
    Båda skivorna bak är lika varma, så det känns inte som att något av oken skulle strula..

Liknande ämnen

  1. Nya Handbroms backar saab 9-5
    Av Helan i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-03-25, 22:22
  2. Rost på bromsskivor (nya belägg)
    Av maaaakn i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2016-08-25, 19:17
  3. Bättre bromsskivor+belägg till en Saab 9-3 SS Aero -05
    Av Rocco_Aero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-08-28, 23:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •