Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Oljud från baslåda 9-3 SC -06

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -

    Oljud från baslåda 9-3 SC -06

    Tjeena
    Jag har en 9-3 2006 sc aero med SAABs prestige 300 ljudsystem.
    Mitt problem; baslådan bak vid reservdäcket har börjat att dunka på utan kontroll. Allt från lite till mycket, med eller utan musik.
    Någon som haft samma problem eller vet hur jag kan lösa mitt?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Citat Ursprungligen postat av masteroops Visa inlägg
    Tjeena
    Jag har en 9-3 2006 sc aero med SAABs prestige 300 ljudsystem.
    Mitt problem; baslådan bak vid reservdäcket har börjat att dunka på utan kontroll. Allt från lite till mycket, med eller utan musik.
    Någon som haft samma problem eller vet hur jag kan lösa mitt?
    Kolla så du inte fått fukt i slutsteget, sitter till höger längst bak.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    När jag kikade såg jag lite rost utvändigt, då framförallt undertill. Har du annars något tips på vad jag ska leta efter (hur jag ser om fukt har tränkt in?)

    Jag ringde för ett tag tillbaka till en billjudfirma. De tyckte från min förklaring av problemet att det lät som att något var fel med jordningen. Har detta möjligtvis med slutsteget att göra?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Citat Ursprungligen postat av masteroops Visa inlägg
    När jag kikade såg jag lite rost utvändigt, då framförallt undertill. Har du annars något tips på vad jag ska leta efter (hur jag ser om fukt har tränkt in?)

    Jag ringde för ett tag tillbaka till en billjudfirma. De tyckte från min förklaring av problemet att det lät som att något var fel med jordningen. Har detta möjligtvis med slutsteget att göra?
    I dessa bilar så är alla enheter koppla i serie med varande genom en fiberoptisk loop.
    Om denna loop får ett avbrott så går inte stereon igång eller så slår den av och hela tiden vid glapp.
    Skulle det finnas ett jordfel så tycker jag att du skulle få avbrott i denna fiberslinga.
    Om du har lyckats med att få lös slutsteget, så är locket i stort sett löst på ovansidan.
    Kolla i min projekttråd där finns bilder på ett vattenskadat samt ett i bra skick.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...6-Vattenskadad

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Skulle det fungera om man kopplar ihop de två optiska kablarna med varandra för att då få en kontinuerlig loop?

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Ja, du kan ta bort det bakre slutsteget och göra en loop.
    Det är hyfsat noggrant med vinkeln på fibern.
    Bryt inte för mycket i fibern.
    Om det bara är basen du vill få bort så räcker det med att slita ut kabeln till högtalaren.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Jag vill dock inte koppla bort basen utan fixa den. Jag har kikat på slutsteget och ser på det jag förstår att det ser lite ärgat ut men vet inte mer än så. Finns det något en novis kan göra för att lösa problemet?

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Citat Ursprungligen postat av masteroops Visa inlägg
    Jag vill dock inte koppla bort basen utan fixa den. Jag har kikat på slutsteget och ser på det jag förstår att det ser lite ärgat ut men vet inte mer än så. Finns det något en novis kan göra för att lösa problemet?
    Om du tar lös slutsteget och öppnar locket samt sprayar med elektronikrengöring där du kan komma åt, därefter borstar med en liten pensel samt torkning så eventuellt kan det bli bra.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Okej, tack för tipset. Jag skall pröva detta och återkommer sedan med svar hur det gick.

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 127
    Min första tanke med avseende på rubriken var: byt musik
    Men, det är säkert slutsteget och tyvärr är det väl så att om det blivit fuktskadat så brinner ofta någon komponent upp så man får byta steget.

Liknande ämnen

  1. Original baslåda i 9-5 2006 kombi med premiumsystemet
    Av Freddan113 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2016-04-27, 08:27
  2. Drivaxel till NG9-3 B284
    Av mrpg99 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-11-23, 17:41
  3. Baslåda "org" 9-3 2006, fanns det? Cab/5dr
    Av Weggen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-05-25, 23:03
  4. GULSAAB inför 2006 *Projekt 2006 avslutat*
    Av GULSAAB i forum Projekt
    Svar: 172
    Senaste inlägg: 2008-02-13, 19:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •