Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Beslutsångest Saab 900i i Tyskland

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -

    Beslutsångest Saab 900i i Tyskland

    Hej!

    Det här är mitt första inlägg här efter att tidigare endast ha läst och tacksamt tagit del av alla kunskap här på forumet.

    Jag är en saabentusiastisk svensk som bor i Tyskland och var precis och provkörde en antracitgrå Saab 900i här nere. Nu sitter jag på tåget hem och med både lust att slå till och tvivel och tänkte höra om någon har kanske har en åsikt.

    Det handlar alltså om en Saab 900i, från 1990, tredörrars och med taklucka. Karrosseriet var i förvånansvärt bra skick, i princip ingen rost alls. Men bilen har gått 29 000 mil, vilket inte är ovanligt när man letar Saab 900 här nere. Rent optiskt var den alltså väldigt fin, även invändigt och innertaket var fixat.

    När jag provkörde den gick den också väldigt bra, det visslade lite i början, vilket jag antar var från remmarna och det hade säljaren (privatperson) nya som han skulle sätt dit. Kändes pigg och bra i motorn, kanske lite hård eller hur jag ska beskriva det.
    Vaxellådan var lite mjuk som de ju gärna är på 900, men inga problem att få i växlarna och heller ingen känsla av att de hoppade ur.

    Det som oroade mig mest var när jag gjorde en u-sväng och bilen hoppade en del vid fullt påslag. Jag körde en runda till och tyckte då också höra ett litet vinande i ratten när jag vred på fullt.

    Kan det vara drivknuten som är dålig, eller något allvarligare? Annars låg den bra på vägen.

    Han ville ha 3500 Euro för den, var beredd att gå ned till 3300. Det ska sägas att saabar ofta är betydligt dyrare har nere jämfört med i Sverige och det måste anses som ett lågt pris.

    Det som får mig att tvivla är det många milen och att det är något med hela hjulupphängningen som spökar, annars var det verkligen superfin. Eller är problemet vid skärp u-sväng något som är bekannt eller enkelt att fixa?

    Jag försökte plåta under för att se hur det ser ut, försöker ladda upp bilden här och även en video när motorn går.

    Tack för all input och hjälp!

    Glad påsk

    /Carl

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Har laddat upp bilderna och videos på min dropbox på den här länken: https://www.dropbox.com/sh/7fchkswho...FfWB0Czza?dl=0

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Det är ett mekaniskt missljud som jag inte kan identifiera. Det är väldigt länge sedan jag hade 900i men så lät den inte. Snygg färg. Går det inte att hitta en 900 Aero i vettigt skick så att du får skinnklädseln som lyfter bilen en hel del enligt min uppfattning.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Tack för snabb input. En Aero med skinn vore ju trevligt, men kostar lite mer :-)

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Ska kanske säga ocksa att bilen var besiktad mars 2017 och har alltså nästa besiktning mars 2019.
    Enda anmärkning på senaste besiktningsprotokollet var att kylarvätskan var lite låg, när jag kollade den nu var den bra.

    Motorn hade fått en genomgång med nya kablar nyligen eftersom en mårdhund hade krupit in och knaprat på dem, ett ganska vanligt problem här nere i Tyskland

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    963
    Citat Ursprungligen postat av norragryta Visa inlägg

    Det som oroade mig mest var när jag gjorde en u-sväng och bilen hoppade en del vid fullt påslag. Jag körde en runda till och tyckte då också höra ett litet vinande i ratten när jag vred på fullt.

    Kan det vara drivknuten som är dålig, eller något allvarligare? Annars låg den bra på vägen.


    /Carl
    har ett minne av dem kunde bli lite hoppiga nästan hasande över framhjulen vid fullt rattutslag om man har lite för mycket toe in, hur ser däckens utsidor ut?
    drivknutar som är dåliga brukar knacka/knattra vid fulla hjulutslag och lite gaspådrag.

    undrar lite över bild 4
    känns som om vakuumslangarna inte sitter rätt, framför allt på den främre anslutningen.
    ser inte heller var vevhusventilationen tar vägen.
    kan ju bli ett pysande vinande ljud från sådana slangar som inte är kopplade.

    för övrigt så ser ju bilen ut att vara i ett gott skick, var i tyskland är det?

    larslars
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Hej larslars,

    Däcken var ganska slitna, så hade helt klart räknat in ett köp nya däck som tillägg i priset. Kanske alltså var det som spökade.

    Tack för kommentaren om bild 4, jag har själv tyvärr ganska dålig koll på motorer, därför jag postade här, så om något är felkopplad där är det så klart inte bra, men borde ju vara något som går att ordna för en inge alltför stor peng.

    Bilen var nere i Stuttgart, jag bor uppe i Hamburg, alltså andra sidan av landet, men tyckte den verkade så intressant att jag tog tåget ned idag för att kolla på den och är på väg hem nu.

    Tacksam för alla synpunkter, i Sverige kostar de ofta mindre, men är ändå lite lockad av att köpa här då jag bor i Tyskland och redan har importerat den 9-3 jag har nu och det var en del jobb med alla papper.

  8. #8
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Verkar vara en vettig bil,

  9. #9
    Bilen är årsm 1991. Motorn låter lite märkligt. Frånsett kosmetiskt behov (stötfångare, lister) verkar den fin.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Tack för svar, efter att ha sovit på det en natt tror jag att jag letar vidare efter en annan och främst i Sverige där det ju finns fler.

    Så lutar åt att säga nej. De många milen behöver ju inte vara så dåligt, men att motorn låter lite märkligt gör mig orolig. Check engine lampan lyste så klart också, men det kan väl vara i princip vad som helst.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Hej igen,
    Ska bara säga att jag tackade nej till att köpa bilen och tack för snabba svar och synpunkter.

    Jakten går vidare...

  12. #12
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Inte för att ställa till det i skallen för dig, men en fungerande motor borde vara lättare att få tag på (och frakta/importera) än en fräsch OG 900 för rimliga pengar i Tyskland...?
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Det har du helt rätt i, tänkte faktiskt inte ens på den möjligheten. Men, men får leta vidare och ska kolla mest i Sverige.

Liknande ämnen

  1. 18 årig SAAB-frälst funderar över bilköp. Vilken beslutsångest...
    Av zipper63 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2016-03-23, 19:18
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-07-12, 18:50
  3. SAAB ska byggas i Tyskland
    Av sfeer i forum Allmänt
    Svar: 97
    Senaste inlägg: 2005-03-08, 16:23
  4. Saab racing i tyskland (fra stcn)
    Av kristian f i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-01-26, 16:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •