Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Problem med Hastighetsignalen T5 på min 99Glt

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    975

    Problem med Hastighetsignalen T5 på min 99Glt

    Hej!

    Jag har ett problem som har följt mig nu i ca 2år, Jag har ibland tröttnat på att felsöka och kört runt med Glt på bilen!

    Bilen är en 99gl -84 som jag har bytt motor i till en og900 T16,
    Något år efter typning av motor ihop med bil så bestämde jag mig för att montera T5 på bilen, Hela kittet till Trionic 5 togs från en Ng900-96
    Monteringen va simpel och jag monterar allt enligt diverse el-scheman och dylik, Bilen starta och gick fint! MEN Jag får bara grundladd på den,
    Monterat og900 mätare i den för att få ut signalen för hastighet till boxen, Allt är inkopplat och kollat säkert 15ggr nu, Men jag går bara grundladd!

    Det sitter en T7 magnetventil inkopplad! Lödd box och jag får ett lättare klickande i ventilen när jag slår på tändningen!

    Läst igenom T5 dokumentet flera gånger, Kollat anslutningarna till boxen som har med hastighetssignalen att göra, Mätaren och jordad osv!

    MEN! Så kom jag och tänka på en sak!
    Ang mätaren som ska ge signalen till boxen, Det finns tydligen 2 sorter?
    En mätare med kontakt med "Platt" kontakt med 3 stift (- P +) och en kontakt med hallgivare (Som en liten vinge på kontakten)

    Då är min fråga! Måste jag ha den kontakten med Hallgivare i?

    Tack på förhand!

    Eldar upp skiten snart!!!!

  2. #2
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 725
    Medlem#
    6850
    Jag har luskat lite i detta ang mitt bygge, det ska gå att loopa rpm signalen till hastighetssignalen i handsken och ställa in rätt värde i T5 så lurar du Trionic att den får hastighetssignal dvs du kör ej på GLT längre

    Egentligen så enkelt som en brygga mellan två stift och någon som kan programmera

    Ang hastighetsmätaren skall där vara + - och den nya signalen som T5 kan förstå.
    Så du kopplar hastighetsgivaren upp till instrumentet och sen gör den om till rätt signal.
    Men trionic måste ev veta hur många pulser per varv din hastighetsgivare ger.
    Om jag fattar allt rätt.
    Vilken mätare av dom du menar vet jag ej

    Största skillnaden mellan att köra med riktig hastighetssignal och Loopad signal är väl
    Bara den att du kan ha momentbegränsning med den riktiga signalen!

    Så ge inte upp, lösningen är nära
    Senast redigerat av Purex den 2018-03-31 klockan 16:40.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  3. #3
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 675
    Medlem#
    7660
    Kollat med T5-suite om den anger hastighet? Är programvaran ursprunligen från NG900 har du fel antal pulser/varv i mjukvaran. 48 som det är i 9000-program passar bättre.

    Angående mätaren har jag nog använt varianten med tre stift utan problem.
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    975
    Tack för svaren!

    Jag vill helst kunna använda og900ans mätare och slippa ha någon som ändrar för programmering!

    För att se om den ger hastighet så måste jag live-logga om jag fattat det rätt? Jag kan alltså inte se i datorn vilka hastigheter jag har kört i?
    Pulserna är ställda rätt.
    Spelar ingen roll vilken av kontakterna jag använder då?

    Mvh
    Senast redigerat av billinge saaben den 2018-03-31 klockan 21:05.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Från mätare till Trionic är det "P-signalen" du ska koppla in. De andra två är bara matning +/- (viktigt dock att dom är stabila)
    Mätaren med 3 stift är att föredra men jag skulle tro att det kan funka med den andra också.
    Det går att läsa antingen med T5Suite eller Tech2 i realtid vilken hastighet och växel T5 tror du har.

    Programmet måste såklart justeras till rätt antal pulser/varv (48 på og900) och även till rätt utväxling, dvs den utväxling du har på din låda. Blir utväxlingen för mycket fel kan inte T5 räkna ut vilken växel du har. Just dessa parametrar kan vara lite pyssel att räkna ut på en og900. Det finns ju lite olika varianter på drevsatser, primärer och slutväxlar...

    Sen finns det ju många andra saker som också kan ge GLT på en T5 motor.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    975
    Tackar för responsen!

    Dom 3 stiften är kopplade stabilt (P) är kopplad till stift 36 om jag minns rätt!

    Ang utväxlingen så var detta nytt för mig!
    Bör gå få fram utväxlingen på plåten på lådan?
    Inte så hemma på dessa äldre växellådor längre

    Någon vänlig själ som kan fixa en mapp åt mig med rätt parametrar?

    Mvh

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Kan du livelogga vilken hastighet trionic tror du har. Om de inte stämmer eller du inte får in nån hastighetssignal.

    Har du bra tomgång? Om du har tomgång som funkar så är hastighetssignalen inte ditt problem.
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    975
    Får kolla detta om den får någon signal, Kan jag kolla genom OBD och en sån där Obd mojäng som kopplas till mobilen?

    Tomgång har jag en mycket bra sådan!

    Däremot när jag monterade dit vevaxelgivaren, Sitter i motorkåpan vid svänghjulet, När jag montera den dikt kåpan så fick jag den aldrig att gå över 4000rpm, Kommer inte ihåg mm mellan givare och trigger (trigger i svänghjul) . fick shimsa ut givaren någon mm för att den skulle gå! Dock va detta före ändring av impulserna för hast-signal

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    975
    Hej hopp!

    Jag sliter mitt hår!
    Har ännu inte fått i ordning på laddet!
    Nu Ger T5suite mig felkod att programmet inte känner igen boxen (Fyrkantig ruta med massa text)
    Koppla in OBD uttaget i bilen och enligt obd mojängen kopplad till mobilen och appen Torque (Lite) så har jag hastighetssignal via bilens OBD ( Inte GPS)

    Dom gångerg har fått ång T5suite med aktuell box och jag kollar FREK_230 o 250 så står det helt andra siffror där än för T7 MV, Ändrar jag rätt och sparar och öppnar FREK igen så är det åter ändrat till T.ex 1038 Mm.

    Gör jag Rätt när jag plockar ur programmet i boxen via T5suite, Ändra, sparar och skickar in den nya mappen via t5suite igen, Eller måste jag använda T5flash gör att plocka ur, Ändra i T5suite och flasha tillbaka i T5flash!

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Det ska gå att öppna programmet i realtid med T5suite och göra ändringen i ramminnet.
    Dock kommer den ändringen försvinna om ECU tappar strömmen.

    Ska ändringen ligga kvar permanent måste du flasha.

    Det är inte nått så enkelt knas att boxen blir strömlös när du vrider av tändningen ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    975
    Läste någonstans att när man gör en ändring så ska man "Save to ram" Om jag flashar boxen och öppnar den sparade filen i T5suite och ändrar något så hittar jag inget Save to Ram!
    Vad är kortnamnet i T5suite för att ändra hastighetssignal, Lustläst T5suite men vissa saker får jag inte kläm på!

    Jag gör väl rätt när jag flashar?
    1, Connectar boxen i Trionic 5 can flasher.
    2, Läser boxen och sparar som en bin fil.
    3, Öppnar filen i T5suit och gör ändringar och sparar som "Save as"
    4, i T5 can flasher trycker på update ECU, Väljer den sparade filen jag har ändrat och laddar in den i boxen!

    Sist jag gjorde så här så klicka det bara i boxen när jag försökte starta med den boxen i bilen i bilen.
    Vissta gånger så startar bilen bara bilen i 2sek för att sen dö helt, Stört omöjligt att starta med den boxen då!
    Skiter i T7 Mv nu och testar med T5 mv, Men jag måste ändra hastighetssignalen,

  12. #12
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Stabil spänning är viktigt för en lyckad flashning, det har många fått erfara, bland andra jag...
    Och, som redan nämnts ovan, har du okej tomgång, speciellt direkt efter körning, så är det nog inte säkert att det är just hastighetssignalen som är problemet.

    Mvh
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    975
    Japp, Jag har en stabil spänning när flashning görs, Hastighetssignal har jag, Stabil tomgång och enligt obd2 så finns signalen där, Rycker jag kabeln till hastighetssignalen så försvinner den även i obd2,

    Nu har jag problemet att när jag flashar och sedan stoppar i boxen i bilen så går pumpen igång när jag vrider på tändningen, Vrider jag till start så får jag köra lite på starten, Efter en stund så hoppar motorn igång 1sek för att sedan dö, Försöker jag starta igen så typ baktänder den lite, Sen helt dött!

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    975
    Jag plockar ur boxen och kopplar upp den på datorn i hemmet!

    När du skriver ramminnet! Är det iT5suite du menar då? (Kass på begreppen)
    Läste att man skulle "Save to ram" Är det samma som Save as?
    Den boxen jag håller på med har jag kryssat ur VSS i Trionic options, Tar jag bort koden till VSS och trycker ok i options så finns koden fortfarande där om jag öppnar options igen!

    Vad är kortkommandot för att ändra pulser/varv för hastighetssignalen?

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    975
    Så här ser det ut efter att jag har kört en update på ECU:n
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  16. #16
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 675
    Medlem#
    7660
    Citat Ursprungligen postat av billinge saaben Visa inlägg
    Vad är kortkommandot för att ändra pulser/varv för hastighetssignalen?
    pulses_per_rev

    Jag flashar alltid på skrivbordet via T5suite när jag har itererat mjukvaran i bil några gånger och känner att det är dags för en ”ny status”.
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    975
    Jag blir så trött!!!!
    Nu verkar inte ens flashningen funka, Laddar jag över en ny mapp och sätter boxen i bilen så får reläna till bränslepumpen spelet och lever fan, Döesöker jag starta så hoppar motorn igång efter 3sek för att sedan då, Bilen liktsom baktänder,

    Jag radera allt vad T5suite heter i datorn och tänkte börja om på nytt, Men nu får jag upp en felruta när jag ska koppla upp boxen!
    Jag har konstant 15v till boxen!

    FÄÄÄÄn vad trött jag blir, Kastar ut datorn snart och tänder på bilen, Nu står jag med en bil som inte ens starta!!!!!!

    Infogar en bild på felrutan! oM Någon nu orkar och hjälpa
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Rutan är en vanlig Windowsruta.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    975
    Innebär då?

    Står ju att den inte kan läsa DLl filen för canbus, Min undran är ju då varför det kan vara så här!

    Någon som kan länka drivrutiner för canbus och i vilken ordning det ska installeras, Som jag har förstått så ska det installeras i en viss ordning,
    Dom flesta länkar med exakta drivrutiner är gamla.

    Jag kör windows 7 *64

  20. #20
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av billinge saaben Visa inlägg
    Ingen som vet?
    Jag tycker att det låter som att du borde börja om med en fräsch styrbox.
    Vad är det för drivrutin du menar, canusb'n?
    Finns på http://www.canusb.com väl?

    EDIT: http://www.can232.com/?page_id=75

    Mvh
    Senast redigerat av flaset den 2018-08-10 klockan 14:17. Anledning: Lagt till länk
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

Liknande ämnen

  1. Hjälp med T5 på saab 99glt. Får bara Glt på bilen!
    Av billinge saaben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2017-06-05, 21:01
  2. har snart lessnat på bilen, vill inte gå max:( behöver hjälp
    Av vw_maffia i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2015-10-25, 12:46
  3. bytt hela bilen snart ;)
    Av Daniel2,0T i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 124
    Senaste inlägg: 2013-06-20, 21:06
  4. Stolvärme fram eldar för fullt
    Av jurre i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-04-30, 10:09
  5. serva bilen när?en 9-5:a snart gått 14000mil
    Av classic i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-22, 09:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •