Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Vriden växelspaksknopp, 9-5 02

  1. #1
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    199

    Vriden växelspaksknopp, 9-5 02

    Jag har köpt en begagnad växelspaksknopp i läder (aero) inklusive backspärr och damask, men när jag ska montera ser jag att backspärrens läge är vridet ca 1/3-dels varv i förhållande till knoppen. Dvs "R":et med pilen sitter kl 10 om jag håller knoppen rätt. (kan fixa bild om det behövs). För att backspärren ska fungera måste jag således sätta knoppen nästan upp och ner.

    I övrigt verkar allt fräscht, så det vore trevligt att montera detta i bilen, men hur gör jag för att vrida backspärren rätt utan att sabba något? Jag tänker att det måste gå att lösgöra knoppen från backspärrens hylsa för att sedan återmontera den i rätt läge, men hur görs detta?

    Tacksam för bra respons!
    Senast redigerat av Kee den 2018-03-31 klockan 18:46.
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  2. #2
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    199
    Okej, ibland ska man helt enkelt vara lite klåfingrig. Tog fram en lång plattmejsel och testade att bända lite; om Saab lärt mig något, så är det att plastdetaljer oftast går att bända bort, bara man gör rätt. Nu chansade jag och rätt vad det var släppte knoppen från backspärren.

    Vridet ursprungsläge:


    När knoppen sen kunde tas isär såg jag att den mycket riktigt var indelad i tre 120-graders sektioner, med tre hullingar.


    Sen var det ju bara att klicka ihop igen:

    4 användare gillar detta inlägg


    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Utmärkt med bilder vill jag börja med att säga!
    Jag har funderingar på att byta min, men hur fan får man bort den?! Jag har slitit lite åt olika håll (så mycket jag vågar) men utan resultat
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  4. #4
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    199
    Har sökt lite i gamla trådar, kollat på bilder och på den lösa jag köpt och enligt vad jag förstått ska man bara dra/slå av den rakt upp efter att man lossat damasken. Hade tänkt byta till helgen, då jag ska passa på att städa och tvätta bilen. Den är i ett mindre smickrande skick.

    Enligt någon källa är knoppen en engångsartikel, men jag tänkte pröva ändå, det finns ju alltid lim (loctite?).
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

Liknande ämnen

  1. Gängor halvt borta fjäderben (vriden) vid övre fästpunkt vid huven.
    Av Eken92 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 63
    Senaste inlägg: 2015-10-11, 04:53
  2. 9-3ss växelspaksknopp på 9-3og
    Av wipeout i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-21, 19:20
  3. Vriden växelspaksknopp
    Av salkin i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-14, 18:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •