Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41

Ämne: Felkod 22251 - Huvudreläkrets ABS saab 9000

  1. #1

    Felkod 22251 - Huvudreläkrets ABS saab 9000

    Hej!

    Har länge haft problem med en ABS-lampa i min Saab 9000, 1998 års modell, som har krånglat till och från de senaste 2 åren. Felet är som sådant att lampan kommer och går, men varje gång jag bromsar in sakta i låga farter, som till exempel inför ett rödljus och bilen färdas i under 15 km/h, så går ABS'en igång.

    Jag fick idag hjälp av superschyssta Procedomani här på forumet att läsa ut felkoder. Jag hade hoppats på att jag skulle få upp en trasig givare, men istället sa Tech2 "22251 - huvudreläkrets, intermittent".

    Jag har googlat felkod 22251 och från vad jag får fram så kan den felet vara lite vad som helst. Det är en kod som sätts om något annat är fel. Problemet är att det var den enda felkoden vi fick ut med maskinen.

    Det kan vara bra att veta att jag har bytt 3/4 givare, vänster fram, höger fram, vänster bak i hopp om att hitta felet, eftersom att jag inte tidigare kunnat läsa ut felkoder men det har inte gjort någon skillnad. Alla givare är köpta från speedparts.

    Vad tror ni? Ska jag chansa på att beställa hem en fjärde givare för det sista hjulet eller är det något annat som spökar här?

    Efter lite vidare googling får jag fram att kod 22251 är:

    "System Relay Function Faulty - Loss Of Supply Voltage"

    Där det står att första steget är att:

    "1) Connect breakout box to TC/ABS ECU. Connect voltmeter
    between breakout box pin No. 1 (ground) and breakout box pins No. 3,
    33, and 35. If voltage is not present at all pins, check fuse and Red
    wire between fuse and TC/ABS ECU terminal No. 53.
    "

    Vet inte om det hjälper er. Jag förstår inte helt vad "breakout box" är, så vet inte vad jag ska mäta på. Finns fler steg efter detta men vet inte vad det är jag kopierar ifrån så klistrar inte in det här.

    Efter att ha googlat ännu mer:

    Det verkar även som att pedalgivaren kan ge detta problemet om det finns en glappkontakt, men det gör mig tyvärr inte mycket klokare.

    Jag hittade en tråd här på forumet:

    http://forum.saabturboclub.com/showt...l-Saab-9000-98

    Och denna personen verkar ha haft ganska exakt samma problem. Han lyckades dock, i en av sina mätningar, få fram att det var en av givarna som var trasig. Det lutar mer och mer åt att man kanske ska beställa en givare till höger bak på ren chansning? Verkar vara vanligt att man får denna koden om en givare är trasig.

    Även svaren i tråden under tyder på att det kan vara en sensor som krånglar även om jag inte får en felkod på det.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...d-ABS-på-SAAB

    Jag har även varit nere och mätt på bilen. Höger bak givare ligger på 1086 ohm, vilket är helt okej. Det spelar ju ingen roll om det är glapp någonstans ändå dock...

    Med vänlig hälsning,
    Pontus Andersson.
    Senast redigerat av MuLLvaD3n den 2018-03-29 klockan 19:07.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Jag hade samma fel på en 9000 jag köpte billigt, en 90a.
    Det hela visade sig vara extremt enkelt att åtgärda:
    Själva ABS-enheten är gummiupphängd varför den behöver jord. Batterihyllan har ett stag som är skruvat i ABS-enheten. Men förutom staget så satt det på min, en extra jordfläta.
    Vad som hade hänt var att skruven som höll staget till batterihyllan, samt jordflätan hade skruvat loss sig från ABS-donet och gjorde att donet inte fick jord, och det blev samma felkod som din: fel på ventilpaketet.
    Jag skulle rekommendera att du kontrollerar att ABS-donet har en väl fungerande jordning!

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Givare ger felkod.

    Jordningen för ABS är vid ECU styrboxen i akvariet.
    Där skall flätan jordas samtidigt som den fästs med boxen.

    Detta fel hade George en gång och då fick han tipset av mig, enkelt när man vet det.

    Tror du kan ha samma fel om du eller någon bytt box och inte gjort det 100%.

    Haha, 8 år sedan var det tydligen George hade detta fel.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...ghlight=george

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av RZ den 2018-03-29 klockan 22:14.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Ni två är guld värda! Nu börjar vi komma någonstans. Jag är antagligen tokslut, och förstår inte alls vad ni menar, så lägger därför upp bilder så att ni kan hjälpa mig att lära mig något här!

    Vad är ABS enheten? Sitter den också i akvariet? Jag antar att akvariet är innanför brandväggen där kupéfläkten bland annat sitter, eller är jag helt ute och cyklar? Jag lägger upp en bild här nedanför. Det är alltså inte här den är jordad?

    IMG_0183.jpg

    Jag skulle gissa på att det inte är det, men det är bättre att fråga. Sitter ett plastlock, (som jag petar på i bilden), där det ser ut att sitta jordade punkter under. Men kan ha fel.

    Vart sitter ABS-doent i så fall? Innanför akvariet?

    Tack för hjälpen, förhoppningsvis får jag detta oerhört irriterande problemet löst imorgon.

    Rolig kommentar: När jag var nere nu, strax innan 23, och försökte hitta vart den är jordad kom det fram en snubbe som trodde att jag försökte sno bilen. Stod med ficklampa och lös ner i motorutrymmet. Civilcourage antar jag, men lite kul ändå!

    Edit: Hittade en bild här: http://www.hartzen.se/gallery/SAAB/mellantorped2.jpg

    Jag gissar på att det där är styrdonet, men vart sitter jordningen i förhållande till bilden ovan?
    Senast redigerat av MuLLvaD3n den 2018-03-29 klockan 22:59.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    På sista bilden som du länkade till så är jordflätan ansluten till box och kaross som det skall vara.

    Ser det ut så på din?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Jag ska gå ut och kolla nu, ge mig en liten stund, det är kolsvart ute.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Nej nej, inte boxen. Det är en sak, men själva ventilpaketet har också en jordning. Följ bromsrören så hittar du klumpen som de är anslutna till. Det är den klumpen som innehåller ventilerna och det är den som måste ha jordning, annars vill inte ventilerna leka och boxen rapporterar att ventilerna är paj.

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Bilden du visar är dessutom på motorns styrbox.
    Lyft ur batteriet och titta på hyllan så ser du ett stag som går mot torpeden. Det staget sitter skruvat I själva ventilpaketet.

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Intressant detta, kommer det att lösas via nätet?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Hmm, pratar ni två om samma kabel eller är det två olika jordpunkter ni pratar om @RZ @Bollman? Förstår inte helt. Det är snorkallt ute och helt kolsvart så kan inte skruva mer idag, i alla fall inte om det ska skruvas något där jag behöver se.

    Jag var nere och kollade till jordpunkten du pratade om RZ, och den kabeln satt stenhårt. Det har dock sett bättre dagar. Den ser ut att vara lite sliten, är detta tillräckligt slitet för att ge mig problemen jag har?: Jag tog även bort den och skruvade tillbaka den, problemet kvarstår.

    IMG_0189.jpg

    Och bollman, det är alltså inte denna kabeln du pratar om? Den jag lägger bild på här. Annars får jag gå ut och försöka hitta en bild på den du pratar om imorgon. (Ser verkligen ingenting där ute under motorhuven).

    Edit: Efter att ha läst dina inlägg igen Bollman så tror jag att jag förstår, och då har jag kollat på fel kabel. Ska lyfta ut batteriet och kolla imorgon så fort det finns ljus!

    Edit igen: Okej, jag är bakom flötet. Det är ju styrenheten för beinsininsprut jag precis var ute och kollade om jordningen fungerade på...
    Senast redigerat av MuLLvaD3n den 2018-03-29 klockan 23:59.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Kabeln på bilden är jordflätan till Trionic 5-boxen, den har inget med detta att göra.
    Kollar du här:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1421000
    Så ser du ABS-klumpen till höger dit bromsrören går. Den klumpen måste vara jordad för att det skall funka. Från den klumpen går det ett stag till batterihyllan och i vissa fall även en jordkabel. Kolla den, men som sagt måste du ur med batteriet och bort med själva hyllan för batteriet för att kontrollera.
    ABS-donet sitter på andra sidan av "akvariet" om jag minns rätt.

  12. #12
    Okej. Nu är jag helt med på vad du menar! Jag gör det som det första jag gör imorgon! Tack för hjälpen här ikväll. Nu har jag lärt mig vart både trionic-5 boxen sitter, vart den är jordad, vart ABS-klumpen sitter och hur man kommer åt den.

    Uppdaterar er med hur det går imorgon.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  13. #13
    Medans jag skruvar! Det är inte denna kabeln du pratar om? Jag måste bort med själva hyllan också? 18FEEE06-2A38-4FA1-A931-0A655411D633.jpg
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  14. #14
    23372C71-4836-4430-B134-78283EF63E3F.jpg

    Jag hittar verkligen inte en jordpunkt.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Jag har för mig det är den kabeln ja, vart tar den vägen?
    Betänk att det är typ 10 år sen jag fixade detta så minnet är inte helt 100

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    9000 -90 har ABS MKII och det skiljer en del mot ABS MKIV som kom 1993.

    Ang felkoden: Har du bytt huvudreläet? Det kan vara så enkelt.

    Har sett några 9000 där kransarna på bakhjulslagren varit mer eller mindre bortrostade och då får man samma fenomen som på 900/OG9-3/9-5 med sprucken ABS-krans fram. Dvs att man får ABS ingrepp vid låga hastigheter utan att det sitter någon felkod. Jag tror du har två problem med din bil.

    Mvh

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  17. #17
    Jag ser inte helt vart den tar vägen, den försvinner in i en "stor" kabelhärva @Bollman. Jag drog i alla fall åt allt jag kunde hitta som det skulle kunna vara när jag var där nere. Men efter att ha läst mer om det så tycker jag att det verkar som att ABS-klumpen är jordad via samma jord som styrenheten, men jag kan ha förstått det där fel? I alla fall, det gjorde inget skillnad när jag var där nere och rykte nu!

    Jag får försöka skaka fram ett huvudrelä och se om det gör någon skillnad. Kanske finns något på skroten här i Sundsvall.

    Bara för att vi ska få det förtydligat också. Är det jorden från styrboxen som som jordar ABS-en för ett MKIV system? Det är den informationen jag får fram när jag googlar.

    Öppen fråga på vad problemet skulle kunna vara:

    När jag låg nere och kollade på alla reläer där de sitter i bromsarna nu för att försöka se om jag kunde se något kabelbrott/skadad givare så märkte jag en lustig sak. Skruven som sitter till givaren vänster bak har gått av. Jag kan alltså ta av skruven men bara halva "följer med ut", om ni förstår hur jag menar. Ena halvan sitter alltså kvar inne i oket och andra halvan följer med mig ut i handen. ABS-givaren sitter riktigt ordentligt ändå eftersom att den verkar ha ärjat fast, men skulle detta kunna vara problemet? Att ABS-givaren inte sitter tillräckligt "nära" kransen för att mäta korrekt i låga hastigheter? Jag kan inte se att den skulle sitta längre ut än den som är höger bak, men det kanske påverkar ändå? Vet inte riktigt med vilka marginaler systemet spelar med.

    Angående rostangrepp så kollade jag kransarna när jag bytte givare för snart 3 år sedan @Hyvens. Genom att bara "kolla in" i hålet där givaren sitter uppfattade jag det som att det såg riktigt fint ut. Såg inga tecken på att det skulle ha rostat.

    Vad tror ni om min teori ovan? Skjuter lite i blindo här.

    Edit: Kabeln jag tog kort på lite längre upp Bollman satt "till höger" om batteriet. Jag kom åt den utan att skruva av batterihyllan, det var därför jag gissade på att det inte var den!
    Senast redigerat av MuLLvaD3n den 2018-03-30 klockan 10:24.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  18. #18
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Nu ser jag att du har en 1998 när jag från början läste 1988. Då är det ju inte samma system som i min 90a och troligen inte samma kopplingar.
    Jag skulle ändå spana in alla anslutningar till själva ventilblocket för att se att det verkligen är jordat korrekt, även det nyare systemet måste ha jord

  19. #19
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Givaren får du en exakt felkod på, alltså att just den givaren ger fel signal.
    Just att det rapporteras att det är intermittent fel på ventilerna får mig att tro att det är glappkontakt på jorden.

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    För stort avstånd till mellan sensor och krans borde också kunna ge skumma problem.

    Det är jordkablen UNDER den till Trionic som avses, ja. Ser ut att sitta där den ska enligt bilden ovan.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. saab 9000 felkod P0123
    Av erakost i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-05-05, 09:17
  2. Felkod nr 8 , Saab 9000 2,3T
    Av Johan_39 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-20, 00:33
  3. Saab 9000 2.3T 91 Med Tcs Felkod
    Av Skoogis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-02-03, 16:23
  4. Saab 9000 -98 - Felkod P1641
    Av Indalsman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-31, 10:09
  5. felkod 22251
    Av tummen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-26, 00:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •