Hej!
Har länge haft problem med en ABS-lampa i min Saab 9000, 1998 års modell, som har krånglat till och från de senaste 2 åren. Felet är som sådant att lampan kommer och går, men varje gång jag bromsar in sakta i låga farter, som till exempel inför ett rödljus och bilen färdas i under 15 km/h, så går ABS'en igång.
Jag fick idag hjälp av superschyssta Procedomani här på forumet att läsa ut felkoder. Jag hade hoppats på att jag skulle få upp en trasig givare, men istället sa Tech2 "22251 - huvudreläkrets, intermittent".
Jag har googlat felkod 22251 och från vad jag får fram så kan den felet vara lite vad som helst. Det är en kod som sätts om något annat är fel. Problemet är att det var den enda felkoden vi fick ut med maskinen.
Det kan vara bra att veta att jag har bytt 3/4 givare, vänster fram, höger fram, vänster bak i hopp om att hitta felet, eftersom att jag inte tidigare kunnat läsa ut felkoder men det har inte gjort någon skillnad. Alla givare är köpta från speedparts.
Vad tror ni? Ska jag chansa på att beställa hem en fjärde givare för det sista hjulet eller är det något annat som spökar här?
Efter lite vidare googling får jag fram att kod 22251 är:
"System Relay Function Faulty - Loss Of Supply Voltage"
Där det står att första steget är att:
"1) Connect breakout box to TC/ABS ECU. Connect voltmeter
between breakout box pin No. 1 (ground) and breakout box pins No. 3,
33, and 35. If voltage is not present at all pins, check fuse and Red
wire between fuse and TC/ABS ECU terminal No. 53."
Vet inte om det hjälper er. Jag förstår inte helt vad "breakout box" är, så vet inte vad jag ska mäta på. Finns fler steg efter detta men vet inte vad det är jag kopierar ifrån så klistrar inte in det här.
Efter att ha googlat ännu mer:
Det verkar även som att pedalgivaren kan ge detta problemet om det finns en glappkontakt, men det gör mig tyvärr inte mycket klokare.
Jag hittade en tråd här på forumet:
http://forum.saabturboclub.com/showt...l-Saab-9000-98
Och denna personen verkar ha haft ganska exakt samma problem. Han lyckades dock, i en av sina mätningar, få fram att det var en av givarna som var trasig. Det lutar mer och mer åt att man kanske ska beställa en givare till höger bak på ren chansning? Verkar vara vanligt att man får denna koden om en givare är trasig.
Även svaren i tråden under tyder på att det kan vara en sensor som krånglar även om jag inte får en felkod på det.
http://forum.saabturboclub.com/showt...d-ABS-på-SAAB
Jag har även varit nere och mätt på bilen. Höger bak givare ligger på 1086 ohm, vilket är helt okej. Det spelar ju ingen roll om det är glapp någonstans ändå dock...
Med vänlig hälsning,
Pontus Andersson.