Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Espresso Black; metallic eller ”vanlig” färg? Samt polera upp lacken

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Gunnilse
    Inlägg
    266

    Espresso Black; metallic eller ”vanlig” färg? Samt polera upp lacken

    Jag har en knepig fundering och tummen mitt i handen när det gäller färger... men min 9-5a -04 har färgkoden 289, dvs Espresso Black. Vet man utifrån detta om färgen är metallic eller ”vanlig”??
    Senast redigerat av Hemmansägaren den 2018-04-07 klockan 21:47.
    Saab 9-3 kombi 1.8t Linear Biopower -10
    Saab 9-5 kombi 2.3T (220Hk) bensin -04, Maptun steg 2 (270hk)
    Ford Focus kombi Bensin/Etanol -04 (Såld tack och lov!!!)

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Nja, utifrån namnet kan man veta att det är en metallic. Men du ser det också på den.
    Snygg färg det, förresten!

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Gunnilse
    Inlägg
    266
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Nja, utifrån namnet kan man veta att det är en metallic. Men du ser det också på den.
    Snygg färg det, förresten!

    Tack!
    Nä, jag har svårt att avgöra vad som är metallic och inte. Men detta ger sig nog med tiden.
    Jag gillar färgen väldigt mycket, men den ser trött och vissen ut så den ska få en rejäl uppfräschning!
    Saab 9-3 kombi 1.8t Linear Biopower -10
    Saab 9-5 kombi 2.3T (220Hk) bensin -04, Maptun steg 2 (270hk)
    Ford Focus kombi Bensin/Etanol -04 (Såld tack och lov!!!)

  4. #4
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Tittar du nära och den är tvättad så ser du ju metallkornen, en solid lack är just helt solid.

    Den espressosvarta är riktigt snygg, troligen den snyggaste kulören på 9-5, men jag föredrar ändå solid så det finns en möjlighet att åtgärda lackskador snyggt själv.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Gunnilse
    Inlägg
    266
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Tittar du nära och den är tvättad så ser du ju metallkornen, en solid lack är just helt solid.

    Den espressosvarta är riktigt snygg, troligen den snyggaste kulören på 9-5, men jag föredrar ändå solid så det finns en möjlighet att åtgärda lackskador snyggt själv.
    Jo, jag tittade lite extra på lacken idag och såg de där metallkornen!! Jag gillar själv färgen, men håller med om att jag föredrar solid.. :-)
    Saab 9-3 kombi 1.8t Linear Biopower -10
    Saab 9-5 kombi 2.3T (220Hk) bensin -04, Maptun steg 2 (270hk)
    Ford Focus kombi Bensin/Etanol -04 (Såld tack och lov!!!)

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Grattis till en av de finaste färgerna Själv har jag blå men drömmer om espresso då & då
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Gunnilse
    Inlägg
    266
    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist Visa inlägg
    Grattis till en av de finaste färgerna Själv har jag blå men drömmer om espresso då & då
    Tack! Bockar och bugar!!

    Lacken såg så matt och trist ut, så jag fick tipset att testa medel som tog bort oxidering. Köpte ”TURTLE WAX RENEW SUPER CLEANER” och körde med maskin idag. Visst blev det en helt annan lyster! Blev sjukt nöjd...!! Men ska fortsätta bearbeta lacken. Det finns repor, skav och märken efter tidigare polering, vilket inte ser så trevligt ut.

    Har sett videor på nätet där man våtslipar med fint P-papper och sedan polerar. Ska utforska saken.
    Saab 9-3 kombi 1.8t Linear Biopower -10
    Saab 9-5 kombi 2.3T (220Hk) bensin -04, Maptun steg 2 (270hk)
    Ford Focus kombi Bensin/Etanol -04 (Såld tack och lov!!!)

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Hemmansägaren Visa inlägg
    Tack! Bockar och bugar!!

    Lacken såg så matt och trist ut, så jag fick tipset att testa medel som tog bort oxidering. Köpte ”TURTLE WAX RENEW SUPER CLEANER” och körde med maskin idag. Visst blev det en helt annan lyster! Blev sjukt nöjd...!! Men ska fortsätta bearbeta lacken. Det finns repor, skav och märken efter tidigare polering, vilket inte ser så trevligt ut.

    Har sett videor på nätet där man våtslipar med fint P-papper och sedan polerar. Ska utforska saken.
    Våtslipa tycker jag inte du ska börja med. Börja med att införskaffa ett Menzerna polerpaket med tre olika polermedel. Sedan kör du det grova medlet med ulltrissor och de finare med bra skumtrissor. Använd en oscillerande maskin för att undvika polerrosor. Har man djupa repor så kan man använda en roterande maskin, men dessa kan skada lacken om man inte är försiktig.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Gunnilse
    Inlägg
    266
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Våtslipa tycker jag inte du ska börja med. Börja med att införskaffa ett Menzerna polerpaket med tre olika polermedel. Sedan kör du det grova medlet med ulltrissor och de finare med bra skumtrissor. Använd en oscillerande maskin för att undvika polerrosor. Har man djupa repor så kan man använda en roterande maskin, men dessa kan skada lacken om man inte är försiktig.
    Menzerna är tydligen det bästa medlet man kan ha, enligt många. Och det är min bil värd å andra sidan! Verkar inte som att de kan köpas över disk i söndagsöppna butiker i Göteborg? Beställning genom nätet tar några dagar..

    Hur är det med Turtles produkter, som finns på exempelvis Jula?
    Saab 9-3 kombi 1.8t Linear Biopower -10
    Saab 9-5 kombi 2.3T (220Hk) bensin -04, Maptun steg 2 (270hk)
    Ford Focus kombi Bensin/Etanol -04 (Såld tack och lov!!!)

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745
    Våtslip är brutalt men ibland behövs det, jag har ofta klarat mig med att använda rubbing i olika varianter.
    Körde tidigare med sonax pro cleaner men nu senast mothers professional rubbing compound.
    Sjukt bra produkter men den senare är lite mer lättjobbad dock så måste man maskera alla lister innan för att skiten som lossnar sätter sig annars.
    Djuprengöring med rubbing brukar jag göra med 2års intervall, sjukt jobbigt.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Gunnilse
    Inlägg
    266
    Ok. Det lutar åt Menzerna just nu efter att ha sökt info, men vad gör jag efter denna behandling; vax eller lackförsegling? Bra märken?
    Saab 9-3 kombi 1.8t Linear Biopower -10
    Saab 9-5 kombi 2.3T (220Hk) bensin -04, Maptun steg 2 (270hk)
    Ford Focus kombi Bensin/Etanol -04 (Såld tack och lov!!!)

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Gunnilse
    Inlägg
    266
    Beställde Menzernas polerpaket inkl BBV cutting pad och finishing pad. Beställde även en rondell för våtslip. Ska skaffa någon bildel någonstans för att testa våtslipning på.
    Senast redigerat av Hemmansägaren den 2018-04-08 klockan 14:31.
    Saab 9-3 kombi 1.8t Linear Biopower -10
    Saab 9-5 kombi 2.3T (220Hk) bensin -04, Maptun steg 2 (270hk)
    Ford Focus kombi Bensin/Etanol -04 (Såld tack och lov!!!)

Liknande ämnen

  1. Nån som hällt/stänkt färg eller bläck på bilen , hur få bort?
    Av Turbo_Danne i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-07-12, 00:01
  2. Espressomaskin som inte brygger espresso
    Av Sammen i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-11, 11:46
  3. Lightning Blue - solid eller metallic?
    Av Davvva i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-14, 17:49
  4. Solid eller Metallic
    Av Mr_Lööf i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-03-27, 21:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •