Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: V40 d2. Något att ha?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    113

    V40 d2. Något att ha?

    Jag behöver ställa min -02 9-5 Aero åt sidan för istället skaffa en snålare och nyare bil att pendla i.
    Den oändliga diskussionen gammal vs ganska ny bil...

    I dagsläget är ju Saaben värd ca 0 kr då den har passerat 35 000 mil, behöver nya bussningar runt om, ny kamkedja, nya däck, laga rost i hundben och trösklar, osv, osv...
    Men om jag inte behöver ha den som vardagsbil så kan jag ju beta av lite i taget och återställa den till sin forna glans. Sälja den ska jag inte.

    Jag har kikat lite på det andra svenska bilmärket som finns kvar. Vi har en gammal S80 i familjen, och den är jag i stort nöjd med.
    Men om man vill ha något som inte är så gammalt? Runt 2013-15 kanske? Och billig i drift.

    Kan V40 d2 vara något att ha? Många i min omgivning är skeptiska då de har erfarenhet av V50 som verkar vara en skitbil...
    Någon här med koll?
    Röd 9-5 Aero -02

  2. #2
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243
    V40 är det inget större fel på, men D2 är en fransk Peugeotmotor (PSA). Den gör bilen undermotoriserad. Dyrt partikelfilterbyte. Kamrem borde det också vara.

    http://teknikensvarld.se/varning-liv...-volvo-190642/

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Frågan att ställa är "vad är alternativen?", d.v.s. om du inte skaffar en V40, vad skaffar du då och hur står sig V40n mot det?

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Fral Visa inlägg
    V40 är det inget större fel på, men D2 är en fransk Peugeotmotor (PSA). Den gör bilen undermotoriserad. Dyrt partikelfilterbyte. Kamrem borde det också vara.

    http://teknikensvarld.se/varning-liv...-volvo-190642/

    /F
    Från 2015 så är de VEA motorer, mkt bättre!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    113
    Kamrem är det. Partikelfiltret behöver inte bytas från och med 2012. Och det är naturligtvis ingen raket, men det räcker nog för mina behov. Idag får jag köra med "ägg under pedalen" om jag ska hålla en vettig förbrukning (0.85-0.90L/mil, 95oktan) med Aeron. Det är inte heller så roligt...
    Med 8 mil riksväg om dagen så skulle jag "spara" ca 1000:- i månaden på skatt och bränsle. Sen tillkommer allt annat som dyrare försäkring, service, värdeminskning, mm. Så naturligtvis blir det dyrare per månad än nuvarande bil. Men jag behöver en krångelfri bil.
    Några andra förslag?
    Röd 9-5 Aero -02

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Frågeställningen har varit uppe förr och det har landat i olika slutsatser. De två senaste exemplen:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...n-r%C3%B6d-bil
    http://forum.saabturboclub.com/showt...g-Vad-anser-ni

    Jag tror det är individuellt vad som är rätt val, så enklast är nog att lista de alternativ du ser som realistiska och sedan jämföra dem sinsemellan.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Jag tror också att det är individuellt vad som är rätt val. Krångelfria bilar finns tyvärr inte. Köper man nytt så kan det ofta vara relativt krångelfritt i ett antal år. Tyvärr finns det inga garantier för det. Jag har tidigare skrivit om kollegan som köpte en sprillans ny V70 som läckte olja och ACn krävde tre försök innan dom lyckades laga den. Diesel låter som en dålig idé om man vill minimera krångel, speciellt en begagnad diesel kan bli mycket dyrt.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Svärmor har en 2015 D2.

    Låg förbrukning, trevlig bil, inte så megaslö som man kan tro, men väldigt död på låga varv. Tycker V40 är trevliga bilar, dock rätt dyra för sin storlek men det får man väl igen med rätt hög kvalite.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    113
    Ett generationsskifte är ju på gång så dagens V40 borde väl vara de sista med den gamla bottenplattan. Man vill så gärna vänta 2-3 år och gå direkt på en EV. Om den sedan heter Nissan, VW, Volvo eller Kia spelar ingen roll för mig.
    Så visst är en d2 diesel en chansning, eftersom man får räkna med att den är stendöd på marknaden om 5-6 år. Värdeminskningen blir då 20.000:-/år. Inte helt optimalt...
    Röd 9-5 Aero -02

  10. #10
    Kolla på T2an? Den drar lika mycket som en D2a

  11. #11
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Svärmor har en 2015 D2.

    Låg förbrukning, trevlig bil, inte så megaslö som man kan tro, men väldigt död på låga varv. Tycker V40 är trevliga bilar, dock rätt dyra för sin storlek men det får man väl igen med rätt hög kvalite.
    Hög kvalitet ? mitt intryck är att V40 håller en bedrövlig kvalitet, speciellt jämfört med andra volvo men även i allmänhet.

    Förutom partikelfilterproblematiken (och kostnaden) med dieslarna så pajar ju exempelvis tändlås och diverse andra elprylar klart oftare än genomsnittet vad jag kan bedöma från de bekanta som kör V40.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #12
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Hög kvalitet ? mitt intryck är att V40 håller en bedrövlig kvalitet, speciellt jämfört med andra volvo men även i allmänhet.
    Det är väl så enkelt att bilen luktar lite för mycket Ford Focus.

    /F

    1 användare gillar detta inlägg


    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Fral Visa inlägg
    Det är väl så enkelt att bilen luktar lite för mycket Ford Focus.

    /F
    Kvalitén är väl mer fiesta nivå på vissa delar Stolarna är topnotch! men resten är ju rätt hårdplast....


    Ford focus är något som OP borde titta på! även Golf,rapid och Octavia. En helt ny Ibizia eller polo kan oxå vara något

  14. #14
    Nej.

    Nya V40 är ännu för dyr som begagnad. Framstolarna är för små. D2-motorn är för svag.

    Köp en 9-3 1.9 TiD/TTiD som går att köra under 5 L/100 km.

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    Nej.

    Nya V40 är ännu för dyr som begagnad. Framstolarna är för små. D2-motorn är för svag.

    Köp en 9-3 1.9 TiD/TTiD som går att köra under 5 L/100 km.
    TTID är ett riktigt bra val! Personligen för 150K med sikt att få lägre förbrukning hade jag lagt 20-35K till och köp en Hyundai Ioniq, Kollega köpte sin nyss för 169 000kr nedsatt från 218

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    113
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Från 2015 så är de VEA motorer, mkt bättre!
    Kan man se om den här har VEA motor?
    http://access.bytbil.com/sundstrombi...bilar-i-lager/
    Röd 9-5 Aero -02

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Citat Ursprungligen postat av Baltazar Visa inlägg
    Ett generationsskifte är ju på gång så dagens V40 borde väl vara de sista med den gamla bottenplattan. Man vill så gärna vänta 2-3 år och gå direkt på en EV. Om den sedan heter Nissan, VW, Volvo eller Kia spelar ingen roll för mig.
    Så visst är en d2 diesel en chansning, eftersom man får räkna med att den är stendöd på marknaden om 5-6 år. Värdeminskningen blir då 20.000:-/år. Inte helt optimalt...
    Nu har jag ju svårt att tro på värdelösa bilar om 5-6år men blir det så ska jag hålla mig framme och överta en. Masspsykosen ska man ju dra nytta av när det i så fall blir köparens marknad.
    Fredrik J

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    113
    Själva bilen är väl inte sämre om 6 år än den är nu, men om den skattas till döds och batteripriserna till EV fortsätter att dyka så kommer vi att se att alternativen blir billigare både i inköp och drift.
    Röd 9-5 Aero -02

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Ska den skattas till döds? Taktiken är ju att styra nybilsköpen. Allt tyder ju på att man inte vill dra undan mattan för många i glesbygd (som inte alls behöver vara så långt från stora städer som man kan tro) får det svårt att klara sig utan privatbil. För väldigt många är det viktigt att ha tillgång till 5-6år gamla bilar som tappat 2/3 av nybilsvärdet. För en stor grupp är nya bilar inget alternativ oavsett drivmedel.

    Masspsykosen over att man inte får köra dieselbilar inne i städerna kommer möjligen initial bli ett prutningsskäl och förmodligen kommer det även resultera i att äldre dieselbilar rullar något år extra, kanske som andra eller tredjebil.

    Vi får se. Men jag är som sagt sugen på att köpa en 2015 Euro5 om priset är rätt.
    Fredrik J

  20. #20
    Alternativen (läs elbilar) kommer inte vara billiga i drift när de bli vanligare. Milskatt, kanske 10 kr/milen, kommer göra kostnaden likvärdig mot en bil med förbränningsmotor idag. Staten har inte råd att tappa nettointäkterna från bilismen.

    OP: jagrullar.se/forum.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Windows 8 - något att ha?
    Av Johan H i forum Off Topic
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-11-15, 15:34
  2. 9-5 Griffin V6 är det något att ha?
    Av Turbo_Danne i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-10-14, 19:18
  3. 9-3 SS 2003?? Något att ha
    Av CJP i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-26, 20:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •