Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Felkod P1901 NG9-3 1,9TiD

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Felkod P1901 NG9-3 1,9TiD

    Jag har nyligen köpt en Saab 9-3 Sport Combi vector -06 med TiD 1,9. För ett par veckor sedan började motorlampan lysa och i går kollade en kompis bilen med ett mätinstrument. Han fick fram felkoden P1901 och när vi googlade så fick vi fram att det är något med partikelfiltret, men är lite osäker på om det måste vara filtret i sig eller om det kan vara en givare som har dålig kontakt etc. Går det att utläsa enbart utifrån felkoden vad felet är mer exakt?

    Efteråt raderade han felkoden och lampan slocknade. Den har inte heller tänts igen idag när jag har kört. Jag har dessutom kört på ganska höga varv till jobbet i en halvtimme istället för den "eco-driving" jag har försökt mig på tidigare. Kan det få partikelreningen att fungera bättre och kan körning på låga varv missgynna partikelreningen?

    Ser nu att jag har en konstig rubrik. Glöm "NG9-3 1,9TiD". Vet inte hur det kom dit....
    Senast redigerat av MarkusF den 2018-03-26 klockan 11:43. Anledning: Förklaring av rubrik

  2. #2
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 996
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av MarkusF Visa inlägg
    Jag har dessutom kört på ganska höga varv till jobbet i en halvtimme istället för den "eco-driving" jag har försökt mig på tidigare. Kan det få partikelreningen att fungera bättre och kan körning på låga varv missgynna partikelreningen?
    Ja.

    Bara tuta och köra, kommer felkoden tillbaks kan det vara läge att kolla över DPF-sensorn, och kanske se över att det inte finns några luftläckor på trycksidan.

    Mvh
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Tack för svar. Det låter ju hoppfullt. Är inne på min andra dag utan att lampan börjat lysa så jag börjar andas ut lite... Kör också lite "hårdare" för att rensa.
    Såg också i går att jag har en KCR-box installerad (KCR Master III G4). Om jag har fattat andra trådar här rätt så kan det också påverka sotningen i systemet. Är det läge att ta bort boxen, tro? Det verkar ju enkelt att bara plugga ur.

Liknande ämnen

  1. P1901 på 9-3 sc tid 07
    Av Freeboo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2014-08-24, 18:02
  2. P1901
    Av Sarikari i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-06-15, 21:42
  3. [LÖST] Går dåligt, CE ger felkod P1109 NG9-3 1,9TiD
    Av frostyman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-26, 00:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •