Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Motorbyte pga troligt vevstakslagerhaveri OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Norge
    Inlägg
    67
    Medlem#
    12862

    Motorbyte pga troligt vevstakslagerhaveri OG9-5

    Hej, jag har bytt upp mig till en 9-5 BioPower 2.0 -07, men den knackar från en cylinder. Jag tror det är vevstakslager, men har inte tid att chansa så jag tänkte skaffa en 2.3a och byta motorn. Någon speciell jag borde leta efter? Hur byts den lättast, uppåt eller neråt (automat)?


    /Mvh JE

  2. #2
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Utan att veta gissar jag att ta ner subframen är att föredra vid motorbyte. Den monteras ju underifrån på subframen från fabrik så att säga så torde vara enklare. Men det vore bättre om du fick tips av någon som faktiskt bytt motor.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    24
    Om det bara är ett vevlager så skulle jag byta lagret med motorn på plats. Det är BARA att lossa på ett motorfäste och ta bort oljetråget. Obs kolla veven och byt alla vevlager.
    Man kan även byta kolvringarna men då måste toppen bort också men då blir motorn som "ny".

    Mvh Kent
    9-5 aero sc -04

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Om motorn knackar så är risken att vevaxeln fått skadar och även andra ytor kan ha skadats, även om man förstås kan ha tur och att inget ännu skadats.

    När det gäller hur man lyfter ur motorn så tror jag man först och främst får fråga sig vilken utrustning man har tillgång till för att genomföra lyftet? Motor/växellåda och hjälpram väger en del (ca 250-300 kg) och bilen måste lyftas upp en bit om du ska kunna få ut den på så sätt. Har du tillgång till en billyft och kan lyfta upp hela bilen medans hjälpramen med motor och växellåda blir kvar så är det en sak, att göra detta med bilen stående på pallbockar är betydligt svårare. Då kan det vara mer lämpligt att använda ex. en verkstadskran och ta motorn uppåt.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Troligt. elfel, dimljusfram
    Av andre.m i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-03-15, 19:18
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-02-27, 00:15
  3. -35 enligt SID:en! Knappas troligt va?
    Av Lövet i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-10-10, 12:52
  4. Hur troligt med ras av huvudcylinder på Saab 9000?
    Av Ulrik i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-05, 02:25
  5. Frågor inför troligt köp av 9-5 Aero-00.
    Av Fluffe i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-02-21, 23:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •