Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Byta ut en 32 år gammal svets?!

  1. #1
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350

    Byta ut en 32 år gammal svets?!

    Hej.

    Jag har en Telwin Maximig 140/1 från 1986 som jag funderar på att byta ut. Den knallar och går, nyss bytt matarhjul och slangpaket. Den går att ställa in i fyra olika lägen. Dock 32 år gammal och ser också ut därefter. Inte vacker men fungerar. Lyfter man på höljet så är det skitigt och rostigt så den håller nog inte för evigt. Den gamla Telwin kan tyvärr inte polvändas för att svetsa flusstråd utan man är tvungen att alltid köra gas. Nu svetsar jag alltid med gas men tänkte att det vore smidigt om gasen tar slut på en söndag och man har möjlighet att byta rulle och kunna lägga några sömmar till innan man gör kväll. Jag har letat runt på de flesta ställen jag kan tänka och fastnat lite för den här https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=355 Jag tycker att den är intressant eftersom den är lika kraftfull som min gamla svets men samtidigt går att ställa i fler (6) lägen. De flesta billigare svetsar kan bara ställas i fyra lägen. Den här kan köras utan gas och är 32 år nyare än den jag har sen tidigare. Hur mycket bättre är en ny modern svets i jämförelse med min gamla Telwin? Har det hänt mycket? Tycker ni att jag ska titta på en annan svets? Budgeten sträcker sig bara kring 4k så någon Esab blir det tyvärr inte.

    Jag har också sett att Biltema har en svets de kallar för Mig/mag invertersvets http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Sve...60-2000040405/ Vad är fördelen/grejen med en sån här svets?
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Jag tror din gamla svets är bättre än en ny "noname", jag har ingen erfarenhet av just din svets iofs och vet inte hur "stor" den är, men telwin är ju ett helt okej märke.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Brukar vara bättre att svetsa med gas på tunnplåt, jag kör 0,6 mm tråd i min esab smashweld 180

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    779
    Medlem#
    7119
    Vill du bara lägga ut 4000 på en ny svets så behåll den du har istället.

  5. #5
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Svetsa eller svettas du nu?

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050
    Ska du byta, satsa på kvalitet. Jag köpte en Kemppi MinarcMig Evo 170 i fjol, SJUKT nöjd (gick på 8500:- + Moms)

    1 användare gillar detta inlägg


    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av -Konrad- Visa inlägg
    Ska du byta, satsa på kvalitet. Jag köpte en Kemppi MinarcMig Evo 170 i fjol, SJUKT nöjd (gick på 8500:- + Moms)
    Tipsar om handla svets från "RapidWelding" i England. Köpte min Kemppi minarc mig 150 där för många år sedan och var fraktfritt till hela då för några år sedan. Mycket bättre priser på Kemppi än här i Sverige var det, värt att kolla!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Farbror skum Visa inlägg
    Tipsar om handla svets från "RapidWelding" i England. Köpte min Kemppi minarc mig 150 där för många år sedan och var fraktfritt till hela då för några år sedan. Mycket bättre priser på Kemppi än här i Sverige var det, värt att kolla!
    tex. https://www.rapidwelding.com/dynamic/DisplayItem.aspx?c=61008170

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av JörgenGranberg Visa inlägg
    Den här kan köras utan gas och är 32 år nyare än den jag har sen tidigare. Hur mycket bättre är en ny modern svets i jämförelse med min gamla Telwin? Har det hänt mycket? Tycker ni att jag ska titta på en annan svets?
    Jag vet inget om resp svetsar, men däremot om svetsen hållit i 32 år (med bara slitageskador) så har den bevisat att den är en kvalitetspryl. Själv är jag obenägen att byta ut sådana saker utan mycket övertygande anledningar, för mig är det viktigare att slippa saker som går sönder än att de har alla finesser (men båda två sakerna samtidigt är ju inte så dumt, om man lyckas kombinera det).

    Skulle inte byta mot en billig pryl, möjligen komplettera om man har någon enstaka specialare som behövde göras, men då gäller det att ha plats för båda prylarna. Jag har mycket svårt att göra mig av med gamla saker som fungerar bra, när jag ser på nyare utrustning så brukar jag avstå om den saken jag har inte är mogen att kastas eller behöver ersättas för att den saknar en kritisk funktion - priset är oftast inte en avgörande faktor för mig.

    I ditt fall kanske du ska investera i en extra (begagnad friköpt) gasflaska istället, det blir billigare? Nånting med huruvida gräset är grönare på andra sidan...
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Det viktigaste är det som är mellan svetsen och rosthålet.
    Kanske köpa en smidig TIG-svets? På rena ytor en toppenpryl, kan man gassvetsa så fixar man TIG-svetsa också och slipper tigga om hjälp.

Liknande ämnen

  1. Ny svets, men vilken?
    Av Schäfer i forum Off Topic
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-09-27, 19:13
  2. Köpa svets
    Av Aero_Jansson i forum Off Topic
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-08-10, 21:51
  3. Jula svets
    Av Glader9991 i forum Off Topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-10-30, 09:19
  4. Pinnbult vs svets
    Av saab_speed i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2005-07-08, 00:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •