Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Tips/råd från billackarare/kunnig lacka bakskärm Saab 9-5

  1. #1
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Tips/råd från billackarare/kunnig lacka bakskärm Saab 9-5

    Hundbenen börjar inte se så roliga ut. Ingen rost, jag gjorde ordning det med hagmans ca primer när jag köpte bilen. Men färgen börjar lossna. Jag gjorde en sk. "spot repair". Men nu anser jag det duger inte längre med det resultatet som är.

    Det finns ingen tid att lämna in bilen på lack, den måste rulla hela tiden. Men jag har 5 dagars ledighet kring 1 maj där som jag tänkte försöka lacka bakskärmen.

    Bifogar en snygg paint bild som visar hur jag tänk lacka:



    Lackskarven lägger jag i vecket. Men hur ska jag göra längst bak mot bakljuset där plåten mer planas ut för att få en fin skarv?
    Baskulör kommer jag bara lägga på hundbenet och på skärmkanten bak mot stötfångaren. Sen är tanken att matta ner resten och lägga på ny klarlack.

    Tips och råd från nån som kan tas gärna emot hur jag ska göra längst bak där.


    Jag har lackat en del tidigare, och har alla grejor som behövs hemma mer eller mindre. Nybörjare är jag helt klart, men har lackat ett 10 tal gånger innan detta med enligt mig, för att vara hemmagjord, dugligt resultat.

  2. #2
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Jag hade lackat hela vägen upp till taket. Du har väl ändå en naturlig skarv där? Är inte så mycket större yta att matta ner och det går ju bara lite extra färg. Då slipper du problemet som du beskriver med att vecket planas ut.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Halloj, Jag har lagat 3 rostiga hundben i dags dato då jag har 2 st saab 9-5 i min ägo. Det blir ett stort jobb att klarlacka hela bakskärmen väl? Jag brukar lägga färgskarven ca 20-30cm upp på hundbenet på den smala skärmkanten mot bakdörren och även klarlacken får sluta där, någonstans i höjd med dörrlisten. Rostreparationen avgör hur långt upp man kommer. Det är ganska tacksamt att dölja övergången på detta smala område, och JO du kan få färgövergången helt osynlig! Om du ändå vill lacka hela bakskärmen upp till vecket, försök lägg maskeringen på utkanten av vecket så är det lättare att slipa/polera bort ev mask kant. Inne i vecket är det inte så lätt komma åt.

    Procedur när du ska lacka och underarbetet är klart.
    1. Tvätta först hela ytan med silikonborttagningsmedel 3-4ggr innan du börjar matta ner klarlacken.
    2. Se till att få ett fäste för den nya basfärgen en bit upp på den gamla lacken, fås med lätt nermattning med tex 800 papper. Slipa inte igenom klarlacken! Detta 800papper gäller endast där det ska ligga basfärg!
    3. Där basfärg+klarlack ska "lappa över" på den gamla klarlacken måste det vara finare nermattning 1500-2000 papper eller gärna en matteringspasta som man mattar ner klarlacken med eller fin grå scotchbrite-duk.
    4. Färdigställd yta före lack ska nu vara "finast nedmattad klarlack" bör du ha minst en decimeter längre upp på hundbenet än vad du tänkt lägga ny klarlack, denna sista decimeter poleras upp senare.
    5. Tvätta med silikonbort en gång till. Använd en takrag strax innan lack över ytan för att få bort dammet, men undvik biltemas takrag då den släpper ludd!
    6. Lägg basfärgen nu med en spruta som du klarar att göra en fin utdimmad tunn färgövergång med. Spruta basen så den överlappar en sparsam bit upp på den gamla fräscha men nu nedmattade klarlacken, men bara en sparsam bit! du ska ha bra utrymme orörd nedmattad klarlack över till nästa steg med klarlacken. Försök dimma ut till bra nyansövergång. Du kan försöka röra sprutan eller sprayburken rätt så snabbt vid färggränsen så finfördelas färgen lite bättre. Testa på något annat först så du ser hur du ska dimma ut!
    7. När basen är torr, (ge den ordentlig tid att ventilera bort lösningsmedlet). Är du orolig för nytt damm så kör takrag igen strax innan klarlacken. Spruta klarlack ett sparsamt fäst-lager som överlappar den nylagda basfärgen ut på den nedmattade klarlacken en liten bit. Spara dock ca 10cm av det nedmattade klarlackområdet. Vänta till klarlacken klibbar när man tar på den med fingret innan sista lagret klarlack sprutas (prova med fingret på undanskymt ställe tex. på maskeringspappret)
    8. Lägg det sista 2:a lagret klarlack. Nu eftersträvar du en perfekt yta. Spruta till du precis får fin slät glans men inte mer än så. Prova inställning av sprutan först på provbit. Lägg även det sista lagret så att det dimmas ut något på det nedmattade klarlack området (blend area). Se till att du håller dig väl inne på det nedmattade området av gamla klarlacken hela tiden, du får inte lägga nya klarlacken in på den gamla klarlacken om den inte är nedmattad före. Din övergång från ny till gammal klarlack kommer att ligga på det nedmattade området. Det kan vara förnuftigt att matta ner ett rejält område innan man börjar av den anledningen, det kan ändå poleras upp mycket enkelt senare om man mattade ner med minst 1500-2000papper!

    9. Direkt när du har lagt sista lagret klarlack och klarlacken fortfarande är blöt har du "fade out sprayen" till hands på sprayburk. Spraya nu fadeout spray som en tunn dimma över området där nylagda klarlacken slutar "blend area" Överlappa liten bit in på den gamla nedmattade klarlacken också. Fade outsprayen skall alltså dimmas så den täcker hela området mellan perfekt nysprayad klarlack och nedmattad gammal klarlack. Vänta nån minut och se hur fadeout sprayen löser upp den nylada klarlackens dimmiga kant till en finare "polerbar" övergång. Man kan duscha på ytterligare en tunn lätt dimma efter nån minut med fade out spray om man inte är nöjd. Men ta det som lätta dimmiga omgångar med fade out sprayen. En par dagar efteråt polerar du övegången till högglans, brukar inte behövas slipning eller så. Blir osynligt efter lite övning.

    U-pol fade out spray! https://www.tipro.se/sv/artiklar/fad...043-500ml.html

    8 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Farbror skum den 2018-03-25 klockan 12:01.

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Mycket detaljerad och bra beskrivning!
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Här hittade jag en bra film som visar en kort glimt på slutet hur man gör med klarlack övergång och fade out spray som jag berättat om. The Gunman lägger en osynlig övergång uppe vid taklinjen! Men fy det är inte en Saab Men skitsnygg kulör! Börja titta 10:35 in i filmen när han lägger sista lagret klarlack upp på c-stolpen. Observera det tidigare lagret klarlack vad det slutar och att han inte lackar ända fram till maskeringen med sista lagret heller utan stannar på den lite matta ytan. Sedan tar han motsvarande fade out spray ovanpå.

    Film: https://www.youtube.com/watch?v=IeJeZQqNcds

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    140
    Tips på bra grundfärg efter man har atgit bort rosten?
    SAAB 9-3 SC Aero XWD 2.0T
    Saab 9-3 SS Aero(NEVS) 2.0T
    Saab 9-5 NG Aero XWD 2.8T

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Den här gula rostskyddsprimern är den bästa som jag har provat hittils. Epoxibaserad 2-komponent.

    Hagmans epoxiprimer ca: http://www.hagmans.se/sv/rostskydd/c...160/ca-primer/

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    106
    Citat Ursprungligen postat av Farbror skum Visa inlägg
    Den här gula rostskyddsprimern är den bästa som jag har provat hittils. Epoxibaserad 2-komponent.

    Hagmans epoxiprimer ca: http://www.hagmans.se/sv/rostskydd/c...160/ca-primer/
    Jag ska ta bort lite ytrost runt skärmkanterna på min vita saab 9-3. Vågar man använda den där gula hagmans epoxiprimer som grund för att sedan lacka den vit sedan?
    Menar, kommer inte den gula synas igenom när vita lacken kommer på?

    Tacksam för en som aldrig rostlagat en bil förut (men är ändå händigt och vill lära mig)

  9. #9
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    Syns det har du lagt för tunt lager färg. Jag rostlagade bakluckan på min vita OG9-3 i somras och efter 2-3 drag med sprayburken såg man inte spacklet under, som var typ mörkgrått. Jag körde bra många lager eftersom det tydligen blir väldigt tunt med sprayburk.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

Liknande ämnen

  1. Behöver tips på kunnig Saab verkstad i Skåne
    Av Sebson90 i forum Region Syd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2017-08-15, 21:14
  2. bakskärm saab 9-5 hundbens rost
    Av snurrbo i forum Allmänt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2016-01-07, 21:42
  3. Tips: lacka emblemen med plasti dip
    Av Jocke Prahl i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-10, 23:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •