Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Bilen varvar men händer inte mycket OG9-5 2.3t steg1

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    27
    Medlem#
    -

    Bilen varvar men händer inte mycket OG9-5 2.3t steg1

    God eftermiddag.

    Jag köpte min bil för en månad sedan och det är alltid lite strul med gamla bilar men problemet jag har nu har kommit smygande sista veckan och har blivit värre.
    I början var det bara på motorvägen som bilen blev slö, vid full gas varvar den upp och laddar turbon men effekten uteblir.
    Nu är det så på alla växlar och den luktar illa när jag kör så nu får den stå.

    Vad kan detta bero på?

    Jag ska lämna in den på en 24:000 mila service på måndag och är det något som kommer kosta mycket så vette tusan om det är värt problemet =(

    Tack på förhand

    Ambjörn Järpenberg

  2. #2
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Kopplingen som slirar?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    27
    Medlem#
    -
    Enligt dom jag köpte bilen av så var koppling bytt för något år sedan.

    Vad kan det vara förutom det och hur kollar jag om det är den?

    Sista åren har jag kört automat så är inte van med kopplingar =(
    Senast redigerat av Ampe79 den 2018-03-23 klockan 18:13.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    27
    Medlem#
    -
    Kan tillägga att bilen är steg 1 chippad av speedparts.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Sthlm/Tungelsta
    Inlägg
    629
    Förmodligen dags för ny koppling igen
    9-3 OG Montecarlo*9-5 -07,2,3t Biopower

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    27
    Medlem#
    -
    Ja jag håller nog med =(

    Är det möjligt att köpa orginal chip så att jag kan ta bort steg 1 chippet?
    Känns lite onödigt att ha det om kopplingen ryker så fort =(

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Burträsk
    Inlägg
    86
    Kopplingen är inte slut på grund av trimmet utan på grund av föraren, vanligaste orsaken till sliten koppling är nog att man håller kvar foten på kopplingen då man kör.

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Ja, en koppling skall inte ta slut på 24000 mil ens med hård körning och steg 3.
    Min första og9-3 åkte runt med steg 3 i 20000 mil och när jag sålde den vid 26000 mil så var det inte slirande.
    Har man bytt en gång på 24000 mil och nu behöver en ny koppling då har man gjort seriöst fel nånstans. Kört mycket husvagn på femman och pressat hela tiden?

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    Beror på vilken koppling som sattes i oxå. Samt att många som säljer sin bil säger att massor av delar är utbytta ganska nyligen vilket väldigt sällan stämmer tyvärr.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    27
    Medlem#
    -
    Tack så mycket för alla svar.

    Jag får lämna in bilen på 24000 mila servicen och se vad det kommer landa på med ny koppling =(.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    12-16 som minst
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    Jag har nyligen fråga Maptun och det hamna på 12 med nybytt aero koppling och orginal urtrampningslager vilket är lika bra du sätter i.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Gyllis Visa inlägg
    Beror på vilken koppling som sattes i oxå. Samt att många som säljer sin bil säger att massor av delar är utbytta ganska nyligen vilket väldigt sällan stämmer tyvärr.
    Eftersom kopplingsbyte på en 9-5:a (i likhet med många andra bilar, og900 är ett lysande undantag) är en jobbig övning så är det sannolikt att detta (och kostnaden för byte) är skälet till att den såldes, tyvärr (då jag antar att det var en privat säljare).

    Jag skulle undvika att göra detta jobb hos en generisk verkstad, detta är ett typist jobb där erfarenhet håller nere priset och risk för följdfel finns, speciellt om det var sant att kopplingen redan bytts för inte så länge sedan, för då finns en risk för att något annat är fel också.

    Om säljaren var ärlig kan man misstänka att orsaken till att felet återkom snabbt var att tryckplattan inte byttes.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    27
    Medlem#
    -
    Jag kollade igenom kvittona jag fick med bilen och 2016-07-18 byttes lamell, tryckplatta och lager och kopplingskit och slavcylinder på bilen, så det stämmer som förra ägaren sa.

    Då är frågan vad tusan som har hänt?

    Det känns som att den bara slirar när turbon visar sig i den orangea delen av mätaren, det känns som att bilen är baktung och därför inte accelererar som den ska, önskar att det kunde vara något annat än kopplingen..

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Var det originaldelar, eller någon leverantör där man kan misstänka kvalitetsproblem?

    Är kopplingspedalen normal (tar lagom högt upp och går tillbaka på normalt sätt)?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    27
    Medlem#
    -
    Kopplingssatsen köptes av Autoexperten för 2240kr (lite lågt efter vad jag läst) och kopplingen tar som den alltid har gjort.

    Jag trodde att en slirande koppling får motorn att rusa när jag växlar men någonting sådant är det inte.
    Kopplingen känns normal när jag kör.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    Det låter helt klart lite maptun tar 2800 plus 1400 för slavcylinder som måste vara orginal då dessa annars är helt kass. Så kanske är nåt sånt dom satt dit och då har du förklaringen där.

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Ampe79 Visa inlägg
    .
    Jag trodde att en slirande koppling får motorn att rusa när jag växlar men någonting sådant är det inte.
    Kopplingen känns normal när jag kör.
    Det stämmer, och hela poängen med en koppling är att den ska slira när du startar från stillastående eller växlar. Det är "tricket" för att på ett mjukt sätt koppla ihop t.ex. stillastående drivhjul med en motor som har ett visst varvtal. Kopplingen _ska_ slira vid dragläget.

    Men inte annars: Om du har en manuell bil så är ju drivhjulen kopplade via växellådan och kopplingen till motorns vevaxel. Med uppsläppt kopplingspedal låser kopplingen motorns vevaxel till växellådans primär. Då kommer hjulens rotationshastiget vara proportionell mot motorns varvtal, d.v.s. dubblar du varvtalet så dubblar du hastigheten.
    Om du med uppsläppt koppling kan varva motorn utan att hastigheten ökar proportionerligt finns det bara två tänkbara förklaringar:
    1. Drivjulen spinner loss mot underlaget
    2. Kopplingen låser inte som den ska, d.v.s. den slirar.

    Det är tekniskt omöjligt med andra förklaringar. Att drivhjulen spinner loss brukar man märka. Så du lär ha ett fall av slirande koppling (ungefär som att du alltid skulle ha kopplingspedalen nedtryckt till dragläget), vilket dessutom rimmar bra med lukten du märker av (slirar kopplingen länge och/eller under högbelastning blir lamellmaterialet så varmt att det "eldas upp" och luktar bränt. När det händer slits lamellen oerhört snabbt).

    Varför kopplingen slirar där den bytts häromåret kan man bara spekulera i. Det kan vara dåligt utfört arbete (alla delar har inte bytts som de ska), felaktiga delar eller att tidigare ägare haft en körstil som sliter ut kopplingen onormalt fort.

    Tyvärr finns ingen "quick fix", kopplingsbyte gäller.
    Senast redigerat av jellybear den 2018-03-25 klockan 00:05.

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Det mest sannolika är nog för klena fjädrar eller för klent material i tryckplattan om det är en prispressad pirat (har setts förut), möjligen dåligt material i lamellerna. Om nu felet inte var körstilen.

    Autoexperten har bara Sachs kopplingskit för 3400:- utan urtrampningslager nu, så gissningsvis var det inte Sachs.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    27
    Medlem#
    -
    Nu var jag ner till verkstaden som ska serva bilen, hagmans bilservice som jobbar för Autoexperten och han jag pratade med tyckte att det var väldigt konstigt att det var kopplingen så han ska ta kontakt med Autoexperten och kolla garantin.
    Det ska tydligen vara 2 år på jobbet och 3 på materialet så jag ligger innanför bägge tidsramarna.

    Men med min otur lär det skita sig ändå då förra ägaren chippade upp bilen till steg 1 och det lär dom klaga på när det kommer till kopplingen.
    Senast redigerat av Ampe79 den 2018-03-26 klockan 09:24.

Liknande ämnen

  1. Händer inte så mycket vid gaspådrag Saab 9-3 1,8t Linearplus -05
    Av kjellperssonp3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2016-08-25, 18:01
  2. bilen startar inte när jag vrider på nyckel inget händer ?
    Av kaiserr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-10-23, 19:04
  3. Släpper gasen-händer inte mycket. 9-3i
    Av Hansin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-27, 14:44
  4. Bilen varvar inte och låter konstigt?"Hjälp"
    Av Turbo_Danne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-11-06, 19:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •