De är inte så enkelt att du sitter och håller foten på kopplingspedalen då du kör? därför den slirar.
De är inte så enkelt att du sitter och håller foten på kopplingspedalen då du kör? därför den slirar.
Nej det gör jag inte. Jag trycker ner kopplingen, växlar och tar bort foten ifrån kopplingen innan jag gasar till.
Förmodligen har förra ägaren övningskört med bilen och därför kopplingen blivit så, som sagt så är jag mer van med automatare så därför kände jag inte riktigt av kopplingen när jag köpte bilen.
Har jag tur så upptäcker dom något fel som garantin kan täcka annars blir jag 15 tusen kronor fattigare på torsdag =(
Varvräknare visar att de går upp i varv men vad visar turbomätare?
De finns, kanske, två saker att gå efter: Turbotryck och koppling(pga lukt som du skrev, kan vara bromsar oxå...inte så bra referens men..)
# Bind fast WG-a med ståltråd så klaffen är alltid stängt och testa alt. tag bort slangen från "W" nu kommer du att veta
mer än innan.
Själv tror jag att din bil laddar inte alls.
MVH George
9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
Skoda Octavia 1,8T
Geroge.
När jag gasar ökar både varvtalet och turbon visar effekt men inte bilen.
- - - Uppdaterad - - -
Jellybear.
Ja enligt verkstaden så var lamellerna helt slut på bilen och han kände direkt att den slirade.
Enligt honom så är det 2 års garanti på jobb och 3 år på delarna men när jag pratade med honom lite senare så trodde han inte att det skulle gå på garanti =(.
Han har haft kunder som slitit på en koppling på några månader och han såg inte att det skulle vara problem med delarna.
Kanske är någonting jag ska kolla med allmänna reklamationsnämnden om?
Så länge det inte kommer fram att du har steg1 kanske du kan hävda nåt men om verkstan vet om det då är nog kört
Det är nog bara att betala och se glad ut.
Se positivt att felet hittades rätt snabbt åtminstone
/Chrille
Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)
En uppdatering
Nu har jag hämtat ut bilen, tydligen så har autoexperten i Leksand som bytte kopplingen för 1½ år sedan använt en slavcylinder ifrån Meca och den hade varit deffekt.
Tack vare detta så går det inte på Autoexpertens garanti tydligen så antingen sväljer jag det eller så försöker jag få kontakt med Autoexperten i Leksand och bråkar med dom.
Så 15380kr och jag har en bil som fått sin 24000 mila service och en ny koppling med allting.
15000 spänn kan väl vara värt lite bråk? Det är ju typ mer än halva bilens värde...
Det låter som att någon borde känna ett ansvar för att det där kopplingsbytet gick snett.
Jag skulle ringa Autoexperten i Leksand och begära att de antingen betalar backreparationen eller hjälper till att få Meca att betala det. Alternativt ringer man Autoexpertens huvudkontor och förklarar situationen, för gentemot Autoexperten i Leksand borde det vara en klockren reklamation, och som Franchise-givare borde Autoexpertens huvudkontor inte vara Ok med att de olika verkstäderna kan skylla på varandra - detta under förutsättning att det var Autoexperten som köpte slavcylindern från Meca.
Man får konstatera att Gyllis hade helt rätt...
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Jag får slänga iväg ett utförligt mejl till Autoexpertens huvudkontor och fråga hur jag ska göra.
För allt material står på deras faktura som jag har i bilen, därmed slavcylindern och dom sa till min verkstad att den hade dom köpt på annan firma för att den var billigare.
Senast redigerat av Karlqvist den 2018-03-30 klockan 17:23.
/Chrille
Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)